Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 2045 ggr
Pony
0

Råtta på rymmen - Hjälp!

Nu är det så att jag har råttorna i en annan bur i hallen över nätterna, men imorse när jag skulle släppa in dem i vanliga buren igen så var ena råttan Bacon borta!
Detta var ca klockan 6 imorse, och jag har letat hela dagen tills nu utan att hitta honom.

Någon som har något förslag på vart jag kanske kan ha glömt att leta någonstans? Jag blir fan tokig snart! Har letat överallt (tror jag)! :o(

Ladyinred
0

Han ligger säkerligen och sover nån stanns, lär komma fram på kvällen…

KAGE
0

Han är nog på nåt konstigt, trångt ställe :'d lägg ut god mat nånstans och håll vakt

/Karoline.

Ladyinred
0

i bokhyllor bakom böcker e en klassiker här hemma…

TienMu
0

under diskbänken……där brukar börje få för sej å krypa in å slagga nä han vart ute en stund…..han kom fram nä ja började laga mat i köket…..då blev han hungrig! *le*

niffen
0

Har du hittat honom?  :)

Elinormaggan
0

Leta i filtar kläder mina råttor älskar att göma sig där.

hoppas du hittar bacon

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Elma_vip
0

Bakom garderoder är ett bra gömställe.. :P Även i soffan.. :P En av mina smet och jag letade som fasiken till slut började jag fundera på om hundne tagit den =O men hittade henne sen i våran soffa, vi har bäddsoffa.. :P

Elma_vip
0

Kolla även bakom elementen :P

TacoBelle
0

Bakom spisen, inuti/under soffa/säng, i sängkläder och kuddfodral, i skor, i ytterkläder, under badkar, i garderober…

niffen
0

Om du inte hittar honom kan du ställa ut en skål i varje rum med lite mat i och stänga alla dörrar, sedan på morgonen så ser du vart det försvunnit mar. Då vet du vilket rum han är i! :)

TacoBelle
0

Man kan också strö ut ett tunt lager mjöl. Över trösklar, vid krypin osv. Så ser man fotspår om någon gått där.

Girlie
0

Hoppas han dyker upp snart. *håller tummarna*

Har också varit med om råttor som "försvunnit" och när jag varit som mest hysterisk och tror att de försvunnit som ett spöke genom väggen kommer de studsande. =)

Pony
0

Jag har inte sovit hemma inatt, men min inneboende skulle ha dörren öppen och ringa DIREKT till mig om Bacon skulle dyka upp.. har inte inte hört något dock :o(

Har lagt ut ostbitar i alla rum för att se om han ger ifrån sig ngt livstecken i alla fall, ska titta efter när jag kommer hem idag.
Om inte annat så får jag nog vända upp och ned på lägenheten en gång till, någonstans måste han ju vara! Lille Bacon..

UpptagetNamn
0

Lycka tilL!

Pony
0

Vet inte vad jag ska tro :o(
Känns helt hopplöst… har letat och letat och letat,
ropat och lockat och lyssnat, men ingenting.

Känns inte som att han är i lägenheten ö h t,
men förstår inte hur han skulle kunnat ta sig ut härifrån heller.

Vill ju inte heller ge upp letandet, tänk om jag om ett halvår hittar ett ruttet råttlik nånstans liksom.. så vill jag verkligen inte se honom. Åhhh!

Bullerbytjejen
0

min förra råtta gömde sig i en högtalare, så kolla om ni har sånna, på baksidan är det lixom en hål in typ, eller om ni har byrålådor i skåp, kolla bakom lådorna också där kan dom gömma sig. i soffan , gud det e ett företag att leta råtta, hoppas du hittar han.

niffen
0

Fortsätt lägg ut mat och vatten! Eller gurka, han måste få vätska, annars kan han ju vara ute, men då är det nog ganska kört, med tanke på kylan och att han inte får nån mat.. Och rovdjuren… Håller alla tummar och tår för att han kommer fram!  :(

Bim
0

Oh! hoppas att han kommer fram!! :O

KAGE
0

Bor du i lägenhet kan du upplysa grannarna!
Där jag bor finns det hål under alla garderober (inbyggda) i alla rum. Miruku smet in där en gång från mitt rum och hittade ut i mamma och pappas rum! Finns ju en chans att de där gångarna under golvet mellan garderoberna är sammanlänkade till grannarna på samma våning och våningarna över.. :O

/Karoline.

