Nybörjare på råttor
Hej,
Jag heter Linda, har skaffat två underbart söta råttor och blivit förvånad över vilken personlighet dom båda har. Jag saknar dom hela tiden när jag är på jobbet och går och funderar på vilka hyss dom hittat på, kan aldrig vara arg på dom heller, eftersom dom bara är så förbannat söta..
Busan kommer från ett olycklig hem där hennes husse trodde att hon var en kille ( var en chock när jag inte hittade pungkulorna) Iallafall hon hade inte fått sin bur städad på ett par månader, hade inget vatten och hade försökt äta sig ur buren genom matskålarna. Hon var i dålig form och rädd och väldigt arg i början. Skaffade en kompis åt henne och då vart hon mycket lugnare och super mysig.
Pluttan är ganska ung och köpt i djuraffär, hon var väldigt blyg i början och ville inte alls vara ute med busan och leka. Men nu är hon ute oftare än vad busan är och tuggar gärna på busan och leker en massa.
Nu är saken denna, kan man sova med råttorna? jag har dom ofta i sängen och dom är alltid lösa när jag är hemme, eller ja, jag har bur dörren öppen så kommer dom när dom vill. Men ibland så ligger dom i sängen och sover så gott, känns hemskt att behöva lägga tillbaka dom i buren, och det är ofta under protester. ( Busan sätter sig på bakbenen och tittar på mig och så gör hon ett konstigt ljud och blänger på mig) så jag antar att hon blir sur när jag flyttar henne från sängen.
Men jag är livärdd för att jag ska lägga mig på dom när jag sover..
sen undrar jag om alla vetrinärer tar emot råttor? eller måste man typ träffa en speciell vetrinär? kan vara bra att veta om det händer något.. och hur är det med dom stora djursjukhusen som Ultuna och Bagarmossen?
Hoppas att någon kan svara på detta. vill verkligen att mina råttisar ska må bra..
från Linda
Självklart kan du sova med dem! Jag sover med en tant varje natt. När man sover med djur så rör man sig mycket mindre. Råttorna är väldigt bra på att akta sig också. Du kan ställa ett litet hus eller något annan som de tycker om att sova i bredvid kudden. På så sätt slipper du att de ligger under täcket eller värre, i täcket. Har de inget hus ligger de ofta vid fötterna där det är svalare. Jag har aldrig haft några problem med att sova tillsammans med mina råttor!
Stackars lilla busan! Vilket förskräckligt liv hon har haft.
Hur länge har du haft henne? Bodde hon med andra hanar hos den förre ägaren, eftersom han trodde att hon var en hane? Så att hon inte är dräktig..
Hanar kan även dra in pungkulorna om de är stressade, så du vet. Vill bara att du ska vara säker på att det är en hona.
En aktuell tråd om att sova med råttor finns här
Smådjursveterinärerbrukar at emot råttor, men det är inte alltid de kan något om dom tyvärr.. Men åtminstone Bagarmossen ska vara duktiga på råttor. Ultuna vet jag inte.
för 3 år sedan hade jag med två råttungar till gotland som en tjej skulle ha där nere. det drog ut på tiden så jag blev tvuungen att ta med dom till en sommarträff på fårö med golfklubben. De hade ju bafra transportbur så jag gjorde två mini selar av stjock tråd som jag band fast runt min ena tå. så kittlig så jag vaknar om man rör mina fötter, på så sätt visste jag om de lämnade sängen. jag sover väldigt oroligt men de två nätterna med dom i sängen så sov jag stilla och små vaknade lite då och då för att titta till dom.. extremt mysigt vilket jag sedan vågat göra om igen.
de flesta vetrinärer kan om råttor. men man kan ju ringa till den närmaste och kolla deras kunskaper ifall man skulle få akut problem. då vet du vart du ska vända dig när det behövs
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ultuna ligger ju i Uppsala, om du har nära dit så finns ju veterinären som Grodan (uppfödare sen 20+år) säger är en av sveriges bästa på råttor där!
Citat av Grodan från tråden veterinärer (puttar den också):
En av Sveriges bästa smådjursveterinärer heter Ywon Roschat och hon jobbar på Djurdoktorn i Uppsala
Besöksadress: Norbyvägen 59, 752 39 Uppsala
Öppettider: Mån 9-17, Tis 9-14, Ons 9-14, Tors 13-19, Fre 9-13
Telefon/fax: 018-502878, 070-7776758, 070-7776759
epost: line@djurdoktorn.nu
hemsida: http://www.djurdoktorn.nu/ src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />

Ska lägga till att Ultuna tar (minst) 1500kr för att ens titta på något djur akut, ringde dem när en av mina skadade svansen. De var dessutom hemskt otrevliga, kunde inte ge minsta råd över telefon och hade attityden att jag var fånig som var så orolig över en råtta.
Kan ju ha varit bara just han som svarade och inte representativt för hela stället, men jag blev avskräckt i alla fall och hoppas jag aldrig behöver deras hjälp igen. Vet inte hur dyrt det är på andra ställen men förhoppningsvis är servicen och bemötandet bättre.

Sådana människor ska inte arbeta med djur. Veterinärer ska vara objektiva när det gäller de djurval du har gjort. Dessutom är ju 1500 hutlöst dyrt bara för att titta på djuret.
När jag ska till veterinär går jag till Ahlbergs, där kostar undersökning 300 kr, och om man tar fler råttor rabatteras priset också. Och enligt mig trevlig och kunnig personal också, fick med mig ett ex av husråttan sist jag var där. :P