vet inte vad ja ska göra!
i fredags så såg jag att min älskade Tai har blivit smallare än för ett par dagarn sen, jag trodde först att det berodde på att hon had 10 ungar men nu vet ja inte.. hon e så small fast hon äter väldigt mkt… just nu får hon välling och barnpuré men hon blir allt smallare.. tyvärr så har ja inga pengar denna månad tack vare att mina räkningare vart för dyra.. jag kan inte se om det e fel på tänderna eller så men hon e small som en sticka och risig, just nu bor hon ensam utan ungarna (dom e nästan 5 veckor) plus närmaste vetten bor 20 mil här i från så jag vet inte vad jag ska göra om jag inte får henne att gå upp i vikt.. hon e ju bara 1år och 2 månader!
snälla hjälp mig
ja, det finns ju flera alternativ, för enligt lag är man skyldig att ge sina djur vård, om de är sjuka.
antingen så kan man väl kanske låna ihop pengar, eller ta på faktura/avbetalning hos veterinären.
men du kan ju alltid börja med att ringa till veterinären för ev tips och råd, med lite tur behöver du ju kanske inte ens åka dit.
Titta på hennes avföring så att hon inte har mask.

Jag tror mer på att hon kanske ska få mer mat av annorlunda sort, provat hälla olja i vällingen eller ett rått ägg? Leverpastej, avocado och kanske lite bönor och lite mer kolhydrater så som pasta. Potatis. Det kan hända att det tär på henne att hon har ungar. Prova mata henne med välling omrört i rått ägg eller välling med olja i, och ge henne mer pasta, leverpastej och avocado är ju bra om de ska bli lite mer fett på dem.
Prova det först, hur ser ungarna ut, är de också små om magen? Prova iaf lite annan mat först, jag tror inte att det är vetrinärakut, om ungarna nästan är 5 veckor så måste du sära könen åt också, då blir det även mindre för mamman att ta hand om, hon kanske är stressad av att ha en kull att det påverkar henne så pass.
Så sära könen åt och låt honrona sitta med mamman och mata mamman med extra mycket mat, låt bebisarna springa runt under tiden mamman äter ifred. Självklart ska ungarna också ha mat men låt mamma råtta äta först.. och efter detta om det inte blir bättre så bör du uppsöka vetrinär..