OMG vad är det här!?
Ser ut som en sprucken absess..
Det ser ut som en infektion? Verkar din råtta ha ont? Jag skulle rekommendera dig att gå till veterinären så fort som möjligt, inte chansa och vänta på att det ska bli bättre. I värsta fall blir det bara värre.
Ja, sådär brukar spruckna abcesser se ut. Tvätta med koksaltlösning och se till att få ut allt var. Blir det värre så uppsök veterinär.
sitter det där i "kisshålet" ?? kan det vara en plugg av något "äkligare" slag??
Min blogg: SweGizmo.se
Jag har känt och klämt på honom och tvättat på det med vatten men han säger ingenting så han verkar inte ha ont. Vad är en absess? :S
#4 Ser inte ut att vara ett urinväg/rörs sår. Sitter vid sidan om.
Ett samlingsnamn på knölar som kan bero på olika saker, infektion (varsamling), tumörer eller fettknölar tex.
Jag ska nog ta och åka till veterinär så snart som möjligt. Det får inte bli värre. :S Jag älskar ju den där lilla råttan =(
#7 Njäe, abcess är en varböld. Dvs en ansamling av var, t ex efter ett sår som det kommit lite skit i.
Tumör är den gemensamma benämningen för alla sorters knölar på kroppen; abcesser, cancer- o fettknölar, vårtor osv.
jag gissar på att det har varit en inkapslad infektion och att det nu gått sönder. Se till att det läker inifrån så att det inte börjar om bara..
#9 Va jag hade snurrat ihop det
Men jag menade rätt av de olika sorterna som jag trodde ingick i det där.
Då väntar jag med att åka till vetten då och håller det rent och ser om det blir bättre? Har redan tvättat det en gång ikväll. Samtidigt som jag tog bilden. Så det kanske ser bättre ut redan imorgon om man har tur. :) Hoppas
jag har haft det på en hane som fick ett bett av en annan. då visste jag inte vad det var och åkte till vetten. Fick reda på att det var orsaken av ett sår som blivit smuttsigt typ. De kan bli stora knölar utav absess som ibland behöver puttas hål på och tömmas hos vetrinär. har man tur så puttar dom själva hål på det. viktigaste är att såret hålls så rent man kan. Ser/luktar illa kan man sätta honom i en mindre bur med tex handduk som botten matrial så kan man enkelt hålla det lite sterilt. men råttor läker oftast fort.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Det är en infektion i en körtel ovanför snoppen. Du behöver tvätta och tömma abcessen och sedan även ge honom antibiotika eller sulfa (ex Borgal) - fås av veterinären.
Det är mkt svårt att få bort denna infektion och därför behövs både yttrre och inre behandling. Kolla även dina andra hanar om de har detta. Du drar ner förhuden och ser om det kommer en klar vätska från snoppen eller ingen vätska alls. Kommer det gulgrön vätska samt luktar illa och givetvis finns knölar ovanför snoppen har de denna infektion. Du bör då se över miljö, rengöring osv då prov på var och vätska visat sig vara vanliga Colibakterier.
Jag rekommenderar EJ avel på hanar med dessa problem då det smittar både mellan burkamrater och SEXUELLT och kan orsaka svåra problem för dräktig hona samt ungarna, som ex livmodersinfektion, febersjuka ungar som inte orkar födas och dör när förlossningsarbetet sätter igång, ögon och slemhinneskador på bebisar (ej ovanligt att ögon återbildas om de blir svårt angripna!!!) samt sterilitet på honan!!!
Jag har bokat tid för ett besök hos veterinären nu på tordag. Så får han titta på det. :)