Hur ser man humör?
Kan NÅGON vara så snäll och berätta? Skulle vara kul o veta om råttorna gillar de man gör eller de är arga..
Nja, det är inte så lätt att se nyanserna tycker jag. Men en råtta som kommer nyfiket fram till dig och vill vara med dig gillar det du gör och en råtta som drar sig tillbaka eller inte vill komma fram vill inte umgås med dig. Det är det grundläggande.
En arg råtta har jag aldrig sett men om en råtta drar sig undan och "hugger" mot dig är förmodligen rädd eller arg.
Du märker när råttorna inte gillar dig, det är jag övertygad om. I början kan råttorna vara lite reserverade men när de blivit mer hemtama märks det tydligt att de gillar när du öppnar burdörren och kommer med godsaker eller kelar med dem.
Mvh Anu
Jag funderar mest på när jag klappar dem, så ibland lägger de sig blixt stilla och de ända de rör på är svanstippen som de "piskar" med. Det ser nästan ut som att de är arga, men ändå stannar de.

Jag vet iaf att möss piskar med svansen och de är arga eller väldigt rädda.
Men om de ligger kvar så låter det ju lite konstigt. Om de hade varit arga så borde de ju försöka springa iväg eller bitas eller ngt.
De kanske är så arga att de blir stela? Hmm.. hur ska jag veta vad en råtta gillar och inte gillar? Var vill de bli klappade?

Ja, du märker ju om de inte gillar det. Då får du låta bli att göra det som de inte gillar. :P
Du får väl testa dig fram och se vad dina råttor gillar. Mina råttor älskar att bli kliade på kinderna. :)
Men eftersom en av dem piskar med svansen ibland kan det ju betyda att han inte gillar det.. suck.. de måste finnar riktlinjer. Någon som haft råttor länge borede veta?

Burrar de upp pälsen (så de ser ut som en boll) har jag fått för mig att de är arga/inte gillar behandlingen m.m. En av mina råttor piskar med svansen men knastrar tänder samtidigt…
råttorna använder ofta kombinationer av olika uttryck för att visa vad de tycker. tex är råttan avslappnad och knastrar med tänderna är det mysigt, är de däremot spända och lite uppburrade i pälsen så är istället knastrandet ett uttryck för att de ogillar något, de är arga, rädda, har ont osv.. enklastre sättet att lära sig är att umgås mycket med sina egna råttor och även studera dem i sina burar osv. det är svårt att sitta på nätet och försöka beskriva det. det här är sånt man lär sig genom erfarenghet.
jag har bara sett svansviftande ett par gånger hos mina råttor. de är lugna i temp och vana vid det mesta och blir inte irriterade på varandra eller nåt annat så sånt inte hänt fören nyligen och det hos en relativt ny råtta.
ena fågeln flaxade till och lyckades samtidigt prassla till ordentligt med en påse utan att råttan ordentligt såg det. Det utlöste att hon kröp upp i mitt knä (matte är ju så stor och trygg) och blängde på platsen och knyckte upprört med svansen. hon såg så förnärmad ut att man kunde inte göra mkt mer än att skratta åt henne.
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
en arg råtta burrar upp sig och försöker visa sig stor samtidigt som de hackar tänderna (utan att ploppa med ögonen), fick bevittna detta två dagar efter att jag satt ihop Doris och Bella då de bråkade om vem som skulle putsa Lea.
slänger in en bild på Bella och Doris som annars är nära vänner :P
aww vilket gulligt själ till bråk :)
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
hihi visst var det. :)
Dock bör först och främst påpekas att Bella varit ensamråtta i 10 mån innan hon sattes ihop med Lea som då var 5½ v gammal, så hon antog henne som dotter och när sedan Doris en månad senare ville bli inkluderad i gruppen så försökte hon putsa Lea men då blev Bella jätte sur och skulle ha bort henne för det var ju "hennes dotter". Men nu är det enda de bråkar om mat. :) och oftast så ligger de i hängmattan tillsammans, bella och doris bredvid varandra och Lea på dem mellan deras ryggar :) *pötisar*
slänger in en bild på lillflickan Lea och "mamma" Bella

Mina råttor visar när dom är arga eller sura iaf. Caspian, piper jämt när han tycker jag gör något fel eller när han är sur. Och när han är arg så "morrar" han och tittar argt på en. Ibland biter han med. Men jag tror inte alla råttor visar detta. Jag menar, Elias visar nästan aldrig att han är sur. Det har kanske hänt två gånger att han pipit och då har han antagligen varit på väldigt dåligt humör.
När dom är glada vet jag faktist inte hur dom visar det. När mina råttor skuttar omkring och leker så brukar jag anse att dom rä glada.
När jag leker med dom så gör jag samma sak som dom gör när dom leker med varandra. Brottar ner dom lite försiktigt. Och "killar" dom lite på magen. Det tycker dom är jättekul och försöker brotta ner min hand. ^^
Min gammla råtta Musse, piskade aldrig med svansen fören han blev gammal. Det var först då han inte ville man tog honom på ryggen och det visade han genom att piska med svansen. Mitt ex råtta började även hon piska med svansen då hon blev gammal., Mitt ex trodde det var ett tecken på gillande ;)
Mina råttor idag, McG och Bond, visar att de är glada genom sina "cp ryck" :) Kan faktiskt inte beskriva det på ngt annat sätt :) De hoppar rakt upp i luften o sen spriger de som galningar :) Brukar peta retfullt på deras magar och sedan jagar de min hand :)