En råtta som är mindre än vanligt
Finns det någon speciell ras eller färg på eller något som blir mindre än normalt?
Har hört talas om det, men visste inte om jag skulle tro på det..
Hört även att rex inte blir precis lika stora som vanliga släta råttor.. stämmer det?
(hoppas jag lade den i rätt grupp)
http://elinalgotsson.blogg.se
Den största råtta av alla jag haft va en rex, han vägde lite drygt 900 g.
Att rexar skulle vara mindre… näe… Alla råttor kan ju bli små med aveln, maten och andra yttre faktorer… Men arten i sig har ingen mindre version… förutom dvärgråttorna då… Dom saknar tillväxthormon och blir då ungefär hälften så stora :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Dvärgråttor har jag aldrig hört talas om. E de en riktig variant eller e de som äkta naket, nåt vi har mixtrat fram och som lider av våra idéal.

Jag har hört talats om riktiga dvärgråttor. Alltså som har dvärgmutation på riktigt, eller vad man ska kalla det.
Men vanliga, friska råttor varierar ju också hemskt mycket i storlek!
Älskar mina stora små vänner..
#3 Dvärgarna uppkom av en olyckshändelse i ett labb (som så många andra) Vad som är lite spännande med dom är att pga. av deras avsaknad av tillväxthormon så är dom mindre benägna att få cancer…Annars är dom, av vad jag kan förstå, som vanliga råttor :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Hur stora e dom då? som en natal? Fördelen är ju att de e så mycket lättare att inreda burar som inte e enorma.
#6: Då får du skaffa möss eller gerbiler. Råttor ska av naturen vara stora… Låter inte bra i mina öron om de är små.
Nä de va det jag oxå funderade på. Om det var nåt fel på dom. jag har möss med, två olika sorter… och mega råtta för den delen med.
Här kan man läsa om det…
Min dumboråtta är mindre än alla de andra råttorna. har bara haft en dumbo så jag vet inte om de flesta dumbos är mindre än toppörade råttor?
#10 Nä, dom är som vanliga råttor dom med
Varför ha en dvärgrått när man kan ha en 800 grams råtta att gosa med:) hehe
Min blogg: SweGizmo.se

Jag är faktiskt inte mycket för det här med jätteråttor. Tror inte det är speciellt hälsosamt, det heller.
Men en dvärg som är född dvärg naturligt som bara saknar tillväxthormon kan väl inte lida på något sätt? Möjligtvis att den får problem i flocken om den är extremt liten men det borde väl inte vara några större problem? Jag menar, om man jämför med dvärgmänniskor t.ex. så lider de ju inte rent fysiskt, vad jag vet.
Men håller med Kickan, jag vill ha dem normalstora! :)
Tror knappast man strävar efter små råttor, troligtvis tvärtom.
Min vuxna dumbo är då rakt inte liten, inte heller dom dumbos jag haft tillfälle att se.
Vore knepigt i vilket fall eftersom dumbos avlas fram ur både det ena och det andra och är därmed inte speciellt homogena.
≧◔◡◔≦

Precis!
Men om man är ute efter råttor som inte är sådär extremt stora så är det nog inga problem att hitta. Vissa uppfödare har ju lite mindre råttor. Man får kika på vad föräldrarna väger osv.
Små råttor kan ju få problem med inre organ iom att organen inte får plats, borde inte dvärgråttor också ha problem med det då? Eller innebär dvärgväxten att även organen är små? Och borde inte det isf kunna påverka organens funktion?
Finns det nåt utlagt resultat efter obduktion av dvärgråtta eller så?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Jag vet inte om obduktion på dvärgråttorna men eftersom allt på råttan är litet, kropp och organ, så borde väl inte dom ha sämre hälsa pga det… det är ju som att säga att möss är sjukare än normalstora råttor… Nu är ju inte dvärgråttorna lika små som möss men jag tror inte att dom har organproblem eftersom dom är som råttor, bara mindre… allt är mindre på dvs.
Nataler talas ju dagligt som dvärgråtter
Dumdom sägs bli mindre har jag hört
Största råttor Gp och Rör råttor ( och väl gödda råtter )
Men sen går de väl olika ärfliga linjer med avel av både stora och små råttor.
En av mina stöser är ovanligt liten fast hon e jänmårig med de andra men hennes släktingar e oxå mindre…
#17: Men skillnaden där är ju att möss naturligt är små. Råttor är naturligt större… Förutom dvärgråttorna då :P Hämmad tillväxt borde ju kunna hämma funktionen också liksom… Sen om den faktiskt GÖR det vete sjutton, därav funderingen ^^
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram