Lever roans kortare?
Läste någonstans att roans lever kortare (och har sämre immunförsvar) och undrar om det är sant. Undrar också över anledningen till det om det nu är så. Sen funderade jag också över hur mycket kortare livslängden brukar bli.
Har ju två små pojkar som är roans här hemma och blev då lite fundersam när jag läste detta då jag aldrig hört talas om det förut.

en av mina tjejer är en roan så jag vill gärna oxå veta det om det nu är så :S
Nae, som du skriver så har ju roans sämre immunförsvar, vilket kan leda till att dom lättare får sjukdomar, men om dom lever kortare? Tror inte det, det är ju isf om man inte tar den/dom till vet. så att dom dör av sjukdom? :)
Jag har hört att roans kan ha tunnare blodkärl, vilket leder till at de lätt får hjärnblödning
Ja så kan det också vara :)
Usch hjärnblödning så hemskt. Och inte finns det ju något att göra åt det heller.
Men är det vanligt att de får det i tidig ålder, före ett år?

Enligt Råtz ska alla roans härstamma från imazo som ska ha tagit in ett gäng från ett labb i Tjeckoslovakien. Jag har mailat imazo för att få det bekräftat.
Jag vet inte om jag tror på att roans är sjukare/ har svaga blodkärl för trots att det skrivs överallt har jag aldrig hittat ngn fakta artikel om det. Vilket det borde ha funnits om det verkligen var så.
Jag tror snarare att det beror på att de flesta roans är från dålig avel, dvs grossist/ djuraffärs avel och att ingen seriös uppfödare satsat på dom.
Citerat av Råtz:
Alla roans härstammar från en sändning från ett labb i tjekoslovakien och då färgen var populär så avlades den hårt och därav alla problemen i roan stammen… nu har det gått ett antal år men många gemensamma gener finns fortfarande hos roan råttorna så man kan inte veta hur hög inavels grad som liggerbakom om man inte har skriftlig dokumentation.
Så med andra ord, varför roans ofta har difekter är just för att det har vart en dålig avel på dem. Och ja, dem har i många fall lätt för att få hjärnblödningar osv.
Min blogg: SweGizmo.se
Precis, att roans är mer drabbade än andra beror på att de avlats fram på ett så dåligt sätt. Ändå har jag fått känslan av att många roans också verkar vara "superråttor" som blir mer än 3 år.

Mvh Stephanie 

Får hoppas att mina pojkar är superråttor då
.
Om det nu är vanligare med hjärnblödning hos dem så är det då den vanligaste dödsorsaken i gammal ålder eller något som är vanligare hos yngre råttor och i så fall hur unga?
Någon som haft roanråttor som fått hjärnblödning och i vilken ålder var de?

Den ljusa på min Avatar blev bara 1,5. Avlivade honom pga hjärnblödning. Men hans moster som oxå var roan levde nästan 3
Mia//

Jag har två roan, är ungefär ett år nu, ^^