Tvätta råttorna
Hur många tvättar sina råttor? Mina råttors magar är mer gula än vita numera, vilket ju i och för sig är svårt att få bort då urin missfärgar pälsen, men lite bättre borde det ju bli och de luktar rätt mycket kiss om dem (de ligger och kissar i sina hängmattor, de små snuskisarna :p )
Så hur gjorde ni första gången ni tvättade era råttor? Så man inte ger dem världens chock och måste ta värsta fighten.
Mina badas iaf varannan vecka, de hatar det men det funkar inte att de luktar kiss :P Vet dock inte om det finns något sätt som är bättre, har du badkar är det jättebra :) Ha i vatten så det når typ bara till magen eller nåt första gången ^^
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Jag hade ganska tur när jag hade råttor. De luktade mer eller mindre gott! Jag behövde aldrig bada dem.
Min kompis badar sina råttor ibland. Det gäller att ha lite varmare än ljummet och, som sussa_08 säger, lite vatten i början. Kanske massa gott också om de vill ha något just då. Då förknippar de badandet med något roligt. :)
Mina badar.. inte så ofta men ca: en gång i månaden.. =)
min ena tycker det är ok, min andra hatar det.. (en tredje ger jag mig inte på, rädd om mina händer) gör det så snabbt som möjligt. om du använder någon sorts lödder, kom ihåg att skölja ordentligt..
Men numera tar jag duchen, har en med mjuka strålar, blöter ner råttan, tvålar in och sedan sköljer och så klart! badade dem i början, men eftersom den ene hatar det så mycket tar det för lång tid, för stressigt. den andre får bada därimot, hon går runt och tittar i badkaret..

Jag har bara badat mina töser och de var faktiskt suveränt snälla.. Badade dem i handfatet.. Trodde de skulle vara värre men det var samma med kloklippningen.. Har haft marsvin och de fick du va rädd om fingrarna med när du klippte men mina råttisar vill väl inte vara med på det riktigt men aldrig att de bits.. Märkt att råttor överlag är väldigt bra att ha att göra med :)

Man bör inte bada sin råttor för mycket då det torkar ut deras hud. Det är bättre att byta hängmattor oftare och försöka få dom att gå på toa låda.
Jag tvättar enbart mina som ska ställas ut och första gången fick jag hjälp.
Ett bra sätt är att börja klippa klor o smörja svans. Sen ta ett milt schampo och varmt vatten och tvätta. Skölja av noga och torka pälsen helt torr. Sist av allt smörjer man in svansen.

Mina vet jag inte vad de hade gjort men de var tvungna att bada den gg för de stank på flera meter.Blää