Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 2136 ggr
hus-musen
0

eländiga blåa råtta!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag kan inte klura ut vilken blå färg Remi har!! Skrikandeshan är för ljus (tycker jag) för att vara russian blue.. så nu undrar jag om jag kan få lite hjälpGlad har kollat här på forumet på färger, och på den finska sidan, samt på http://www.hawthorn.org.uk/varieties.asp men jag verkar vara blind när de gäller färg!!

kanske ska tilläggas att alla hans syskon är s/bl eubk..samma som deras mamma! funderar på om han kan vara powder blue eller russian silver kanske??  han är svartögd!!

nån som har färgöga kanske kan hjälpa mig??Skrattande

Qui dormit, non peccat

Nicciz
0

Hur gammal är han på bilden? Och vad finns det mer för färger bakom?

Jag tycker han ser ut att vara blue. antingen kanske han är ung och inte bytt päls, då är dem ljusare eller så är det ngn blekande färg med i bilden.. fast då borde ögonen oxå blekts…

Absinthe
0

russian silver är väl inte genetisk kopplat alls till den vanliga blå? blå är väl aa gg och russian blue är aa rbrb, så om de flesta i hans släkt är vanlig blue så är det mest troligt att han är blue men blekt av någon annan gen och blivit ljusare och är powder blue?

Är inte så bra på blue alls, bara gissar..

Nicciz
0

Fast powder blue tror jag enligt standard ska ha lingonögon. Och ja en russian silver är aa rbrb  :)

Grodan
0

Han ser ut att vara en vanlig hederlig S/Blue.

Russian Silver är väl ändå aaggrbrb?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Absinthe
0

Ja jag är som sagt inte så bra på de blåa och tänkte inte på ögonen.. men vissa rubin kan väl vara så mörka att det knappt syns? =)

hus-musen
0

#1 nu ska vi se, han är ca 2½ månad snart 3. han syskon är som sagt s/bl eubk (silver black alltå) som mamman och pappan är okänd.. (tjuvparning)

han har alltid varit "flammig" i pälsen som på bilden, många blå nyanser.

#3 nee powder blue kan ha både svarta och röda ögon, det har jag kollat uppGlad 

han är svartögd i alla ljus, kan inte se en enda röd nyans!

Qui dormit, non peccat

Grodan
0

#5 tror att powder blue är aaggRr

Nicciz
0

men åh, jag lyckas aldrig få saker rätt :) jag menade ju att en russian blue är en aa rbrb, skulle ju bekräfta det absinthe skrev Fot i munnnenEn russian silver blir jag tveksam på i vilken ordning det ska skrivas för jag har sett olika varianter aa rbrb gg och aa gg rbrb???

hus-musen
0

kan ingen bifoga en bild på en S/Blue så kan man ju jämnföra!! 

här är en till bild förresten so togs när han var 6 veckor..det är stor skillnad i färg nu!

Qui dormit, non peccat

Nicciz
0

hmm jag måste kolla ordentligt, men är nästintill hundra på att enligt den svenska standarden ska powder blue ha lingon.. engelska standarden tillåter säkert olika varianter ;)har för mig jag dividerade om det när jag skulle regga en konstigtfärgad råtta… *hihhii*

Och om syskonen är s/bl är dem blue s/ba är silver black…

Absinthe
0

Mhm.. =) Man lär sig nåt nytt varje dag, jag visste ju att russian blue och blue har olika genkoder, dock hade jag inte en susning om russian silver var aa gg rbrb.. tyckte bara inte han såg russian blue ut iaf och verkade så ljus för att vara blue och powder blue är väldigt ljusa. *spekulerar*

xD

Nicciz
0

det finns en jätte bra tråd, jag har tyvärr firefox och kan inte länka till den men om du söker på blue (aagg) så hittar du den. En tråd full med bilder av "vanliga" blåa råttisar :)

hus-musen
0

nicciz hmm ja ioförsig så kollade ja inte på den svenska standarden!! de stämmer säkert det du sägerGlad va knäpp jag är idag, syskonen är silver black!! är alldeles för yr för att kunna skriva tydligen!! tänker alldeles för mycket på Remis färgOskyldig

