Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2639 ggr
KickanW
0

Råtta med brutet ben?

Är det någon här som har erfarenhet av det? Kan det läka? Hur gamla var er råtta om den bröt benet? Vad gjorde ni?

Allt ni kan komma på…
(Inget annat tjafs snälla, svara bara ni som har något att skriva)

Ninja
0

Råttors brutna ben kan man inte gipsa eller spjäla, så när andra har skrivit om råttor som brutit benet har de som mest fått en undersökning för ett konstaterande att det verkligen ÄR brutet, + lite smärtstillande eftersom det gör fruktansvärt ont.
Liten bur så råttan är så stilla som möjligt, och inte för mycket smärtstillande eftersom den då kan använda benet som är skadat, men benet måste ju vila..

Så en veterinär kan inte göra så mycket åt det, men kan ge råd.

KickanW
0

Men det kan gå att läka? Det finns chanser att råttan klarar sig?

Bullerbytjejen
0

vad jag hört så kan det läka beroende på hur det e brutet å så, men vet måste ju undersöka hur det e trasigt, dom har ju väldigt bra läkkött.

SweGizmo
0

Nu har jag ingen råtta att utgå ifrån, men jag vet att det ni skriver är ungefär den samma som det är för små kaniner som bryter benet:/

vi hade en liten hermelin eller något när jag var yngre, den var inte så stor, kanske max 1½ kg, han hette Ludde och ja, en dag så bröt han benet. vi åkte till vetten och dem konstaterade att det var brutet men att dem inte kunde spjäla… Som tur var bara benet brutet på ett sådant sätt som gör att det kunde läka av sej själv. Så det blev en liten bur och mkt vila i flera veckor. sen blev han bra, men även efter det så kunde man se att han haltade lite lite, så 100% bra blev det ju inte då.

Min blogg: SweGizmo.se

Grodan
0

Jag har haft en och annan råtta som brutit benet. Man gör inget märkvärdigt åt det. Som Ninja skrev, kanske smärtstillande. Annars en mindre bur så att de inte kan/behöver röra sig så mkt för de behöver vila. På 2-3 veckor är det läkt. Råttor har ju fantastiskt läkkött.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickanW
0

Men råttor kopplar väl bort smärtan och försöker därför stödja sig på benet? Kan det verkligen läka då?
Grodan: Din råtta som bröt benet. Hur var benet då? Hur gammal var råttan? Hur mår den nu?

Grodan
0

#6 haha… det är typ hundra år sedan… men visst läkte det bra, råttor vet ju faktiskt vad de ska göra så de tar det lugnare när de har brutit ett ben och väntar med att gå runt som vanligt tills det läkt. Smärta har ju även den funktionen att man blir trött av det.

Jo, veterinären, då för hundra år sedan, rekommenderade inte mina råttor med brutna ben någon smärtlindring, men jag vet ju inte vad en råttkunnig veterinär idag skulle säga. Det finns ett problem med smärtlindring på djur och det är det du refererade till, att de inte VET att de har ont/att något är brutet och beter sig som vanligt. Vilket försvårar läkningen.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ninja
0

Ja man bör ju ta reda på hur det är burtet, i fall att de måste lägga benet rätt eller något. #6 Testa PMa eller inga Grodan ist, så får du snabbare svar.

KickanW
0

Det är ingenting jag behöver snabba svar på eller kan göra något åt så att säga… Är mer intresserad bara.