Råttor o köt?
min mamma prtar om att om jag ger råttorna lite köpt så börjar dom bita på mian sår på händerna om jag skulle ha några.. Stämer de? :S
inte för fem öre=)
Det är en myt att råttor blir elaka eller mer inriktade på kött om man ger dom det.. Faktum är att det snarare är tvärt om - utan kött i kosten kan de i vissa fall äta på ev. döda burkamrater pga proteinbrist.
Råttorna behöver proteinet och viktiga aminosyror som finns i kött, så ge dom mer än gärna sånt några gånger i veckan.
Det är nyttigast rått! Ge dessutom gärna oskalade räkor då de innehåller selen, ett mineral som motverkar muskelförtvining i bakkroppen när råttorna blir äldre.
Fördomar. Blir katter och hundar aggressiva och börjar bitas om man ger dem kött? Fråga din mamma det om hon inte låter dig ge dem kött.

precis, och blir människor aggressiva och biter varandra då de äter kött? Förstår inte ens att någon kan hitta ett enda argument för att kött skulle orsaka aggression eller blodtörst. Vad skulle det vara, proteinet, järnet? Ganska rejält fånigt ;) Råttor behöver kött i sin diet, punkt slut.

hmm fråga din mamma om hon är kannibal.. hon äter ju antagligen kött, så med hennes uppfattning så kanske hon tar en tugga av dig nån dag!
jag fick oxå höra de där av en kompis, fattar inte hur folk kan tror en sådan sak!
Qui dormit, non peccat

Jag trodde den myten dött ut :P
Vet att den var vanlig förr :(
#6 nä tyvär fick säga åt en kill kompis att ge råttrna det , han bara nä dom börjar dom bitas :/ men sen han träffade mina så har hans börjat få kött :D
jag tror varkligen inte att de är så om de nu hade vart så så hade man ju inte matat med köt.. mamma blev het förskräkt nästan… Jag sa till henne att de är nog inte sant för att dom på den sidan jag är o skriver på säjer att att de är bra o jag trode facktist inte att de var sant innan de häller.. Vet ni vad hon sa då
du ska inte fyssna så mycke på dom.. Dom säjer barar vad dom vill säja de måste du lära dig sa hon.. Bara skakade på huvet o gick..

Din mamma behöver nog prata med med uppfödarna i SRS, de kanske hon lyssnar på?
Råttor måste helt enkelt ha animaliskt för att må bra.
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
En råttägares mamma vet alltid bäst, eller hur var det nu?…
Fråga nästan vilken kunnig person som helst.. registrerade uppfödare, biologilärare, forskare, veterinärer, anticimex.. så får du lära dig att råttor är omnivorer, dvs allätare.
Eftersom din mamma inte verkar lita på oss här, några länkar att läsa vidare på:
Djurskyddsföreningen
Råttor
SSV
Tamråttan
NFRS infosida om råttor (National Fancy Rat Society, brittisk råttklubb)
Food
Några som jag orkar leta på nu, kanske orkar leta reda på fler sidor sen.. men alla säger samma sak; ge råttorna kött i kosten!
mamm sat att koklätera vi åt i går var för fina för att ge till en råtta.. Jag barar va
.. Hade hästarna behövt äta köt så hade dom fåt de finaste så varför kan inte mina råttor få lite?.. så jav hon mig en liten bit o sa här får du till honan (som är dräktig) då sa jag att hon behöver mer än så och så har jag 3 till som behöver.. Ska köpa eget köt som jag jag kan ge dom om de nu ska bli sånt jävla liv
Det där har jag hört från mina föräldrar också, att maten är för fin, men det är bara att ignorera.
Den dräktiga honan är väldigt viktigt att den får näringsrik mat.
Jag köper all mat separat åt råttorna, sällan de får rester.. oavsett om det är fisk, kött, ägg, kyckling, alla möjliga sorters grönsaker, frukt, ris, välling, barngröt m.m. Så är det varje dag.
Och har ni en dräktig råtta är det jätteviktigt att hon får i sig allt hon behöver! Speciellt animaliskt protein för att ungarna ska kunna växa ordentligt och få i sig essentiella aminosyror!
Jo jag vet.. har inga pengar till att köpa något för nu men tenkte gå hem till killen o sno lite hehe.. I dag på morgonen fick gom ägg o bejkon o i går då ris o kött båda två var ganska ine :D..
håller på att leta fackta som en idiot.. Hela min värd krätsar kring råttorna sen jag hitatt köpare på hästen.. Mamma o hennes sambo barar skakar på huvet o säjer att dom tycker de går över styr.. Men de bryr jag mig inte om.. Killen bara skrattar o säjer du vet ju snart allt om råttor ^^

stå på dig!! du får räkna med fördomar mot råttor, det enda man kan göra är att visa fakta och tjata
dessutom så äter de inte så mycket, så nästa gång ni äter kotletter, så om de är fina ben kan de ju få dem!! mina älskar köttben=)
Qui dormit, non peccat