Bim
0

ajaj, då blir det inte kul! :O (om hon inte har råttälskande grannar)

Pony
0

Det är nog rätt kört.. han har inte kommit fram.

Jag har gått med ficklampa och finkammat varenda vägg runt i hela lägenheten efter möjliga kryphål, tömt ALLA påsar, garderober och möjliga krypin och letat och han FINNS helt enkelt inte.
Men han borde inte heller ha kunnat ta sig ut ur lägenheten med tanke på att min inneboende säger att han inte öppnat ytterdörren eller haft fönster öppna den natten han försvann.

Den enda möjliga förklaring jag kan komma på, är att det ju kan ha hänt en olycka, t ex att min inneboende trampat på Bacon så att han dog och sedan inte vågar berätta det för mig.

Önskar att jag åtminstone visste vad som har hänt! :o(
Nu går man ju runt och undrar och ältar och tycker att allt är mitt fel, att om jag inte hade låtit dom vara i en annan bur den natten så skulle han ju aldrig ha rymt och försvunnit…

niffen
0

Det kommer säkert fram till slut, ska du se! Om han inte på något sett kommit ut, såklart… Han kan inte ha hoppat ner i nån soptunna och ni råkat slängt honom då?

[countess]
0

har du kollat under soffan min råtta bet hål under och gömde sig där? asså i själva soffan

Yeay
0

När jag hade mina råttor lösa i rummet en gång, så satt jag och gosade med den ena (de va två råttor som va ute då) då hade den ena krupit upp och gömt sig inne madrassen (tog iofs inte så lång tid innan jag hittade honom men). Har en sån där fjädermadrass eller vad det är. Du kan ju alltid kolla iaf :) Fast kanske hade hörts iofs…

Pony
0

Jag får titta inuti soffan, men har aldrig sett att ngn råtta ens har velat försöka pressa sig under soffan eftersom det är jäkligt korta ben på den.

Sängen har jag inga ben på alls, så där går det inte att komma under över huvud taget.. :(

Daydreams
0

Ge inte upp riktigt än. En av mina råttor var försvunnen i 3 dagar. På tredje dagen dök hon upp i besticklådan. Ställ ut fat med gröt överallt, så ser du om den blivit äten av. Och han är nog rejält hungrig nu om han lever så gröt blir svårt att motstå.

UpptagetNamn
0

Har du inte hittat den än? :(

Bullerbytjejen
0

kolla under sängen ändå, lyft å kolla för saäkerhest skull, man vet aldrig med råttor, och kolla under soffan också, kolla överallt, fast du tror dig va säker på att den inte kan komma in där.

Ladyinred
0

Vi har en bokhylla som det e en glipa på bara ett par cm mot väggen. Där har jag hittat råttor som varit borta. Trodde aldrig att de kunde ta sej in där…

Stephanie
0

Ja, råttor är riktiga rymmare och dom är bra på att gömma sig! Så ge inte upp hoppet och fortsätt hålla utkik. Håll fönster och dörrar stängda…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Ladyinred
0

Sitt uppe i mörkret på kvällen när det e tyst och stilla, den borde ge sig ut på upptäcksfärd då. Spätsa öronen…

[countess]
0

du kan testa detta också

ta en liten bur över del och lägg på golvet ta en pet flaska 50cl så den håller upp ena sidan ta ett snöre och knyt fast det i flaskan och ´sen tar du tråden och he in den i buren med nånting gott så när råttan ta det far buren ner och då har du han där=) så gjorde jag när en kompis kompis råtta som inte va tam som gömde sig under garduroben

annars finns det spelciellla råttofällor som inte dödar råttan utan bara fångar den och om du bara har mat i den så lär den komma men ha det inte så för länge bara så stackarn svälter ihjäl 

hoppas du hittar råttan =)

