Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 624 ggr
empan-hampus
0

Aggressiv mot mig...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ena råtta Elliot är aggressiv mot mig och resten i familjen.. =( Han reser ragg och nästan lägger sig ner.. och när man tar i honom spänner han sig, han blir som en sten.. =S och han har bitit mig så jag börjat blöda, och även kompisar… =( Är avlivning det enda alternativet? Eller går det att fixa?

PS. Ny ducshad på bilden ;)

Allamej
0

Hur gammal är han?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

empan-hampus
0

Han är 4 månader =)

Allamej
0

Är han aggressiv nu så kommer det inte att bli bättre tror jag… Min Dobby var ju överdjävlig med sina burkompisar men gudasnäll mot mig. Jag kastrerade men det hjälpte inte… han kan inte vara i samma bur med en annan råtta.. men han är fortfarande snäll mot mig och trivs att leva singelliv.

Hade han varit aggressiv mot mig hade jag avlivat istället..

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

empan-hampus
0

Okej.. tack för svaret =)

Daydreams
0

fungerar han med dina andra råttor?

wintermynta
0

En sån råtta skulle jag avliva, mest för hans egen skull. En råtta som biter sin ägare mår inte bra av olika saker. Kastrering hjälper inte och med tanke på att han inte kommit i puberteten så ser det inte bra ut. Det är upp till var och en va man vill göra men jag brukar ställa frågan: Om det hade varit en hund, hur hade du gjort då?

empan-hampus
0

#5 Ja han fungerar med andra råttorna.. =)

#6 Ja.. jag kanske ska avliva då då.. om det är det bästa :/

dorkey
0

Han kan inte ha ont då?

empan-hampus
0

#8 Hmm.. ja det är några som sagt att det kan vara så oxå.. :/ Men jag vet inte..

Daydreams
0

Nu tycker nog de flesta erfarna råttägare att jag har helt fel men jag hade inte avlivat honom så länge han fungerar i flocken. Visst han gillar inte människor, är ingen vidare bra sällskapsråtta, så kan det bli ibland och det är tragiskt MEN om han fungerar med andra råttor så kan han ju ändå leva ett bra liv hos dig i din flock, troligtvis blir han aldrig bra mot människor (men under kan hända) men kan du acceptera det och om han inte hoppar på och hugger dig när du pysslar med dom andra i flocken så tycker jag han kan få leva.

LeTigre
0

Jag har en råtta som inte tycker om att bli lyft och som säkert skulle bita mig om jag sträckte mig in i buren efter henne som jag kan göra med alla de andra. Hon vaktar alltså i buren. Utanför kan jag lyfta henne lättare vilket gör att hon ändå kan få vara ute - jag kan ju lyfta in henne om det behövs. Hon låter sig också klappas och kommer fram till luckan när jag kommer.

Hur är din hane utanför buren? Attackerar han dig oavsett om du försöker lyfta honom eller ej? Jag är nog lite inne på daydreams linje - om han kan få ett schysst råttliv ändå så kan man väl avvakta med drastiska åtgärder som avlivning. Om han däremot går på de andra råttorna är ju chanserna att han ska kunna trivas genast mindre.

empan-hampus
0

#11 Nej han attackerar mig bara i buren.. när han är ute är han hur snäll som helst :P Men så fort han är i buren så hugger han så att man börjar blöda.. :/ Men ja.. då kanske jag ska avvakta med avlivningen ändå x)

Daydreams
0

Men hugger han dig även om du inte rör honom när han är i buren, dvs om fyller på mat osv?

Elliot_bus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår kväll när killarna sprang i soffan så nafsade och bet han ganska så hårt i både fötter/fingrar och min armbåge av alla ställen Skrattande. Han anfaller inte då men har ett STORT bit behov, han gnager på allt. Vi försöker att ge honom massor att gnaga på. Han har aldrig bitit mig (mamma i familjen) jag kan sticka in handen i buren men då bryr han sig inte alls.

Han startar inga bråk utan är den som oftast blir påhoppad, sen när det väl är bråk/bus så är han med på det.

Min lilla kille är så gosig men en anings spänd bara, tror inte han har ont någonstans.

Visst är han den sötaste  Glad

empan-hampus
0

#13 Nej.. inte om han ligger på någon av hyllorna men när han är nere och går och jag ska fixa nåt så jagar han min hand.. :P