Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 629 ggr
Daydreams
0

Kostnad när man föder upp råttor seriöst

Det finns en annan tråd som heter Priset på råttor
där det även diskuteras vad det kostar att föda upp sällskapsråttor. Jag gjorde en hypotetisk beräkning som ett exempel för att visa på varför jag tycker man borde ta betydligt mer betalt för råttor och varför man inte går med vinst.

Om vi börjar med utgifterna månad för månad under 1 års tid:

Inköp av avelsmaterial

Man kan inte köpa in endast en hane och en hona eftersom man måste ha ett urval, så låt oss säga att vi köper in 4 honor och bestämmer oss för att en av dom går att avla på.
Honorna är från 2 olika kullar för att maximera chansen att få tag på råttor som duger i avel.

Vi köper också in 4 hanar från 2 olika kullar. 

8 råttor a 250 kr st

=2000 kr

Resor för att hämta råttorna:

=1000 kr

Väl hemma med alla råttor har vi köpt 2 burar som rymmer 4-5 råttor var, för 500 kr st

= 1000 kr

Nu ska råttorna ha Torrfoder, färskmat och bottenmaterial i en månads tid (i tidigare uträkning kom vi fram till att en råtta kostar ca 120/ mån) 

= 960 kr

Och vi måste köpa in lite burinredning och leksaker

=500 kr 

Januari månad

=5460 kr

Februari månad mat etc 960 kr, byta ut inredning 100 kr

=1060

Mars

=1060

April

=1060

Maj

• Flocken har fått skabb och ett par av råttorna måste tas till veterinär för att vi ska kunna få behandling utskriven, veterinärbesök 500 kr, Stronghold 500 kr 

1000 kr

=2060 kr

Juni

Nu är honorna 7-8 månader och vi väljer ut den bästa ur det lilla urvalet vi har. Hittar en lämplig hane inte alltför långt bort (våra egna är ju för unga)

Resa för parning 300 kr tor

=1360 kr

Juli

Nu ska mamman matas på ordentligt med proteinrik och bra fet mat samt bo i egen bur (300 kr för nya buren) i en vecka innan födseln så hon kostar 400 kr extra denna månaden.

I mitten av månaden föds det 12 bebisar. Eftersom dom bara diar första 2 veckorna så blir det inga merkostnader förrän nästa månad.

=1460 kr 

Augusti

Nu ska ungarna ha mat samt en större bur så att dom kan få plats att busa (ny bur 500 kr)

20 råttora 120kr/mån

=2900kr 

Av ungarna säljer vi 8 st a 250 kr

inkomst = 2000 kr

1 bebis ska hanens ägare ha i avelsavgift och 3 behåller vi för framtida avel. 

September mat etc för 11 råtttor  (120 x 11 )

=1320

Oktober

=1320

November

=1320

December

En råtta har blivit sjuk i lunginflammation så det blir veterinärbesök 500 kr samt behandling med 2 sorters antibiotika a 500 kr

=2320 

Summering av året

Utgifter: 20840

Inkomster: 2000

Nästa år skulle kunna bli lite billigare men vi måste köpa in betydligt fler råttor (vi har en hona som vi kan avla en till kull på samt 3 bebisar varav kanske max 2 duger i avel) samt större burar i takt med att vi köper in fler råttor. