Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 770 ggr
ladysurprise
0

Han luktar så han ramlar

håller på att säta ihop två hanar så jag tog ut den ena från sin bur o hade han i knät en stund o nu tog jag ut den andra.. O han luktar aså så han ramlar om kul.. gör jagtravrt om o tar ut dena först o den andra sen så bryr såg inte den andra råttan.. Men nu gick pannan i kok så jag var tvungen att säta ner han o han fortsate att göra lika dant.. han springer runt så han håller på att ramla ner från mitt knä..

ladysurprise
0

nu börjar han resa rag gnida tändera mot varan.. Tycker ni att jag ska ta ett steg tillbaka?

Tramsa
0

Resa ragg? Hur gamla hanar handlar det om?

ladysurprise
0

dom är 3 månader.. Han ser ut som en igelkot.. Han biter mig o piter när jag rör vid han.. helt plötsligt nu bara la han sig ner ´så jag kunde klapa o pep o blundade lite när jag röde han.. vad ska jag göra?

ladysurprise
0

han gör kånstiga djud med tänderna.. mins att jag läst nåt om de men mins bara inte vad nu.. nu ligger han helt stil så jag kan klapa i början pep han men slutade sen

Tramsa
0

Har den som reser ragg varit ensam fram tills nu? Jag har inte så stor erfarenhet av bråkiga introduceringar men har haft råttor som rest ragg och blivit dominanta. 

Att han biter är ju verkligen inget gott tecken. Tycker du ska sätta in honom i buren igen och prova igen,kanske imorgon. Jag vet faktiskt inte,någon som vet bättre får svara. Hur beter sig den andra råttan mot honom och dej?

ladysurprise
0

aaa.. köte dom inte samtidigt har hålt på med doft prov med handuk nu i ca 1 vecka lite mer kanske.. den ena bryr sig inte men den andra luktar som besat.. fast nu i knät har han slutat..

nää de är ju inte de.. har inte haft dom i sama bur än.. den andra bryr sig inte alls om doften av den andra.. han är jätte lungn o fin. råttan reste rag är nu därimot mycke lugnare i knät änvanligt.. han ligger o sover nästan i knät nu.. har aldrig inträfat förut

ladysurprise
0

i vanliga fal skulle han pipa o bita nu men han bara ligger o halv sover i knät nu

Karmatarerskanise
0

Låter inte bra att han biter och reser ragg. En råtta ska inte bita.

ladysurprise
0

nä jag vet.. vad tycker ni här att jag ska göra?

Karmatarerskanise
0

Vet inte riktigt. Jag tycker det verkar som om han mår dåligt. Vänta nån dag och kolla så han inte är sjuk. Fortsätter det borde du gå till vet.  Det är vad jag tycker. Men jag är ingen expert!!

ladysurprise
0

han biter ju inte så hårt blir inga märken men han ska inte bitas ändån ju

Karmatarerskanise
0

Jag hoppas ngn annan kan hjälpa dig bättre.

Tramsa
0

Om han inte har bitit innan han fick träffa den andra råttan så tror jag att det är en effekt av det.

ladysurprise
0

Han jorde de inan med.. efter att jag haft han i knät nu senast o känt doften av den andra råttan beta han inte lika mycke.. men de är ju inte bra att han bits

Ninja
0

Att han reser ragg och knastrar med tänderna är tecken på aggressivitet, även när han markerar genom bett så visar han på att han har lite dåligt temperament. (knaster kan ha två olika funktioner, en råtta kan knastra när den är lugn och nöjd men samtidigt även när den är väldigt arg och upprörd)

Hur har du gjort hittills vid introduktionen? Om du inte läst artikeln här på sajten redan så råder jag dig att göra det, det finns massor av nyttiga tips om hur man säkrast kan gå till väga för en lyckad introduktion!. :) Artikeln: Introducering av tamråttor

ladysurprise
0

har läst den flera gånger.. burana har fåt stå nära o så har jag haft en hand duk hos vhos båda o växlat den fam o tillbaka mellan burana för att dom ska vänja sig vid varandras bofter.. den ena bryr sig inte längre medans den andr snifar..

ladysurprise
0

så när han knastrade när han novsade så var han upp röd eller liknande o när han jorde de när jag kela med han så var de för att han trivdes.. hmm mis nu att jag läst de någonstans.. har hela datorn ful med fakta käns de som..

Ninja
0

Hur uppför dom sig mot varandra? Biter de varandra så att dom får sår?

Vanligtvis brukar man rekommendera att råttorna får lösa sina konflikter själva, det blir oftast lite brottning i början. Men de ska absolut inte bita varandra så att de får sår. Det kan vara riskabelt om den ena hanen blir så pass upprörd, men det är ju svårt att avgöra när man inte ser heller..

Låt dom träffas en stund varje dag, så länge som det krävs. Gå inte mellan så fort de börjar bråka, bara om det är ordentligt bråk och de riskerar att skada varandra. Sätt inte in dom i sina egna burar förrän det är ganska lugnt mellan dom, annars lär dom sig att om dom bråkar så slipper de motståndaren sen.. men som sagt, om de blir för arga så är det inte så mycket att göra, då måste du ju såklart sära på dom.

ladysurprise
0

nää.. De är bara han som reser rag som brotar ner den andra o slår med svansen.. (vift med svansen var väll ett täken på agresivitet om jag inte mins fel?).. Då tästar vi de.. Den ena är så snäll aldrig rest rag vad jag sät medans den andra inte är lika snäll.. har jort sama sak med honorna som jag jort med hanarna.. då borde de ju gå o låta dom träfas någon gång om dagen dom med? dom är inte lika bråkiga heller..

ladysurprise
0

Dom är tillsmans nu o bryr sig inte om varan spesielt mycke.. dom nosar ibland o han som brukar resa rag springer runt i ring o sen rakt fram o sen o ring o viftar med huvet.. Är de normalt?

Ninja
0

Låter ju ganska normalt ändå, jag trodde det var fullt rabalder. :) Så länge de inte skadar varandra så är det bara att fortsätta, och sen när de accepterar varandra ganska bra ute så kan du släppa in dom i en väl rengjord bur med ommöblerad inredning, så att ingen känner igen sig och kan hävda buren som sitt revir.

ladysurprise
0

Men är de normalt att en av dom springer runt i ring o viftar med huvet… Ser ganska dumt ut..

Ninja
0

har aldrig sett en råtta vifta med huvudet så jag vet inte…

ladysurprise
0

Ser ganska dumt ut han står stil o viftar med huvet åt alla möjliga håll o sen springer han runt i rin o sen rakt fram…

Ninja
0

är han rödögd kanske?

ladysurprise
0

nää… Men nu när han vart med Iglo så varken pep han eller bet han mig när jag tog upp han.. Han brukar i all fal nästan alltid pipa..

Ninja
0

hmm då vet jag inte.. rödögda råttor kan göra så för att de ser sämre och kan hjälpa dom att fokusera, men jag har aldrig hört om svartögda råttor som gjort så..

Bra att det verkar fungera mellan dom iaf.

ladysurprise
0

de har gått dåligt tills nu facktist.. De måste vart dina magiska meningar som jorde de ;).. hehe