Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1126 ggr
Bim
0

Varför råttor? Och sen efter dom då?

1. Varför har ni just skaffat råttor som husdjur? (skriv inte för underbara saker  för då får ni mej ännu mera frestad än vad jag redan är! Vilket inte är möjligt.. :P) Berätta hur ni kom på idén at skaffa råttor och varför just råttor?

2. Och om inte råttor, vilket djur då?

3. Jag vill skaffa ett djur men vet inte vilket! Inte hund (har inte tid med..  fast alla i familjen vill ha det.. men det skulle vara djurplågeri..) inte katt (allegisk mamma och syster..) inte råtta(*Böööl* men mamma tålde ju inte..) Inte häst.. (allergi, inte tid..)och inte såna stora håriga djur eller små allergiframkallande! Men om ni skulle få välja mellan nåt litet djur tex gerbil lr hamster.. eller nån fågel vilket skule ni ta då? Jag har djurABSTINENS och jag klarar det inte längre! måste ha ett djur att skämma bort som mamma tål! Så snälla hjälp!

(vad överdriven jag låter.. :P) Men guud vad jag saknar att ha ett djur i huset!

Ninja
0

1. Anledningen till att jag skaffade råttor från första början var att en klasskompis till mig hade råttor. Hon pratade jämt om hur roliga dom var osv. Jag började läsa om dom och tyckte det verkade vara roliga husdjur, och så satte övertalandet igång.. när jag väl fick råttor så upptöckte jag ju självklart mer och mer om hur underbara djur de är.

2. Hund, har alltid velat ha en bullterrier och/eller bulldogg.. katter gillar jag också. Kanske skulle ha ett par-tre mushonor..
Även undulater tycker jag är roliga. Skulle vilja ha några tama som fick flyga fritt på dagarna när jag är hemma. Lekfulla, trevliga fåglar som tjattrar mysigt.

3. Jag kan inte rekommendera något alls med päls ller fjädrar om ni har allergier i familjen.. fåglar dammar otroligt mycket! Och pälsdjur kan förvärra allergin så att de lilla din mamma tål nu kanske hon inte kommer tåla alls i framtiden.
Tyvärr är det ju jättetråkigt för en djurälskare, men passa på att använda tiden till att lära dig så mycket du kan om djur i stället. Du kan skaffa amfibier, ödlor som lever av vegansk kost osv. Kanske praktisera i djuraffärer, kanske har någon granne med hund som du kan ta med ut på promenader? Hälsa på vänner med djur osv. Helt djurlös behöver du ju inte bli, bara för att mamma din är allergisk!

Girlie
0

1: När jag flyttade till egen lägenhet blev det vädligt, väldigt tomt (vi har alltid haft djur hemma) så jag höll ut 3 månader innan jag bestämde mig för att skaffa djur. Jag ville ha någon som inte levde så längre (uppåt 10 år), var socialt men gick att lämna ensam en dag och inte tog så stor plats. Var inne på hamster, mamma tyckte kanin men när jag läste om råttor kände jag att detta är perfekt! Nu har jag visserligen världens största voljär i köket men jag har aldrig ångrat mig.

2: Om inte råttor är jag lite nyfiken på degu, möss eller marsvin. Katt eller hund om jag hade mer tid och plats eller iller vore häftigt.

3: Det finns katter som kan fundera för allergiker? Fast det är såklart individuellt. Är din mamma väldigt allergisk är det ju svårt att rekommendera något pälsdjur alls. Gerbiler luktar ju inte så mycket och jag kände inte av någon allergi med dom, däremot kände jag av spånet. Chinchillor ska tydligen vissa allergiker tåla? Annars är väl ödlor det mest sociala man kan komma utan päls? Var inne på och är fortfarande sugen på någon slags agam men terrarium tar ju lite plats och kostar en del.

Just ja, tänkte tillägga att min mamma är inte allergisk mot pälsdjur men jätte allergisk mot fåglar. Nu är ju allergi indivduellt men fåglar rent generellt har jag hört ska vara väldigt allergiframkallande, tyvärr.

Bim
0

#1 okej, men vi har haft hund och det hick hur bra som helst! Vi hade henne i 5 år utan att mamma kände av.. så typ en liten hamster skulle nog inte göra så mkt.. ni i helgen ska vi vara hamstervakt åt två hamstrar också.. (inte i samma bur , en hona oh en hane) vi har varit det förut också så det går bra! :D Jag vill helst inte skaffa ödla.. jag tkr inte om att man tar dom från vildmarken och föder upp när dom passar och mår dubbelt så bättre där! Så jag vill inte stödja det.. :) Men tackar för att du skrev!

Bim
0

#2 okej, tacktack för svaret! :D hmm.. ska läsa lite mera om gerbiler och chinchillor! :D

Allamej
0

1: Jag har alltid gillat råttor så när jag kastat ut det negativa exet (som sa att jag inte fick skaffa mig nåt djur igen utan bara skulle vänta på att katterna skulle dö och sen vara helt djurlös) så tyckte jag att det var dags att skaffa råttor igen :)

2: Hade jag inte skaffat råttor hade det nog blivit ett par halsbandsparakiter eller möss eller hamster…

3: Det finns allergivänliga katter men dom kostar därefter :) Sen chinchilla eller nån ödla kanske :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Bim
0

Åhh.. jag måste läsa om chinchilla! :S

KAGE
0

Chinchillas hårar väldigt mycket..

Har du funderat på dvärghamstrar? Dom är ju jättesöööta och snälla! :D och luktar/hårar inget ^^

/Karoline.

KickanW
0

1. Du kanske redan hört min berättelse men jag tar den ändå. Jag flyttade ju hit till Sundsvall och kände mig så ensam utan djur, har alltid haft. Så jag började leta runt efter ett intelligent djur som man kan ha i liten lägenhet och som inte lever för länge. Råttor blev perfekt :)

2. Katt! Även hund kanske.

3. Möss verkar som ett väldigt intressant husdjur. Verkar smartare och roligare än t.ex. hamstrar.

zickan
0

alltid velat ha råttor. vet inte hur det började varför jag ville ha det. Fick inte ha råttor hemma när jag var liten så jag fick en egen bur hos en kompis om jag höll på med. Men grannarna tände eld på ladan där de hade sina djur så de brann inne :-/

ett par år senare när jag flyttade hemifrån så skulle en reptil bekant mata bort en jätte snäll och fin han. hans tjej avlade seriöst men de hade en grabb som inte de kunde hitta köpare på. Sedan startade det.
Drog sedan igång med att jag hjälpte två reptil personer att rengöra deras burar och sälja alla deras ungar på smådjur. Men det blev så mycket skit snack från dom och från andra så jag orkade inte bry mig så jag betalade av min skuld och slutade umgås med dom.

2. vet inte vilket djur jag skulle vilja ha jiuust då. jag älskar djur i alla former flrutom skalbaggar och fjärilar. Skulle nog gå mer på hur jag bodde, vad jag hade råd och tid med.

3. nått djur som är lite personligt och kan vara med hela familjen. iller?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Bim
0

#7 okej, mamma sa NEJ till chinchillas! :(  jag har funderat på dvärgisar och har lagt ut på hamster iFokus (lite frågor..) men det är inte många som har svarat.. :( Men jag har funderat på det! :D

#8 joo din historia har jag hört men inte kanske så många andra.. :P joo jag är sugen på möss, men vissa säger att dom är ganska så allergena och vissa säger att dom inte är det.. men jag vet inte.. :P

Bim
0

#9 iller skulle aldrig funka.. :/ Vi skulle inte ha tid och min mamma är u allergisk. :'(

KAGE
0

Jag har haft massa dvärghamstrar (både vuxna och ungar med helt olika personligheter), så du kan maila och fråga mig om du vill.. ^^

Möss luktar inte så mys.. Jag tror din mamma skulle reagera rätt mycket på dom :/

Iller verkar inte alls som en bra idé nej :P

/Karoline.

Bim
0

puttputt och tack KAGE, har pmat dej!

Mimus
0

Min syrra hade med värghamster när hon var litten.. Hna var lika social som råttor..Jätterolig :D

zickan
0

naken katt, minigris, ödla, igelkott, ekorre,fågel

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

RatLover
0

Ja dvärghamstar borde du absolut skaffa! Har nu min andra och hon är helt underbar :D
10# Ja det är bara att du frågar mig också!

KAGE
0

Minigris, ekorre och fågel är ju vääldigt allergiframkallande ;o

Ödlor är nice<3

/Karoline.

MentalDistress
0

1. Min familj hade råttor när jag var bebis, sen skaffade syrran igen när hon var äldre. Fick ta hand om dem när hon åkte till england på studieresa. Men jag fick dessvärre inte skaffa några själv.. Sen julen -05 så sa min syster att jag skulle gå upp i mammas rum och hämta en sak åt henne, och där i mammas rum i en undulat bur satt världens sötaste lilla tjej (Snurran som hon sen kom att heta). Det startade min kärlek till dessa underbara djur och sen dess har det blivit fler! Ska ev utöka flocken med 2 till. Vill bara hitta en uppfödare som jag trivs med först! ^^

2. Har en hund här hemma med, Kito (blir 2 i okt), han är en blandras mellan pitbull/amstaff. Och han är totalt livrädd för Saga (min svarta tjej), bara hon stirrar på honom så springer han och lägger sig i sin korg X'D

3. Min äldsta syrra är überallergisk mot katter, men trots det finns det en variant hon kan ha "Cornish rex" heter den om jag inte minns fel, den har väldigt lite päls. Otroligt söta och keliga katter iaf! :)

Mastoll
0

1. Min kompis skaffade sig råttor. Jag upptäckte hur sociala och charmiga dem var, så därför skaffade jag mig råttor efter lite tjat ^^.