Pony
0

Jag återfann aldrig Bacon :o(

Han kan omöjligt ha kommit ut ur lägenheten,
så jag tror faktiskt att det måste ha hänt ngn olycka, att min inneboende t ex råkade trampa på honom eftersom han inte visste att det var en råtta lös (han rymde ju ur buren) och inte vågar säga det till mig. Han har varit högst oengegerad i letandet och svarat avvikande på alla mina frågor..

Mimus
0

#33 "Tröstkram" å en spark te inneboenden.. Bättre han talar om om ngt hänt så du slipper undra..

Pony
0

Ja, jag säger detsamma..
Visst skulle jag bli ledsen och besviken på han om han trampar ihjäl mina råttor, men det är ju bättre att jag vet!

Är jäkligt försiktig nu i alla fall, har dom inte i den andra buren nå mer, och när de är lösa så vaktar jag dom noga.

Stephanie
0

Men ställ honom mot väggen och fråga då? Säg att du vill veta vad som hände med honom och att du inte kommer bli arg…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Pony
0

36> Tror inte det.. är väl smått konfliktfobisk.
Eller skapligt mycket kanske.. vågar inte ens säga till om en så enkel sak som disken i köket.
Tror inte han skulle erkänna i vilket fall som helst.

Mimus
0

Då kmr väl vi i RIF å hjälper dej off course Cool

Bellybob
0

hoppas du hittar han, men fortsätt och leta på alla möjliga konstigaste ställena.. min ena råtta försvann förut när hon var ute å ja leta genom allt… men hon dök upp senare, hade legat och sovit inniti påslakanet :P även fast ja kollade där flera ggr :P antingen e ja dålig på att leta lr råttor bra på att gömma sig :P

Mimus
0

#39 Ja tror du é kass på å leta Flört

Bellybob
0

#40 haha ja jag tror de med :P

Bim
0

du har inte hittat han? :O Jag ringer till din inneboende och frågar honom!! Hit med telefonnummret! :D

Pony
0

NEJ! :O Haha då vågar jag aldrig mer komma hem ju!
Tack ändå bim :)

Man får väl lära sig en läxa helt enkelt.
Aldrig mer marsvinsbursgaller, och aldrig mer riskera att de är lösa i lägenheten utan uppsikt!

Och så RIP Bacon antar jag.. finns nog inte en enda chans att han är vid liv nu, vad som än hände honom :o(

Bim
0

.. Synd.. :/ RIP! fast ge inte upp än!!!!!

To0viiS
0

Jag förstår om du tycker det är jobbigt men bästa sättet att bota sin fobi som med det att prata med din inneboeende är att faktiskt göra det. det skulle göra allt mkt bättre. även om du då får veta att han är död. ge inte upp. försök, jag vet att du kommer klara det och tänk såhär, när du väl får veta något så kommer du kunna ta det lugnare.

Bim
1

Exakt.. jag tkr också att du ska försöka.. var rak mot den du älskar! (om du älskar han.. :P) hehe..

PlusPlus
0

En kompis råtta smet för några år sedan och var borta i över en vecka. Dom bodde visserligen i hus och dom hörde råttan i väggarna. Sedan enh dag så hittade dom henne i min kompis lillasysters skrubb då hon suttit och tuggat sönder alla kläder som hängde. De jag vill få fram är att än finns det nog hopp om att han lever… Leta på.

Pony
0

#46: Nej usch och fy så hemskt, honom älskar jag verkligen inte!!! Haha :oP Vi delar bara lägenhet, vilket jag önskar att jag aldrig gått med på.

