Kvävdes, nu snett huvud :(
Igårkväll höll min råtta po att kvävas, hon kippade efter luft å gjorde konstiga ljud. Hon är dessutom döv. När jag och min sambo fick ut henne vred hon sig å slingrade sig för fullt. Efter en stund fick vi upp d som satt i halsen och hon började andas igen :D
Men nu efteråt håller hon huvudet helt snett å går i obalans, vänder sig i cirklar när hon ska svänga. Hon verkar inte lida av det, å piper inte som hon har ont nånstans. Nån som vet vad det kan vara? Om hon kasnke har sträckt en sena eller muskel i nacken/halsen som gör att hon inte kan hålla huvudet rakt? Eller om det är något allvarligare?
Best wishes
//ShaSha
Här e en bild
Ser ingen bild, men råttan har förmodligen 'fått' snedskalle och bör tas till veterinär för undersökning eventuellt avlivning. Oftast lide råttor faktiskt av det eftersom balansen är helt rubbad.
Nä, jag kan inte ladda upp en vanlig jpeg bild :(
Men huvudet lutar åt vänster, hoppas ni kan se d i ert huvud iaf.. :)
Tacksam för svar
/ShaSha
Snedskalle. I bästa fall så är det en öroninflammation som går att behandla, men det kan vara en hjärnblödning som orsakade kvävning (eller liknande anfall) och gav henne snedskalle..
(det verkar inte fungera att lägga in bilder just nu)
Säger som de andra.. Råttan ska till veterinär för undersökning. Snedskalle så får de medicin för.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#5 Fast det är ju inte helt säkert… I det här fallet var det nog en stroke av något slag. Då hjälper inte medicin. Hade det däremot varit öroninflammation som orsakade snedskallen hade det ev. kunnat medicineras. Här fick ju råttan svårt att andas också, vilket inte orsakas av öroninflammation…

Mvh Stephanie 

Vid andnöd "dör" ju vissa delar av hjärnan. Att hon är sned för att hon har satt i halsen går inte att göra något åt. Du kan aldrig rätta till en snedskalle.
Sen är ju frågan om din råtta lider av det. Kan hon inte gå rakt fram så bör du kanske låta henne somna in.
Själv har jag en tant som fick en stroke i januari. Hon mår som vilken råtta som helst, förutom att hon lutar huvet lite. Något som är bra är att slopa bur och låta din råtta gå lös så mycket som möjligt (min går lös dygnet runt). Detta gör att hon hela tiden rör sig och klättrara och använder den delen av hjärnan som fick syrebrist. Hon kan på detta sättet träna upp sin balans och förmåga att fungera normalt.
Lycka till!
Ja precis, hjärnan e ju så känslig så man vet ju inte vad nårra sekunders syrebrist kan ställa till med.. Jag tog bort hennes klätterpinne efteråt(den var ändå rätt sliten) men hon e uppe å klättrar po gallret som vanligt nu :) Det har inte blivit värre, å nu har det gått en vecka sen det hände. Hoppet lever :)
/ShaSha