Någon som kan????
Finns det någon som kan nått om änder här??
Tacksam för svar!
Hur då kan något?

dom tycker om bröd som man matar dom med? =)
Du ska nog söka på google istället för att fråga på råttor.ifokus
#3 Jo jag vet.. men kanske någon som vet lite iaf…
Men, ta den till vetrinären!
#6: Då avlivas den nog bara…
Jag vet inte, men googla… Den äter väl grönsaker, insekter kanske?
Men om inte vetrinären kan ta hand om den, kan då dom göra det? ;)
#7: Beror väl på hur mycket TS är villig att betala för att rädda den
/Karoline.
Men man får inte ta hand om vilda djur, då ska de avlivas. Sjukt, men så är det.
Okej :/

Ring viltjouren!!
#12: Alltså, ta hand om den såklart! Om ni tror att ni kan klara det… Tror inte att det är någon som anmäler er till polisen.
Vilket nummer är det till viltjouren? (A)

men döda insekter (hmm finns det några nu?!) Mjölk??? (jag vet inte men.. hmm..) Välling kanske!! (tänker jag för mkt på råttor nu?) men gör ditt bästa och håll den varm.. om du har två badrum kanske han kan bo där ett tag med mat i en skål och vatten i en annan.. och kanske kan fixa ett litet bo till den? (a) jag kan ingenting om dom men.. det kanske går.. vill hjälpa
Vi tog hand om en måsbebis som blivit lämnad ensam. Den matade vi med leverpastej, räkor m.m. I början bodde den i en dusch, sen ute på logen med våra kalkoner ^^ (alltså inte i samma bur men i samma rum) och så fick den komma ut varje dag :)
Kan fåglar smitta råttor med sjukdomar? Och kan den överhuvud taget smitta oss människor? Via luften vi andas alltså…
Vi tänkte att vi har liksom en råtta i rummet… =)
Om den flaxar med vingarna kan det väl yra fjädrar och dun, det är inte bra.
Fåglar brukar ha massa bakterier som inte är bra för andra djur..
Tror du kan ge den havregryn med ägg, själva gulan och grynen blandat..
Det brukar iaf fågelungar få..
/Karoline.

#17, Jag o min vän tog med hand om en måsbebis ^^ Vi mata den me pulversoppa, den gilla d massa o bröd o sånt. Men sen åkte hon utomlands o jag åkte bort så vi hoppades att den klara sig (:
Men kan inte bakterier bara smitta via kontakt?
Det är ingen fågelunge vi tar hand om.. utan den är vuxen. Fast vi vet inte hur gammal den är.
Ok… ring polisen för först och främst så är det olagligt att ha vilda djur hemma. Den behöver veterinärvård. Det får den när ni kontaktat polisen.
När din mamma ringer ska hon informera i växeln vad det gäller. Ni kommer då att kopplas till rätt myndighet och därifrån blir ni hjälpta.
Att inte fara till vet. i rädsla att han ska bli avlivad är inte rätt sätt att se på saken. Han är skadad och otroligt stressad av sin nya miljö och måste komma i kontakt med en viltvårdare fortast möjligt.
Jag skriver inte detta för att vara elak utan för att jag vet att det är det rätta, har han dessutom skadat nacken, vilket liv kan han få?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#22: Kontakt med dun/fjädrar doe
#23: Menar att det är nyttigt, speciellt för växande fåglar. Då borde det vara bra för sjuka med I guess.
#24: Helt rätt.
/Karoline.
Jag rekomenderar dig inte att ringa polisen, tror inte anden har stor chans att klara sig då… Men det är ditt beslut.
#26: I naturen hade den dött anyways så varför inte försöka på det lagliga och mest trovärdigt bästa sättet?
En nacke är inget man kan fixa hur enkelt som helst direkt
/Karoline.
#27: Jag tycker inte det är det mest trovärdigt bästa sättet. Om nacken inte går att fixa kommer den ju dö, och då är det naturen som väljer. Det är det inte om man avlivar den för att ingen kan ta hand om den eller liknande.
Lagen spelar ingen roll för mig när det gäller såna här saker. Moral före lag, i alla lägen.
#28: Men trevligt att ha den hemma i sin lägenhet och se den tyna bort då. Dessutom om den blir stressad (som fåglar har lätt för att bli) kommer den antagligen inte äta heller
"Moral före lag" lät intressant.
/Karoline.
#29: Trevligt och trevligt, det är väl upp till personen som ska ha den. Den blir väl inte mindre stressad av att bli omhändertagen av polisen? Så det har ju ingenting med det här att göra. När det gäller folk som tagit hand om fåglar så vet jag fler som klarat sig när man försökt själv än när polisen blivit inblandad.
_"Moral före lag" lät intressant.
_Om du ville säga mig något kan du väl säga det i stället för att bara skriva sådär? Vadå intressant?
Det är ju inte själva polisen som tar hand om den. Men men.
OT igen.. men ah
Ja, vart går gränserna för det egentligen
/Karoline.

jag tkr att du ska ta hand om den..
#30 Polisen tar inte hand om den, dom som ringer ang. skadat vilt får kontakt med en viltvårdare. Dom i sin tur tar den till en veterinär och går den att rädda så görs det.
Inget skadat vilt avlivas utan anledning… inte om man kontaktar rätt folk och låter viltVårdarna sköta saken
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

jag litar inte på polisen sen katten! :O Jagär hemsk!