Qui dormit, non peccat

Nicciz
0

#9 skillnad i färg hur? är han mörkare? Eller ljusare? Eller börjar han bli gulaktig i det blå?

lägger upp en bild på en av mina blue. och ska se om jag hittar en med bättre färgskärpa

Nicciz
0

hmm ett väldigt misslyckat foto i sig men bra färgreferens :) i vuxen päls

hus-musen
0

oki tack för tråden!! ladyinred`S Lancelot är mest lik min de andra är alldeles för mörkt blå!! Remi har mörknat i färgen, inte särskilt mycket dock. det är väl för att han byter till vuxenpäls antar jagGlad 

jag tänkte att han var Powder Blue enbart för att alla Blue jag sett bilder på har varit så mörka om man jämnför! han har den nyansen iaf om man tittar på hawthorn som jag länkade till förut!

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0

#15 okii tack för bilderna!! din ser mera stålblå ut om jag säger så! men väldigt finGlad

Qui dormit, non peccat

zickan
0

blått finns i många olika variationer och namn. En hyfsat enkel färg sina om blå råttor. Lite enklare förklaring: http://www.dreameyce.com/eagleseye/rattery/ratinfo/rat_colors.htm

jag är jätte intresserad att veta mer om den som kallas red blue på den sidan. Har en gammal tant som ser på pricken lik ut. Har inge stamtavla så jag vet inte vad hon är. Hur skulle man skriva om man skulle vilja regga en som red blue?. står ju under platium, ska man skriva platinum red blue?
Sorry jag stal din tråd lite för en fråga

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

hus-musen
0

nåå ingen som kan tala om vilken färg?? är han silver blue eller bara blue?Ledsen

Qui dormit, non peccat

Grodan
0

nu ska jag ångra mig!!!

jag tror han är Russian Silver!!! dvs aaggrbrb

Grodan
0

wow du bor i hägersten… vart kommer rådisen ifrån? (söker rb-anlagsbärare till min rb agouti tös!!)

hus-musen
0

aha!! äntligen nån som är inne på min linjeGlad Russian silver!!

jaopp hägersten är det!! Remi kommer från en tjej i haningeområdet..men mamman ägdes av en tjej som tröttnade på råttor så hon hamnade på zoo o sen kom hon jag köpte den av o räddade Remis mamma.. tyvärr skedde en tjuvparning o så kom Remi till.. vet därför inget om pappan..

Har Remis bror hemma och i nuläget är båda råttisarna pigga, lekfulla o nyfikna på människor. är inte rädda för hundar heller.

det är lite tidigt att fundera på avel med Remi..han snart 3 månader bara..han sak vara minst ett år tycker jag iaf! fast vill du vänta och han inte får några sjukdomar under tiden så finns alltid möjligheten=)

Qui dormit, non peccat

Grodan
0

Låter som om grabben kommer från zickan ursprungligen. Vet du när han är född?

Kom å tänka på nu att jag faktiskt är helrutten på Blue-varianter. Den är så onaturlig denna färg. Finns inte på några andra djur. Alla andra djur är ju Graphite, dd!

hus-musen
0

hmm ja han ska vara född runt den 21/1, jag köpte dem den 11/3 o då var de inne på 7 veckan! har inget exakt datum då fd ägarens pojkvän passade mamman..

Qui dormit, non peccat

Grodan
0

oki, då e han ju en bebis fortfarande…

Babbett
0

Amerikansk blå, sky blue, powder blue…samma soppa alltihop och det är vad råttan ser ut som!

hus-musen
0

jaopp de va därför ja skrev att de är lite tidigt att fundera på avel, men som sagt, om ett tag så finns det möjlighet om han är frisk och hälsosam! jag har bara hört bra saker om din uppfödning, så när Remi är gammal nog o du är intresserad…Flört

hmm nu står det mellan Russian silver och Powder Blue ändå.. Det är alltså inte bara jag som blir förvirradSkrattande ingen som bor i närheten av mig som kan komma o kika?? alltid enklare irl!

