Sugen på voljär!
Vill köpa ny bur o funderar över en voljär. Finns det voljärer med "dörr", så man kan öppna hela framsidan o "gå in"?Det hade varit väldigt smidigt känns det som. Vad har du för favorit, vilken rekommenderar du?
Att bygga en egen stoor med dörr går ju också :> typ bara sätta upp lite brädor och nät ;D
/Karoline.

Jo, har funderat över det, men det verkar bli inkissat efter ett tag säger de flesta? Annars hade det varit det ultimata, att få den precis som man själv vill.
det går ju att lägga sån där plastmassa/korkmatta underst i buren ;) brukar gå att få gratis på golvaffärer om man säger att man ska ha det till en kaninbur x) så då kan det inte bli nerkissat :D

Man kan ju göra om en voljär så att man kan öppna hela framsidan. Har sett flera som har gjort så.
Tänkte att du kan ha en golvmatta eller nåt som golv, inte trä
/Karoline.
joo trä såklart men en matta på ;) och så papperspellets över det :)
#6 Råttor kan gnaga och oftast gnager råttor, och väggarna? Där kommer det ju också kiss, och alla skarvar? Där det rinner ner kiss och ligger och gosar till sig… Blääh, gör det ordentligt med spacket och lack om ni ska. Men det är inte så svårt att göra egna luckor på en bur…
#7: Men om det är en voljär så är det ju inte som en bur-garderob. Och dom kissar ju inte på väggarna o_0 + många råttor gnager inte alls
/Karoline.

Tycker inte om tanken på att ha väldigt stora luckor/dörrar/öppningar. Då alla råttor vill ut på en gång så är risken att råka klämma någon lite sådär större än om luckan varit liten.
Blö för hemmabyggen i trä. Visst är det kul att göra men vattenbaserad lack kostar en del och sen så börjar buren lukta rätt snabbt. Iaf den jag hade - och det som var i riktigt bra trä och inte nått billigt spån grej..
Voljärer is the shit & terrarium i plåt YAY:D
hhi, snisig bur :D
Det finns sånt specieltl vattenavstötande trä också.. sånt har jag + lack på det till hyllplan
/Karoline.

#9 Din bur är ett av de snyggast byggen jag sett!
Förresten så är jag inte mycket för det där med vattenbaserad lack. Jag körde oljebaserad utefärg och det har hittills hållit helt felfritt. Har haft min i ett halvår ungefär. Inte behandlat med något annat heller förutom att jag har spacklat igen alla hörnor och springor. Det tror jag är en viktig del i det. Men till nästa bygge så blir det golvlack över för säkerhets skull.
Men det är definitivt inte billigare med hemmabyggen.
Älskar mina stora små vänner..

#9 fin bur :=

Det är fint med hemmabyggen men jag är mer inne på att köpa en stor fin voljär (har mindre tid o mer pengar).Vet du någon snygg voljär som är bra? Är så trött på mina sammanbyggda burar, opraktiskt o väldigt fult! Vill flytta ut råttorna i storarummet o utöka flocken med några godingar till
man kan väl plasta in botten ,ja men som man gör på båtar

Jag skulle köpa en Marchioro Ferretville bur. Tyvärr vet jag inte vart dom säljer dom i sverige, men den buren är helt suverän. Hela taket går att lyfta. Man kan montera den så att alla tre luckor sitter på framsidan eller om man vill ha en i bak & två i fram. Även den nedre delen går att öppna helt.
Man kan även ta bort mittensektionen och på så vis få en pensionärsbur. Enda nackdelen med den är den stora gallerbredden å 1,5 cm så den går bara att ha till hanar eller kanske till storvuxna honor. Så om nån vet var dom säljs för ni gärna hojta till då jag är å jakt efter fler.

#16 Sån där tänkte jag köpa till mina grabbar men rören som går rakt ner sa nej. Jag såg framför mej hur mina tjockisar bara damp ner och bröt alla ben
Jag har iallafall sett den på Djurmagazinet i Västerås.

#16 Oh vad fin den är! Synd att rören går RAKT ner, men det kanske kan fixas på nåt sätt eller? Det är nåt sånt jag är ute efter!

#16: Rören går säkerligen att fixa däremot skulle jag inte rekommendera den till honor eller yngre hanar precis som Wintermynta säger. Tror det var Tacobelle som sålde sin eftersom råttorna rymde eller minns jag fel?
Vet i alla fall att den sålts på Huveröds i Göteborg vid ett tillfälle.
#16 Jag har en Machiroro ferretville bur och det finns både för och nackdelar. Vi har honor och eftersom det är 2 cm galleravstånd så kan min lilla busråtta komma igenom och hon är nu 13 veckor. Med andra ord är våran bur inklädd i nät. Men luckorna är toppen, dom är jätte bra när man ska göra rent och buren är väldigt lätt och rolig att möblera.
När det gäller väggar av trä - råttor kissar visst på väggarna! I alla fall gör mina det… Min gallerbur står bredvid ett skåp, ca en dm, och dit stänker det så jag får torka rent.

Såg att Hornbach har en fin voljär, 167 hög för bara 995:-. Någon som vet något om den?
#22 ja daydreams snackade om den, den va bra tror jag…:)

Finns fler färger? Hur mycket luckor är det på dem?

två luckor på framsidan. vet inte om det finns andra färger.
TS: Här har du en bur du kan gå in i, :P Endast 1500kr :P
http://www.blocket.se/vi/15814219.htm?ca=13_s
//Diana
Nästan säker på att en råtta skulle kunna klämma sig igenom där.

Men principen på själva bygget var det jag ville visa. Det finns STORA burar med STOR dörr att öppna =o) Man kan ju bygga en själv UTAN trä. Man har plåtbotten med plasttråg/glasskiva. Man får täta kanterna på glasskivan med silikon. Sedan får man ju bestämma själv hur tätt det skall vara mellan gallret =o)
#30 Den skulle nog vara bra som voljär till gp råttor. :)