Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 1400 ggr
ladysurprise
0

Vid köp av råtta..

Vid köp av råtta i djurafär.. fins de nåt spesielt man ska kålla efter på råttan när man köper?

Allamej
0

Tja… först och främst att den inte bor i en djuraffär…

Näe, skämt åsido…

Vill du verkligen stödja grossistaveln så ska du väl främst kolla efter detta:

Hur ser den ut i pälsen? Har den småsår, kala fläckar, småkryp som går omkring så ska du tvätta dig om händerna och gå därifrån.

Hon beter den sig? Är den lugn och lätthanterad samt somnar i din hand kan du fortsätta titta på den. Är den spattig och knappt hanterbar… Gå därifrån. Bits den… Gå därifrån

Hur låter råttan? Låter den när den andas… Gå därifrån

En råtta ska:

Vara lugn i hanteringen

Ha ren och felfri päls och gärna ren svans med

Inte ha minsta antydan till rossel 

Det kanske låter grymt men varför ska man stödja en så tvivelaktig avel som det är hos grossisterna? När det finns snäll, trevliga uppfödare som inte bara ger dig en välhanterad råtta utan dessutom livslångt support?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

ladysurprise
0

Har inte så mycke pengar o om jag ska ta bort den ena så behöver ju den andra sälskap.. Men vet du någon bilig uppfödre nära växjö så får du hjärna tipsa..

Allamej
0

Grodan har en Uppfödarlista i sin dagbok, där kan du kolla.

Och jag gissar att dom du redan har är från djuraffär så nu när du vet vad som kan gå fel… varför vill du riskera att det upprepas?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

ladysurprise
0

Tack =D

Ninja
0

Om du absolut MÅSTE köpa råtta från djuraffär, så kontrollera hur råttorna bor. De ska ha en rymlig och stimulerande bur, lämpligt bottenmaterial (dvs inte kutterspån), vara trevliga och lätthanterliga och tycka om att umgås med människor. Inte vara stressade, bra storlek för åldern, tät och glansig päls, klara, rena ögon, ren nos, inga ljud från luftvägarna, inga sår (!), kolla även efter gnetter…

Fråga personalen massor för att kolla hur mycket dom vet om råttor. Verkar dom inte ha så mycket koll så köp inga råttor, för det tyder på att råttorna inte tas om hand på rätt sätt och inte är ordentligt avlade/uppfödda. Då är det bästa i längden att inte stödja affären genom att handla av den.

Du säger att du inte har så mycket pengar, men köper du en råtta från en djuraffär så är risken mycket större för att det blir veterinärutgifter förr eller senare. Läs även gärna artikeln om vad som kan hända om man inte har en buffert, eller om man har men inte tillräckligt stor.. det är jätteviktigt för råttorna att du har råd att ta dom till veterinär, när som helst på dygnet, oavsett om det är akuttid med jouravgift eller liknande. Det kan bli dyrt!
Det värsta som kan hända - utan en buffert

ladysurprise
0

Jo de är ju sant.. hmmmm.. fins de varkligen ingen uppfödare nära växjö? hitta ingen på uppfödar listan…

Vintras
0

Jag föder upp i växjö. Ska börja provår i juni. Men jag kommer nog inte ha någon kull förrän i sommar.

ladysurprise
0

#7 Då kanske vi kan höras då.. Skulle järna ha 1 till till varje flock.. Och då kanske man sliper åka så långt ^^

Daydreams
0

Tyvärr är det nog få seriösa uppfödare som vill sälja till dig om det fortfarande är så som du skrev förut att du tänker avla för att få ormmat. Så då kanske det ändå är djuraffär som återstår.

KAGE
0

Ögonen ska vara klara och öronen ska vara rena!

/Karoline.

ladysurprise
0

Vist ormen ska ha mat men tänkte satsa på seriös uppfödning med..

ladysurprise
0

Jag älskar mina råttor men även ormen..

ladysurprise
0

Eller att killen får gå till djurafären i gång i månaden o köpa en mus

[Malin3033]
0

#11 seriös uppfödning satsar man inte på om man köper zoodjur, och det verkar tveksamt om en uppfödare skulle sälja till en som ska mata sina ormar med dens avkommor, jag skulle då inte sälja till en "sådan" iallfall.

ladysurprise
0

Men nu var ju gräjen att jag skulle barar avla orm mat från början men som jag nys skrev så har tanken slagit mig att avla seriöst eller vad man ska säja så får killen köpa in mat till ormen så inga ungar går till ormen.. O snälla ta inte upp de bär med ormen igen den diskuskonen tidigare

ladysurprise
0

Sen om ni tror på de jag skriver kan jag inte påvärka

empan-hampus
0

Hur gammal är du ladysuprise? Jag bara undrar Räcka ut tungan

ladysurprise
0

Står på min sida.. 19.. Är inte så bra på att formelera mig har jag märkt

UpptagetNamn
0

ni som vill diskutera hennes ormar och oseriösa eller seriösa råttuppfödnig kan ju göra det i en annan tråd? ><, eller den som redan finns, (om jag uppfattade det hela rätt så fanns det redan en sån iallafall)