Qui dormit, non peccat

Babbett
0

Russian silver kan du utesluta…

hus-musen
0

okii kan du förklara varför?? bara nyfiken på hur du kommer fram till det!Glad är som sagt dålig på färgvarianter o varför de får de färger de har!

Qui dormit, non peccat

Babbett
0

#29 Jag ser det :-P

hus-musen
0

haha okii, vill bara lära mig mer om mina älsklingar=)

Qui dormit, non peccat

Babbett
0

Länkar till mitt galleri med Ebbe och Dario, Dario är russian silver. Ebbe är silver blue…rätt ljus dock, fast inte tillräckligt ljus för att vara powder blue. På korten är de rätt unga…la in en nyare bild på Dario i tråden "Russian silver"…

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=292804&gid=1471961

hus-musen
0

hmm ja de kan stämma!! man ser tydligt färgskillnad på dina bilder!

Qui dormit, non peccat

zickan
0

lite dåligt foto men jag tycker inte det ser ut som russian silver. skulel mer gissa på powder blå eller blekt blå av nått slag

zickan
0

#23 ja han kan säkert komma härifrån. vad jag vet om var jag den ende med blå gener i haninge. Kunde jag få mer info om remis mamma så kan jag försöka kolla upp det. isf kan du ju få lite mer info til vad han kan ha för färg.
Kan ju aldrig kolla med garanti om han har gener från men vet jag på ungefär när mamman kan vara född så kan jag ev kolla upp det. en chansning

wintermynta
0

Han är klart en powder blue. Fick  en kull med 15 bebisar som såg ut som han. Frågade en standarddomare vilken typ av blå ena bebisen var och fick det svaret.

Grodan
0

Stackars hus_musen, nu hamnar hon mittimellan meningsbyte. För vi har olika åsikter. Bör tilläggas att det är svårt att se på foto vad en råtta har för färg.

Jag tycker fortfarande att Remi ser ut som en Russian Silver! Skrattande

Nicciz
0

du får åka och inspektera honom Räcka ut tungan

Grodan
0

mmm… med en transportbur… behöver ta hem honom o ha honom här ett tag för att NOGA kunna se vad han e… hehe

zickan
0

#39… hehe, försöker du stjäla en råtta grodan ;-)

hus-musen
0

#35 vet inget om hans mamma heller direkt, bara att hon är silver black o att de var en ganska ung mamma..hmm tror att hon var kanske 7-8månader(?) , det blev bara 5 ungar i kullen, varav en blå. alla var dumbo så, fadern bör oxå ha varit dumbo! eller? vet inte riktigt om de här var till någon hjälp..

haha nee inga stöldförsök tack!!Skrattande (sätter lås på buren) men kom gärna o kikaSkrattande

jao nu får ni ta o bestämma er!! de här är lika förvirrande som innan ja ställde frågan=9

Qui dormit, non peccat

wintermynta
0

Ja silver blue är han då inteSkrattande
Har ingen aning om hur en russian silver ser ut men eftersom grodan har me erfarenhet än jag så tycker jag du ska lyssna på hihi.

hus-musen
0

hmm okii, ja tänkte regga honom o hans bror i SRS, då måste jag väl ha den korrekta färgen antar jag=)

blir de ingen råtträff här i närheten av stockholm, då kan ja ju ta med pojken?? lättare att se i verkligheten som sagt!!

Qui dormit, non peccat

wintermynta
0

Du har utställning i maj , Stora Vår och det går säkert att få en bedömning vid sidan om. Eftersom varken russian silver eller powder blue är standard i sverige så reggas dom nog som s/bl ut.

hus-musen
0

okii ja kanske ska pröva att at mig dit då=)

Qui dormit, non peccat