vad är det för fel?
Min tamråtta nyser blod och ena ögat är rött/blodigt runtom. Vad är detta för sjukdom, och vad kan jag göra? Tack för svar// Melina
mycoplasma kanske? Jag vet inte mycket om sjukdomar men jag har hört lite om just mycoplasma.. vänta tills du får ett svar av experterna =)
Det är förmodligen inte blod. Så du behöver inte oroa dig! Det är en vätska, sekret, som kommer ut ur näsan/ögonen och när det får kontakt med luft blir det rött, så det ser väldigt mycket ut som blod. Vad har du för bottenmaterial? Är det dammigt eller smutsigt där råttorna står? Har du nån stark doft, exempelvis rökelse, där de står?
Om du bara väntar en dag eller så, så har nog råttan tvättat bort det redan! Annars kan du hjälpa till med lite papper och vatten, endast om råttan inte tvättar bort det själv.

Nja jag håller inte med Niffen riktigt, att det inte är blod utan sekret stämmer men nyser den ut en massa snor, och har mycket tårvätska så tycker jag du ska gå till en veterinär och få råttan undersökt och ev sätta in antibiotika.
Har spån som bottenmaterial. min råtta har haft så här med ögat i två månader, och nu sista veckan börjat nysa blod. Är det någon som vet nån bra veterinär i skara området, har sökt på nätet men ingen träff på veteriärer som jobbar med smådjur. Nån sa till mig att det kan vara hjärnblödning???kan det vara så???
Det är inte blod utan snor som blir rött när det kommer ut. Det e antagligen en ordentlig förkylning och ta bort spånet, det irriterar luftvägarna så mycket kan nog bero på det.
Som de andra säger - det är inte blod, utan saliv/snor som blir blodrött i kontakt med luften. Detta är dock ett symtom på någonting. Snoret och ögonvätskan är alltså ingen sjukdom i sig. En råtta kan bli lite röd runt ögon/nos ibland utan att den är sjuk, men är det mycket, eller återkommer ofta, så bör man kolla upp varför.
I ditt fall skulle det kunna bero på spånet, då barrträ irriterar råttornas luftvägar och avger terpentin när råttan kissar på det. Byt till toa-lätt (ett kattströ, går att köpa på bland annat djuraffären och coop) eller aspflis/aspspån.
Skulle du kunna lägga in en bild på din bur?

Mvh Stephanie 

Är det väldigt mycket så tycker jag att du ska försöka leta upp en bra veterinär så att din råtta får medicin för det ska inte vara sådär under en så pass lång tid. Sen byter du ut spånet såklart, inte til vanligt kattströ utan till toa-lätt som är papperspellets, eller så byter du till tidningspapper och har kanske kattsand i en "kattlåda" så att säga i buren till dem att göra sina behov i..
Men du måste nog tyvärr till veterinär för att det ska bli bra helt, få medicin och åtgärda det dammiga bottenmaterialet du har.. =)
Lycka till hoppas att råttan blir bra! =)