Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 598 ggr
idaleck
0

Tips för fega råttor?

Nu är det officiellt. Nelson och Fille är två små fegisar som mycket hellre sitter på mattes axel och plockar i hennes hår än upptäcker världen runt omkring! Glad

De har nu bott hos mig en dryg vecka och det känns som att de båda "tycker om" mig. Fille ser alltid nyvaken ut och lunkar runt knastrandes tills han hittar den perfekta platsen på axeln/nacken där han kan ta en tupplur. Nelson är inte lika pigg på att knastra, och är lite mer tillbakadragen än Fille, men han sitter gärna på axeln och spejar. Så när det gäller mysfaktor har vi absolut inget att klaga på Kyss

MEN, sen så var det ju det där med att råttor ska ha motion och utetid ur buren varje dag…. Ja, den som vill berätta det för Nelson och Fille är varmt välkommen! Som jag har har tjatat och gnetat på dessa råttor för att de ska fatta att det är kul och bra att springa på golvet! Men de totalvägrar. Nelson tycker uppenbart att det är läskigt för han ser verkligen skärrad ut. Fille går runt och knastrar och letar efter sin axel där han ska soooova. Suck.

Denna (misslyckade) övertalningsprocedur brukar gå till ungefär som så att jag lägger mig ner på köksgolvet med pojkarna på axeln, i hopp om att dom ska tänka "åh, wow ett GOLV!!!! YIIIIIIIHA!", men reaktionen uteblir. De klänger på mig och burrar in sig i min tröja heeela tiden. Råkar de nån gång nudda golvet springer de illa kvickt upp till mattes öra och skvallrar om hur läskigt det var.

Det är ju jättebra att de så uppenbart känner trygghet i mig, men vad ska jag göra för att få dem äventyrslystna? Eller är det så att vissa råttor verkligen inte vill kuta runt en massa? Eller kan det vara att de fortfarande känner sig för nyinflyttade och osäkra? Jag får ju jättedåligt samvete eftersom jag vet att det är viktigt för råttor att få springa löst, men dom fattar ju inte det själva!

What to doo???

Tramsa
0

Jag tror att det kommer snart,om du väntar lite till. Dom är nog fortfarande lite osäkra på vart dom har hamnat och sådär. Dej har dom ju precis lärt känna och ja,det har hänt en massa i deras liv nu på kort tid :) Mina bebisar har ju stora råttor att springa efter medan dina är små och osäkra båda två. Det kommerGlad

Tramsa
0

Jag brukar lägga mej ner på golvet och ha bebisarna i tröjan. Dom kikar ju ut eftersom dom är nyfikna. Och eftersom jag har större råttor som springer omkring och har skoj så kan bebisarna inte hålla sig längeRäcka ut tungan Du har ju inte den fördelen. Men å andra sidan,dom kommer inte att dö av brist på motion än ;)

idaleck
0

Jag har faktiskt tänkt precis samma sak. De skulle ha haft en gammelråtta som "lär" dom hur det är att vara råtta! För det är ju lite så, jag kan vara deras trygghet men jag kan inte vara deras mentor. Det blir lite jobbigt om jag ska krypa runt på alla fyra och balansera med svansen och kissa vart tredje steg jag tar Förvånad

Nää dö kommer dom nog inte göra, men nelson kommer bli så tjoooock! 270g nu!! Oskyldig

Tramsa
0

Äsch han springer bort det sen när han vågar sig ut på golvet..Skrattande Men,alla har ju inte äldre råttor när dom skaffar bebisar så jag tror på att det bara måste få ta sin tid. När dom väl blir trygga med omgivningen så kommer nyfikenheten att ta överhanden!

idaleck
0

Vem vet, en vacker dag kanske jag kommer längta tillbaka till den lugna friden i början av råttägandet.. ;P

KAGE
0

Låt bli att ge dom mat och sprid ut det över golvet ist? o.0

/Karoline.

MentalDistress
0

Mina tjejer är oxå sånna fegisar, fast bara på golvet, på möbler springer de runt, men jag brukar låta dem "fiska" ärtor när de är på golvet, förr eller senare kan de inte längre låta bli godbitarna! ^^