men en and…(gräsand)….de äter ju sjögräs ju typ nate….fast bulla å bröd me såklart men de e ju inte vad deras basföda ska bestå av….
ha den inte i samma rum som råttan….
klart de går å få tag på nån som tar hand om vilda skadade djur…tex. KFV (katastrof hjälp fåglar & vilt) 070-547 16 10 eller 044-960 44
annars är det räddningstjänst eller polis
Det är olagligt att ta in ett skadat djur för vård, man har som skyldighet att kontakta viltjouren eller vet. och kontaktar man vet är de skyldiga vet att kontaka viltjouren.
Hade en skadad koltrast hemma för ett par dagar sen och pratade med en tant Eva på viltjouren o hon berättade.
Plus att om den har skadat nacken är det inte säkert att den klarar sig.
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Vad gör det om den blir avlivad(?)
kanske låter brutalt, men jag ser nog hellre en redan vild, lidande Gräsand avlivad än att den tvingas hållas i fångenskap och måste hanteras för sina skador.
≧◔◡◔≦
håller med dig Micsha.
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
37# Haha ja visst! Jag tänker iallafall inte släppa ut honom och låta honom lida! Vi ska ringa till viltjouren och höra vad dom säger…
Men om ni skulle ha sett en skadad and (om ni nu är riktiga djurvänner) skulle inte ni typ hjälpa den istället för att se den lida eller skulle ni bara gå där ifrån med gott samvete?
det här ingläget är inte riktat till alla utan några…
Så du menar att man inte är djurvän om man inte hjälper vilt? Som också är olagligt?
Dubbel sry
men om du ringer viltjouren så gör dom va dom kan så ring dom så slipper anden plågas!
43# Precis
Ja, vi ska göra det =) 41# Men det är väl ändå bättre och ta den till viltjouren än att lämna den att dö?? Är det inte därför viltjouren finns???
#41 Ja..
45# Jo, har inte sagt att man ska lämna dom, men man kan väl vara en djurvän fastän man inte skulle hjälpa den/dom? :)
#44 Men först skriver du att man inte ska hjälpa vilt överhuvetagen och sen håller du med att man ska det?!…..
ja men jag har inte sakt att den ska lämnas att dö utan att ni ska ringa viltjouren =)
Inte om man ser den och bara lämnar den där… då får iallafall JAG dåligt samvete….
48# Vars har jag sagt att man inte ska hjälpa "vilt överhuvutaget" ?
Nej men det låter som det…. bara för att du säger att det är olagligt att hjälpa vilt…
Bara för att det låter så behöver det väl inte vara så? Och ja, det är faktiskt olagligt att hjälpa vilt, men det betyder inte att jag inte skulle göra det. Om jag hittade ett skadat vilt (i det här fallet en and) så skulle jag direkt ringa viltjouren, då dom vet mycket bättre vad man ska göra. Om den går att räddas, så räddar dom den, om det inte går, så avlivas den. Om det inte skulle gå och du hade den, så skulle du nog inte kunnat göra så mycket åt det, eller hur? :)
#52 man får väl ta hand om skadat vilt men inte ålla det mer än 36 timmar utan man måste ringa viltjouren?
Hursomhälst, du kan ju söka på google och sånt, kanske finns nån sida om änder?

Den där typen av and äter sjögräs om jag inte minns helt fel.. hmm *tänker*
Ja om det är en gräsand kan det ju inte vara helt omöjligt x''D
Det finns ju massa såna där katastrofhjälp centers, som hjälpe skadade vilt fåglar!
Deras hemsida:
Sen så kommer inte veterinären avliva den om man inte vill. Vi tog en överkörd rävunge till veterinären (de var dumma i huvet för övrigt, värgrade ta i den, och sa att de var en mamma med ungar, när det var en liten valp!), och de slutade med att vi åkte hem med den igen, den hamnade tillslut ute på barnens ö.
#58 Men ligger inte det vid Bromölla? och det ligger typ i göteborg.. :)

#59 Bromölla ligger i skåne:P
hehe okej.. ja vi tänkte att det kanske låg där oxå men vi var inte säkra.. Men då går det inte.. vi bor i upplands väsby.
KFV i Bromölla kan säkert hänvisa till någon i närheten, och ge er råd om vad ni kan göra för anden för att den ska må så bra som möjligt. De har erfarenhet av såna saker och kan hjälpa genom ett telefonsamtal, ni behöver ju inte åka dit bara för att ni kontaktar dom.
Har ni fått i honom mat eller vätska?
I 48 timmar får man hålla vilt, sen måste man enligt lag lämna över dom till polis eller något viltskadecenter.
Lite länkar:
http://www.viltskadecenter.se/index.php
www.zoonen.com/artikel.asp?oid=449769 " rel="noopener noreferrer" target="_blank">Info om katastrofhjälp för skadat vilt
Fågelcentralen, om du hittar ett skadat djur
#40 ja, skulle man uppenbarligen se ett skadat vilt skulle jag försöka få tag i vem som nu kan tänkas ha hand om den biten för att få djuret avlivat på plats.
≧◔◡◔≦
#62 Okej.. Ja han dricker bra och äter bra!
okej ska kolla på dom. :)
64# Det finns ett viltcenter i vallentuna vid angarns sjöängen… kontakta dem

Åh, vad bra gjort! hoppas det går bra!
Ja
Det hoppas jag med 

håller tummar och tår!
48 timmar får man ha ett vilt djur
#70 Ja… jag vet det.. vadå då?
#71 äh glöm de
fin fågel

#72 Okej…
Varför la du ut min bild igen…???
för att det är en fin fågel och för att alla kanske inte klickar på bilden och då la jag in den i inlägget… brukar uppskattas av de flesta…
Tycker bara det var onödigt.. det verkar som om du vill ha bråk..?
Okej
hur gör man sådär? Alltså lägger in bilden i inlägget så att man ser det?
trevligt foto!
Den ser ut att ha det riktigt trevligt i din famn!!
Ja
Hihi den var tacksam att vi hjälpte den… typ x)
vad ska vi göra då då? han är ju jätte fin