Daydreams
0

UpptagetNamn; gå och lägg dig!:)

LAdy Suprise: Nej jag vill inte starta en ny diskussion om din planerade avel men jag vet att uppfödare inte gärna säljer sina linjer till avel och som i ditt fall kan det nog bli svårt med tanke på vad du skrivit innan. Vill du avla seriöst istället är det ju superbra.

Försök att ställa dig i kö hos ngn uppfödare och räkna med att det kan vara lång kötid och börja med inköp av hanar eftersom dom gärna får vara runt ett år innan man avlar. Med lång tid kan det dröja upp till 6 månader ,1 år innan du får köpa.

ladysurprise
0

vist jag har köpt mina på djurafär men har numret till uppfödaren.. Om jag får reda på hans bak grund kan jag då ha honnom till avel om tempramentet o hallt håller i sig? Eller de kanske är bäst att köpa en annan hane då?  däst att fråga dom erfarna ^^

Daydreams
0

#21 Det beror precis som du säger på om temperamentet håller i sig, eftersom det är en hane kan du ju vänta tills han är ett år och gärna lite äldre, innan du använder honom i avel och då har du möjlighet att verkligen se hur han är i temperamentet och om han fått vara frisk. Uppfödaren som fött upp honom kanske inte är jätte seriös med tanke på att h*n sålt till zooaffär och därmed inte följer upp sina linjer. Så du kommer att behöva en hona som har en riktigt bra stabil bakgrund. Sen är det ju så att man behöver många råttor för att kunna få fram bra avkommor. Av 10 st kanske 1-3 duger i avel.

ladysurprise
0

Ok tack.. Alla tips är välkommna

ladysurprise
0

Om jag ska säta ut en annons om att jag säker en hona med bra bakgrund till avel.. Hur ska jag formelera annonsen då?

Allamej
0

#24 Du ska ju inte annonsera efter en hona till avel riktigt än… Ge hanen/hanarna lite tid på sig att växa till sig

ladysurprise
0

Nä vet de.. Men vill bara ha allt klart för mig..

MalinMalin
0

Du ska kanske lära dig att ta hand om dom har först och gå till en veterinär och få råttan du inte vill ha längre avlivad på ett human sätt.

Länk om hur hon försöker hitta avlivningsätt att göra hemma.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Bullerbytjejen
0

#27 ja fast att be någon erfaren skjuta råttan är lika humant tycker jag, råttan märker inte ens av det och den dör snabbare än om man ger spruta hos vetten, så humant eller moraliskt/etiskt e inte riktigt samma sak. Kanske mer värdigt att dö hos en vet av en spruta och det känns bättre för ägaren kanske att man kan säga att man har råd att ta den till vetrinären och avliva den, men sen om råttan bryr sig vilket sätt det e ju en annan fråga..Hade jag haft en bra bekant som var jägare och erbjöd sig ta bort mina djur när den dagen kommer så skulle jag nog hellre göra det, ta ut råttan i skgoen och vips så e den borta utan att ens veta om det..Än att få en spruta i magen, bli fasthållen och sen somna in i mattes knä på en vetrinärklinik..jag vet inte, men jag skulle nog hellre gå bort pang bom i skogen än hos vetten faktiskt.

sussa08
0

Jog skulle nog hellst också fixa det hemma… Elelr i alla fall be min moster hjälpa mig (hon är jägare) om det var så illa att jag visste att djuret led och hellst bara vill dö…

Den känner ju sig tryggare hemma, annars kanske den dör av ångesten på väg till vetten ist :(

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Girlie
0

#21: Jag skulle säga att hanen bör vara över 1½ år innan du ens ska överväga att avla på honom, gärna äldre. Det är jätte bra att du har numret och kan prata med uppfödaren men säljer denna till djuraffär man i ärlighetens namn ingen koll på sina linjer. Så du har minst 8 månader på dig att läsa allt du kan om avel innan du behöver fundera på att leta en hona till din hane.

