Råttor iFokus

Råttor

Etikettlänkar
Läst 832 ggr
gulzebra
0

När ekonomin skiter sig

Mja, jag om nån är väl medveten om att ekonomin kan skita sig totalt, och den tycks ju alltid göra det precis när man måste in till veterinären.

Satt på tradera nu och ramlade över info om Loanland. Funkar som tradera fast man bjuder neråt med räntan, så den som lånar kan få så låg ränta som möjligt och den som lånar ut tjänar pengar på att låna ut. Inga snabba pengar till akut veterinärvård precis, men det kan ju definitivt vara bra om man behöver operera eller så men inte har så mycket pengar på en gång. Eller varför inte om man fått syn på en råtta man bara måste ha, men råttan finns i Kiruna och man själv bor i utomlandet (läs: Skåne) x) Eller ja, nåt sånt.

Anyhows, var tvungen att tipsa iaf för det verkar sjukt praktiskt om det behövs nån gång (och om man har lite pengar över, höhö).
https://www.loanland.se/

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Mymlan
0

Låter som pyramidspel.. Var nå på Judy´s domstol på tv4 + om pyramidspel. Ngt man ej ska gå på man blir bara lurad.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

gulzebra
0

Tradera och Loanland samarbetar, så det är nog seriöst antar jag :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Mymlan
0

#2 Var försiktig ändå. Bättre lägga undan pengar än låna. Men ibland så blir det akut o kassan flyger det endast mal.

gulzebra
0

Precis :)

Mymlan
0

#4 Sedan så tror jag man måste vara 18 år för ta sådant sk lån, eller? *jag existerar ej på Tradera*

Bara gott råd försök undvik att sätta er i en skuldfälla.

gulzebra
0

Ingen aning, har inte kollat det. Men det borde då vara så iaf.
18 är det på tradera :)

Kleverin
0

Håller med Mymlan, undvik att ta lån!! måstes det så låna från föräldrar eller liknande som inte skjuter en eller går till kronofogden för att få tillbaka pengarna. låna alltid så lite som möjligt och betala tillbaka, delbetala om det är så, så snart ni kan, helst första lönen/bidraget. Så mycket strul som kan hända annars..

själv har jag hört på radioreklamen om det där, det låter ju inte speciellt seriöst.. den går ut på att man ska låna ut pengar för "bengan"(tror jag det var) vill åka utomlands och resa.. eh.. nä. kan bengan inte betala sin resa själv borde han spara och vänta med resan. om bengan lånar pengar från mig, men inte lyckats spara till en resa, så lyckas han nog inte betala tillbaka till mig heller…

gulzebra
0

Självklart är det bättre att låna av folk man känner, men ibland går inte det. Är man då pank, vilket inte ska hända öht egentligen, och inte har nån att låna av så tycker jag att den sidan verkar tillräckligt seriös för att låna från. Just det att de samarbetar med Tradera får iaf mig att tycka att det verkar seriöst :)

Keno
0

#8 ja visst, alltså tradera är ju seriöst. men alla medlemmar är det ju inte. kan man inte lätt bli lurad? speciellt om man lånar ut. folk kanske sitter med falska personuppgifter och lånar skiten ur folk.. och sen ser man inte röken av pengarna igen. men jag antar att det dom har hittat på ett sätt att undvika förekomsten av sådant. har ju inte läst så noga. :P

gulzebra
0

#9: Självklart finns såna risker. Man får helt enkelt bedöma själv om det är en risk man vill ta eller inte, man kan ju skippa att låna ut och bara låna också om man vill det :P

zickan
0

jag hade hellre tagit ett sms lån om det vore så att jag seriöst inte hade pengar till vetrinär och var på väg in med ett djur. Iof så kan jag inte göraa det i verkligheten. jag får inte låna mer just nu.

nej jag tycker fortfarande att en signal till mamma, syrran eller en kompis både är snabbaste och smidigaste numer med internet bank :-D

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mymlan
0

#11 med risk sitta i ond cirkel. Du tar ett sms lån för 0:- om djur måste till veterinären, du betalar av x anta 100/månad så blir nästa djur sjukt så är du utan pengar då med, tar nytt sms lån..

Man hamnar i en ond cirkel så sitter man där en dag med skuld till kronis *kronofogden* så måste du skaffa bostad ups, inget hyresbolag vill ge  då de ser skuld till kronis..

Bästa är att hålla sig ifrån lån ant via sms, bank så länge det går.

zickan
0

#12 lån överhuvudtaget är nått man ska hålla sig undan. men har man inte budget när det krävs och inte kan ringa en kompis eller familje medlem så är det ju en snabb sak att få tag på om man får låna. sedan är det väl en gräns på 3000? på sms lån och är räntefritt en mån.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mymlan
0

#13 Vet ej vad de har för gräns då jag ej varit eller ens är att ta sms lån.

Om man ej har budget just då, så blir ju budgeten ännu mer snäv under tiden sms lånet ska betalas tillbaka.

Daydreams
0

kanske ändå bättre att man skaffar fram pengar så att man kan ta sina djur till vetten istället för att dom lider. I ett sånt fall tycker jag man kan ta vilket lån som helst.