Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 342 ggr
cosmonita
0

Stöd oss sjuksköterskor!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi sjuksköterskor i Västerås har fått nog av att inte får lön för vad vi gör. Vi är oerhört underbetalda, ja det är väl alla inom vården (förutom läkarna) men Västmanlands landsting har de lägsta lönerna i hela landet.
Kampen har nyligen kommit igång men vi har fått mycket plats i lokal media och även syrror i andra landsting ansluter.

Vi har ett stort ansvar för människors liv, läkarna är inte alltid närvarande, och misstag kan få katastrofala konsekvenser. Vi har tre års akademisk utbildning och ingångslönen är bara 18 000. Jag har jobbat i 5 år och tjänar idag 19 800 kr/mån. Snacka om dålig löneutveckling i ett yrke som hela samhället är beroende av Skrikandes.

Vi får ju inte strejka på ett effektivt sätt eftersom det skulle vara allmänfarligt om vi gjorde det. Men nu har vi fått nog av att vara snälla och ställa upp utan att få den uppskattning vi har rätt till. Vi hotar med massuppsägningar om inget händer.

Vi behöver även allmänhetens stöd!

Skriv på namnlistan och stötta oss i kampen att få en rättvis lön.
http://www.upproret.se/

gulzebra
0

*skriver på och puttar tråden lite*

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

LeTigre
0

Har skrivit på *putt*

Stephanie
0

*skriver på och puttar tråden lite*

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Incognita
0

Skriver så klart på. Är ju en kollega.. :)

Stj3rnfallet
0

Som undersköterska får man ju tyvärr inte heller mkt till lön..=/ Sämre betalt än sjuksköterskor har.. Men jag ska skriva på =) Alla inom vården är värda mer lön tycker jag (kanske itne läkare då :P)! Uskor har ju också ett jäkligt tungt arbete, så vi bör ju också få högre lön =)

TopCat
0

Självklart är jag med och lyfter flaggan ;)

niffen
0

Skriver på och puttar

RatLover
0

*skriver på och puttar lite*

Bullerbytjejen
0

skrivit på :)

gulzebra
0

*putt*

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

cosmonita
0

Tack alla som svarat, skrivit på och puttat!

Mezzzanina
0

Skriver SJÄLVKLART på!Detta måste stödjas!Toppen av dig cosmonita att lägga in detta här så att vi hittade det och kunde skriva på!Tack!

UpptagetNamn
0

Skriver på :'D

cosmonita
0

Fortfarande väldigt aktuellt! Tacksam om ni som vill (och inte ännu gjort det) skriver på. Massmedierna har hakat på bra, läs under www.upproret.se / mediabevakning.

Det är jobbarkompisar på min avdelning som figurerade i tv4:as nyhetssändning. Idag går sjuksköterskornas avtal ut och ser det nästa inte bättre ut så blir det inte kul. Vill eg inte säga upp mig men det är inte kul att känna sig utnyttjad heller.

KickanW
0

Det är ju en sån jobbig sits ni sitter i. Inte går det att strejka eftersom det då är patienterna som får lida. Och om man trivs med sitt jobb vill man ju fortsätta hjälpa människor…

Men ett sånt jobb ni gör ska fan betalas också.

Ninja
0

Jag skrev på förut. Tycker det är sjukt att de som har ett så viktigt jobb är så underbetalda.

cosmonita
0

Det har varit en massa diskussioner på vår lokaltidnings insändarsida där folk tycker att vi ska lugna ner oss eftersom alla yrken är viktiga och vårt är inte viktigare än något annat yrke. Nej, alla yrken behövs i samhället, vi vill inte hävda att vi är bättre än andra. Absolut inte. men är man insatt i denna frågan så kan man tydligt se orättvisan. Det är så att jag skäms över att vi accepterat detta i flera år nu utan att göra något.

www.vlt.se Vestmanlands Läns Tidning

LeTigre
0

#17 herregud, det låter som om folk inte fattar vilken kompetens det ligger bakom yrkestiteln, det är ju inte bara ett par terminer på komvux som krävs direkt. Och det enorma ansvar ni har i ert arbete varje dag måste ju också tas hänsyn till. Läkare må diagnosticera och ordinera behandling men sjuksköterskorna är de som verkligen vårdar patienter.

Personligen är jag övertygad om att den dåliga lönen beror på att det är en sk. kvinnoyrke. Tyvärr :/ 

Men jag puttar som tusan och skickar massor av pepp till er, kämpa på! Tillsammans kan man försätta berg vet du och ni verkar ha en enad front! :D

cosmonita
0

Sprid gärna www.upproret.se till så många ni kan.

Jag känner alltid en viss nervositet  inför mina arbetspass för att jag ska hamna i en svår situation på jobbet. Det kan vara att en pat har svårt att andas och jag måste besluta om jag ska prova med de ordinerade medicinerna, lugna patienten (andningsbesvär och oro/ångest hänger jättenära ihop) eller ringa läkaren. Gör jag fel bedömning där kan jag i värsta fall bli stämd och fälld för tex "vållande till annans död" eller annat.

Det är just sjuksköterskorna som står med sådana beslut nästan varje pass + mycket annat som upplevs pressande, och då är den löneutvecklingen (som jag beskriver i inlägg #0) ganska provocerande.

Det här ämnet är djupt och jag skulle kunna dra upp exempel efter exempel på vilket sätt jag (och så många andra) inte känner mig uppskattad på jobbet från våra chefer. Avdelningscheferna vet vad vi gör och uppmuntrar oss men landstinget är väldigt hierarkiskt och tyvärr kan inte våra närmaste chefer påverka våra löner utan de får en minipott att fördela mellan oss alla varje år som hittills räckt till en löneökning på under 3% per år.

Vi har ingen som helst möjlighet att påverka vår lön genom att ta på oss extra uppgifter eller ansvarsområden. Jag är dokumentationshandledare på mitt jobb samt beställer hem läkemedel till avdelning. Extrauppgifter som inte alls synts i lönekuvertet vilket jag tycker att det ska göra.

cosmonita
0

Är jag tjatig? Ber om ursäkt i så fall, men detta är så viktigt för oss så jag skickar denna länk där ni som är intresserade kan läsa några kollegors blogg i lokaltidningen VLT http://blogg.vlt.se/syrrorna/

Jobbar ihop med samtliga bloggare på avd 15 och kämparandan är stor hos oss alla och blir nästan större för den negativa kritiken som också kommer in då och då. 21/4 kl 12.00 går vi ut i strejk om inte SKL är beredda att förhadla vidare med vårdförbundet som representerar oss (ja, äntligen har vi fått stöd från vårat fackförbund).

Kolla in www.upproret.se , det börjar bli många namnteckningar nu men det kan aldrig bli för många. Läs gärna mediabevakning som ni hittar länk till på första sidan.

KickanW
0

Sånt här tåls att tjatas om!