MalinMalin
0

Nu är det ju så att det är inte tillåtet att avliva en råtta genom att skjuta den i bitar eller skära halsen av dom som det stod i den där tråden……….som numera är borttagen.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

gulzebra
0

#31: Att skjuta råttor är lagligt jo.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

ladysurprise
0

#31 #32 Är de tillåtet eller inte? Vill ju inte bli anmäld..

gulzebra
0

http://www.sjv.se/download/18.71828f571158338f31a80006180/2007-077.pdf

Där står det att det är lagligt, se tabellen på sid. 23.
Dock ska det ske av en person som har kunskap osv som står högre upp i pdf-filen.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

LeTigre
0

#33 Från Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om slakt och annan avlivning av djur (se länk #34)

1 § Personer som hanterar djur i samband med slakt eller annan avlivning ska ha goda kunskaper om djurskydd och tillräckliga färdigheter för att kunna följa bestämmelserna i dessa föreskrifter. De ska även ha kunskaper och färdigheter i praktisk djurhantering.

2§ Den som ska bedöva eller avliva ett djur ska vara väl förtrogen med den bedövnings- respektive avlivningsmetod som ska användas.

11 § Minkar, rävar, kaniner, gnagare, tamillrar och kräldjur får avlivas genom skjutning med vapen. Vid avlivning med skjutvapen ska skjutvapnets laddning respektive ammunition anpassas till djurarten och djurets storlek. Djuret ska skjutas så att hjärnan träffas och skadas på ett sådant sätt att djuret omedelbart förlorar medvetandet. Medvetandet får inte återkomma. Om bultpistol används, ska djuret avblodas omedelbart efter det att det har skjutits.

LeTigre
0

personen som ska avliva djuret ska mao ha vapenlicens för syftet samt goda kunskaper i djurskyddslagar.

MalinMalin
0

Det är ju upp till var och en om man vill skjuta sin råtta i småbitar eller få den lugnt och stilla avlivad hos en veterinär.

Tycker bara det är ren j**kla snålhet på dom som använder sig av det första alternativet.Kan man inte offra på en ordentlig avlivning så ska man inte ha nån råtta.

//Malin

www.r8ttor.se

gulzebra
0

#37: Jag själv har haft bland annat en råtta som var livrädd för människor. Att avliva honom med spruta vore djurplågeri när det finns fullt fungerande metoder som är snabbare och mycket mer smärtfria och föredrar definitivt att skjuta då.
Fast å andra sidan har jag låtit flera råttor skjutas helt enkelt för att det är snabbare, mer smärtfritt och utan den stress som en del utsätts för hos veterinär.

Världen är inte svart eller vit, läs på innan du uttalar dig om saker du uppenbarligen inte har koll på. Mina råttor som skjutits är då inga småbitar om man säger så.

ladysurprise
0

#34 så de kräfs barar att den som gör de ska ha lichens?

LeTigre
0

#39 ja det är ju bara den som använder vapnet som behöver ha tillstånd för det.

lollo_70
0

Fast du kan ju skjuta råttor på en ruskigt snabbt sätt med en vanlig luftpistol om du använder rätt ammunition, sånna som expanderar tex. Ett skott i pannan och råttan är borta direkt.

För luftpistoler behövs ej licens.. men lite mera mod då man måste vara nära.

gulzebra
0

#41: Råttor ska alltid skjutas nära. Distansavlivning (som jag antar innefattar att tex skjuta på långt håll) är inte lagligt på gnagare.

Bullerbytjejen
0

#37 har kanske inte med pengar att göra om man vill låta sitt djur dö så smärtfritt som möjligt och utan stress, klart att en del säker gör det för att spara pengar men att ta sin råtta till vetten och avliva bara för att det ska vara så för att det kostar pengar när råttan kanske skulle må bäst av andra avlivningssätt e ju itne att tänka på djuret utan att själv må bättre för man lägger ner pengar på avlivningen. jag skulle då hellre betala den kostnaden till en jägare för att knäppa råttan än att släpa den till vetten om den nu inte skulle må bra av det, inte alla råttor som är slappa å säkra att släpa med till en vetrinär. Min Afghani tex skulle jag  gruva mig för att släpa med till vetten å låte henne utstå den stressen det skulle innebära för henne. Man måste tänka på djuret i första hand inte va andra tycker om att avliva på annat sätt än hos en vetrinär..

ladysurprise
0

#43 I detta falet är de en pengar fråga men skulle göra lika dant om jag hade massor med pengar..  Som du säjer troligt vis mindre stress o en snabbare död..

Girlie
0

#44: Ett litet tillägg: Innan du har några tusen kronor i buffert ska du självklart inte börja avla eller ens skaffa nya råttor (mer än så dina nuvarande har ett sällskap).

ladysurprise
0

givet vis inte.. ska barar se till så dom jag har har sälskap.. Så dom inte är själva.. Efter som att jag ska ta bort den ena hanen så behöver han ju sälskap.. de där med att avla kommer ju inte ske fören tidigast 1 år.. Gör ingenting fören jag har pengar för att klara av de..