#47: Jao.. alltså han lär ju inte ligga död härinne ngnstans, det borde ha börjat lukta isf (och dessutom borde jag ha hittat honom). Usch blir tokig i skallen av att tänka på det, det är precis som om han gått upp i rök! Seriöst!

To0viiS
0

Men nu tycke rjag du ska sätta press på din inneboeende!!! Fråga honom! jag vet att det känns fel och svårt men trotsa din rädsla!! hejaheja

Bim
0

#48 hahahaha xD ojdå! :D jag trodde att ni var in lööv! xD men vem var det som "hittade" lägenheten först? Är det din lr hans? Mest asså.. för om det mest är din så kan du alltid slänga ut han! komigen! Vi alla hejar på dej!!!! Ställ han mot väggen och pressa honom!! FRÅGA DU VÅGAR!!

Pony
0

#50> Haha, no way :oP Har en pojkvän, men inte han jag bor med. Hehe..

Jag bodde här först av oss, men vi hyr i andra hand så lägenheten tillhör ju en tredje person egentligen, som inte bor här utan bara låter oss hyra den i andra hand.. så njäe, slänga ut honom är det inte tal om.
Är jävligt trött på att bo här anyway så.. när jag får mig ett jobb så är det jag som flyttar!! :) Och DÅ kommer han säkert bli vräkt om ngn upptäcker hans städrutiner.. URK! Muhähä!

Bim
0

#51 be dijn npojkvän prata med honom då.. :?

SamanthaJones
0

vår råtta var borta i flera dagar o nätter o vi letade o letade sen en natt hörde vi att han var och åt av maten vi ställde fram o vi lyckades se hans gmställe. under soffan där benen är var det som hål över benen därhan hade hoppat upp och satt sig.

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Bim
0

GE INTE UPP!!!!

RatLover
0

Hur har det gått ??!!

Pony
0

#55> Han har ej dykt upp tyvärr. :o/

Ninja
0

Har du kollat bakom spis/diskbänk/kylskåp? De är verkligen duktiga på att hitta skrymslen att gömma sig i..

Pony
0

Japp, flera gånger..
Nu har han ju varit borta i snart en månad så chansen att han lever och fortfarande är i lägenhet känns väldigt liten..

RatLover
0

:(

Bim
0

beklagar alot! :O

SweGizmo
0

hans burkompisar kanske åt upp han:s (inget illa men) men det är det enda jag kom att tänka på i tanken på att råttan är spårlös försvunnen…

Gud vad hemst att förlora sin råtta så:/ att han bara försvinner, spårlöst. man vet ju inte vart han e, eller vad som hänt. uch:( tycker synd om dej..

Min blogg: SweGizmo.se

Pony
0

Nä det är långsökt, isf skulle han ha först rymt och stökat runt lite i lägenheten, sen rymt in i buren igen och blivit uppkäkad.
Tror inte det..
Ja det är hemskt! :o(

SweGizmo
0

bor du på en övervåning eller så? annars så kanske han har rymt ut genom ett fönster eller en ventilation?

eller så kanske han gjort den Amrikanska råttklssikern och rymt genom toaletten…. 0_o

Min blogg: SweGizmo.se

Pony
0

Nja, "bottenvåning", dock är det en liten bit upp ändå.
Han kan inte ha stuckit genom ngt ventilationssystem, de få som finns i den här ruttna lägenheten sitter uppe vid taket.

Fönstrena har varit stängda då han försvann, så det tror jag inte heller.. funderade på det där med toaletten, men hade han hoppat ner i den så borde man ju hittat en dränkt råtta, åtminstone alt stopp i avloppet..

Undrar vad som hände och vart han tog vägen :oS
Ett mysterium är vad det är.

Mimus
0

Jag tror fortfarande på jävilens avkomma alias hennes rumskompis ;)

LeTigre
0

Om rumskompisen inte oavsiktligen haft ihjäl råttan kan han ju ha släppt ut den ur lägenheten. Det kan han ju tom gjort utan att själv ha märkt av det, sen vet man aldrig  var råttstackarn kan ha hamnat :/