Mat råttorna EJ ska ha
Jag håller på att göra en lista över vad man ska undvika i matväg till råttorna och detta är vad jag hittils hittat:
Lök
Choklad
Soyabönor
Kärnor i frukter + skalet på avokado
Linfrö (?)
lutfisk
Salt/stark/kryddig mat
Godis och alltför söta saker
mjölkprodukter i stora mängder
Vill gärna ha hjälp att fylla på listan eller länktips =) Ska hämta två grabbar i helgen och vill vara fullt förberedd.
Jag undrar också hur det är med jordnötter. Tänker då på osaltade oskalade sådana. Är de olämpliga som godis? Om så är fallet vilka nötter kan man ge (som godis såklart) skalade och oskalade?
Varför är inte soja bönor bra?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Varför ett frågetecken på linfrö??
Ger du dom inte avokado så ska du inte ge dom linfrö heller, båda innehåller blåsyra(cyanid) finns även i äppelkärnor, som frigörs vid matsmältningen.
Finns en massa saker som om i mängder framkallar blåsyra och en helmassa andra skadliga ämnen i det mesta av det vi äter och ger våra djur..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Lök
Att ge sina råttor mat med lite lök i, tror jag inte är ngn fara. DOck är det nog bra om den är tillagad (som i köttfärssås tex) eftersom det är mildare för alla arter så sätt.
**
Choklad**
Cholkad är onyttig fär att det är socker och fett men råttor är inte känsliga för det ämnet i choklad som hundar är- så visst liiite choklad då och då är ingen fara. Hanar som får mycket choklad KAN bli sterila men då ska det till rätt mycket.
Soyabönor
KAn vara cancerframkallande enligt en del rön
Kärnor i frukter + skalet på avokado
ja avokadekärnan och skalet är giftigt för alla arter
Linfrö (?)
I liten mäng är linfrö ingen fara.
lutfisk
totalt nono
salt/tark/kryddig mat
nope, inte bra alls
Godis och alltför söta saker
Kan dom få ngn enstakka gång.
mjölkprodukter i stora mängder
Mjölkprodukte ska ej ges till råttor med rossel då det är slembildande, annars är det inget negativt med mjölk om de är ´vana med det.
Jordnötter skrev Ninja om varför dte inte var bra så sök i forumet om det

#3 Tack :D
Inget mer att tillägga i listan??

Är valnötter och hasselnöter ok att ge med skalet på? Några andra?
Funderar bara… Sojabönor och andra sojaprodukter kan ju förhindra vissa cancerformer hos människor, så hur kan de "kanske" vara cancerframkallande för råttor?

Hittade det i en tråd i R8forumet… Det är ok i små mängder tydligen.
Jordnötter är okej om de är rostade. Är de råa så innehåller de "antinäringar" som förstör vitamin A och enzymer som behövs för att bryta ner proteiner och stärkelser, och så gör de så att de röda blodkropparna klumpar sig.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Ojdå.. men finns det rostade jordnötter i skal?? 
Jepp! Står på förpackningen. Iaf sånadär påsar de har på Ica är rostade.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Kalasbra!

- öl, vodka, tequila
- turkisk peppar
- rå isbjörnslever
coca cola

#12 Tror du det går bra med gin?? ;)
#14 jo men tänk på att skaffa huvudverkstabbleter för råttor blir också bakis ;P

#15 Självklart! =D Själv kör jag med magnesyl koffein mot bakfylla, det borde ju funka till råttorna också. Det plus en BigMac-meny på donken så är dom nog fit for fight på stört!
#16 haha

Varför inte isbjörnslever? *S*
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

#18 Den är ju för kall såklart.
Visst är de inte bra ( fraligt ? ) att mata med marsvins / kanin pellets ?
katt/ hundmat ( torrfoder) brukar väl inte heller bra ( i störremänger)
ensidigkost inte bra heller ?

#18 För att den har tokhöga halter av A-vitamin, vet du väl :P

#19 Tina den då 
// Emma, aka Althea

Jordnötter, paranötter, pumpakärnor och bovete Kan innehålla Aflatoxin, vilket är starkt cancerframkallande 
Kanske inte så bra att ge de små sådant i större mängder 

Får du tag på en fin,fet orm så släng upp den i bitar. Ska vara nyttigt har jag hört.
När jag fick min första råtta så stod det i skötselråden man fick med att man inte skulle ge för mycket ost. Kom bara att tänka på det…

#24 Jag såg en snok här utanför idag, tror du det kan funka med den?? Den är ganska liten men om jag lägger den i en burk och ger den sniglar ett tag så kanske den blir fet och då måste ju råttorna gilla den, right?! 