2. Katt :)

3. Chinchillans päls kan många pälsallergiker klara. Annars undulater <3

Girlie
0

#18: Både Cornish och Devon Rex räknas som allergivänliga katter så det är antagligen en sån din syster har. Helt underbara katter faktiskt, väldigt speciella. :)

Såg att någon nämde igelkott, det är i alla fall min pälsdjurallergiska kompis också allergisk mot. :(

MentalDistress
0

#20 ja jo, hon har två sånna fast nu när du sa devon rex med blev jag osäker på vilken det är hon har *S* Men dom är verkligen jätte söta och gosiga! Skulle kunna tänka mig att ha en själv faktiskt om jag inte hade råttorna! :)

bobbs
0

1. Jag blev förälskad i råttor förta gången när jag var sisådär en 7-8 år och var på väg till bibblan med min pappa och lillasyster. Bilblioteket är omringat av en enorm park och framför oss kom en tjej promenerande med någar konstiga små djur. Pappa (som är älskar djur mer än något annats, trorts att han är allergisk) gick fram till denna tjejen och då visade det sig att hon hade 3 råttor med sig. Alla var lösa och sprang upp och ner för hennes ben och runt i gräset. Det såg så himmla roligt ut och då bestämde jag mig för att jag någon dag skulle skaffa en sån! :P Dock glömde jag bort detta efter ett par år och det som blev kvar var bara ett vagt minna av dessa små råttingar, tills hag som 14åring fick praktik på en djuraffär (Ormar&sånt) då jag var enormt intresserad av ödlor. På denna djur affären födde dom upp (/odlade dom…) råttor och under mina 3 veckor där lyckades jag bli förälskad i en liten kille. Dock ville mamma inte att jag skulle ha någon så efter det krävdes det 3 års tjat innan det blev 2 stycken flickor. :]

3. Om jag inte skulle ha råttor skulle jag nog ge mig på Chinchilla, iller eller en skäggagam! :P

3. Jag skulle inte välja varken hamster marsvin eller gerbil. Skulle jag välja något så skulle det i sådana fall vara undulat. Riktisgt mysiga fåglar (om dom blir hanterade ofta och rätt). Iom att min pappa är allergisk mot djur så har han klarat undulater, hund (boxer) samt mina små råttingar. :)

Bullerbytjejen
0

Jag skaffade råttor för jag tycker dom verkar vara de mest sociala smådjuren, dom e smarta å det känns ofta som dom fattar va man vill, å dom vill verkligen vara med å leka, busa, gosa osv. jag har haft hamster, möss chinchilla kanin osv osv, och jag har inte än hittat nått djur som är lika mycket djur som en råtta fast dom e så små. Dom är mer som hund eller katt än smådjur tycker jag. Man får mycket ut av att ha råtta, inget som man tröttnar på å dom får sitta ensam i bur dygnen runt..

idaleck
0

1 Mitt intresse för råttor väcktes nog någon gång under mellanstadiet. Jag hade lyckats tjata till mig ett par gerbiler och var aktiv i SGF. Sen stod jag i SGFs monter på Sollentunamässan och där fanns även Grodan, i SRSs monter, och det var typ där mitt intresse för råttor föddes. Dessvärre fick jag inte ha några råttor så länge jag bodde hemma, och mitt första egna boende när jag flyttade hemmifrån tillät inga husdjur, så nu först har jag skaffat mig dessa efterlängtade djur!

Det bästa är att allt jag trodde om råttor har besannats. De är verkligen precis som jag trodde de skulle vara. Sociala, pigga, smarta, busiga, gosiga, pussiga osv. Jag kan inte komma på en enda nackdel! Eller jo, det ska vara att dom kissar här o där då. Men med alla underbara fördelar så kan jag gott leva med den ynka nackdelen=)

2: Jag vill väldigt gärna ha hund nån gång, om det finns tid till det i framtiden.

3: Jag tycker att gerbiler är ett trevligt husdjur, men det är väldigt individuellt hur de är…Jag har haft 4 totalt (två honor när jag var liten och två hanar nu) och av de så är det bara en av honorna som varit sådär riktig mysig och underbar. Men hon var verkligen suverän! Fördelen med gerbiler är ju att typ ingen är allergisk mot dem och de är oerhört lättskötta djur som klarar sig själva i flera dagar. Och de är väldigt underhållande! Det som är tråkigt är att de är SMÅ, man vill ju ha nåt att klämma på och mysa med :P och att det är svårt att hitta de där supergosiga individerna.

Nääe, råttor är verkligen ett underbart husdjur!! Jag lider verkligen med dig Bim, men det kommer en dag när du har eget hushåll;)

Grodan
0

3. Jag kan rekommendera fiskar, sköldpaddor, ödlor (geckos, skäggagam, leguan, salamandrar, skinks mfl), grodor, ormar, spindlar, fåglar (nymfparakit, papegoja, undulat mfl), småkryp som vandrande pinnar, kackerlackor mm hehe

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Pony
0

Hmm.. min pojkvän är pälsdjursallergiker, men han tål konstigt nog råttorna. Från början blev han lite snorig av dem, men det avtog.

Har även hört talas om folk som är allergiska mot pälsdjur, men som tål kaniner av ngn anledning. Det är så individuellt!
Försök testa med olika slags djur, t ex genom att passa dem åt ngn som åker bort eller så.
Kruxet är väl att om man har anlag för allergier så kan man ju lätt utveckla andra sorters allergier än dom man redan har :o/