-Apelsin
-Mjölkprodukter,om de inte är tillvanda eller rosslar.
Kan passa på att länka till listor med giftiga växter
En på svenska: http://www.odla.nu/giftinformation/giftinformation_svenska.shtml
Och en på engelska: http://www.aspca.org/site/PageServer?pagename=pro_apcc_toxicplants

apelsin
Det är väl en sanning med modifaktion?
Är det inte så att hanar kan få cancer om de får i sig litervis med apelsinjuice?
En bit då & då är väl knappast nån fara?
// Emma, aka Althea

paprika har jag läst ska vara dåligt för råttor, varför kommer jag inte ihåg.

Jag uppfattde iofs listan som sanning med modifikation rakt av, då det inte är Något utom lutfisk som är direkt dödligt ;)
eftersom choklad nämndes så la jag till apelsin

#31 hihi ja kanske det:P Jag försöker bara skapa mig en uppfattning om vad som är bra och vad som är mindre bra så jag inte matar ihjäl bebbarna det första jag gör :D Tur att det inte äts lutfisk under detta tak!
#5 Caschewnötter (vet inte hur det stavas) är väl nyttigt? eller har jag fel? Ska nog kolal den här tråden ibland jag också, vore ju synd om bebbarna blir matförgiftade direkt när de kommer ;)

Ska vi vara hemskt petiga så.. - saffran är giftigt i stora mängder så se till att ingen råtta äter mer än sin egen vikt i lussebullar! :P
#32 jag tror att du är lite övernervös inför det här. Oroa dig inte, de är inte gjorda av glas och kommer inte att dö av din vanliga husmanskost! Försök ge dem samma mat som du och jag borde äta, allsidigt med mycket frukt och grönt och lite mindre pasta/postatis och kött.
Det kommer bli jättebra ska du se :)

#33 nötter är bra men man ska inte ge för mycket heller eftersom de är hemskt feta :)
Lagom lagom lagom är budorden som gäller här!

Du har inte haft ihjäl gerbilerna än,det kommer gå fint!

#36 Man vet aldrig! De kanske trillar av pinn imorgon redan! ;P
#34 Hihi, jo nervös är jag allt! Även fast jag läst så mycket i flera års tid så känns det som att det är så mycket mer jag måste hinna lära mig! :) Ujujuj vad ni kommer att få stå ut med frågor när dom kommer hem!
För att inte tala om uppfödarna som jag kommer mailbomba typ, hihi
Får lägga in tusen journummer i telefonen också… iiiih. Kan man förbereda sig NOG?!
Nu ska jag i alla fall åka och köpa välling och barnamt… 
Min syster fick lära sig på sin djurvårdsutbildning under gymnasiet att råttor inte ska äta citrusfrukter, då framför allt inte apelsin. Hon har fått information om att de skulle kunna börja blöda från ögonen. Låter inte så troligt om ni frågar mig, men någon som har koll på hur det är egentligen?
Kan man ge citrusfrukter?
Jag missbrukar nämligen själv clementiner…
Jag läste 'Mat ska råttorna EJ ha" men, sörrni, då dör råttorna :(

#38 det är skrämmande ibland vad de lär eleverna på dessa utbildningar! Blöda ur ögonen!? Kanske syftar de på att de kan få den syrliga citrussaften i ögonen som då rinner = ser ut att blöda??
Det enda som, vad jag vet, kan styrkas är väl att ofantliga mängder apelsin sägs öka risken för cancer hos hanar. Ge dem clementin då och då du, men som med allt annat så är måttlighet en dygd! :)
I skalet på apelsin (vet inte hur det är med andra citrusfrukter) finns ett ämne som heter d-limonen. Det hamnar i juicen när man pressar apelsinen med skalet på. Stora mängder d-limonen kan orsaka njurcancer hos hanar. Det finns trådar om det sedan tidigare, bara att söka om man vill veta mer. :)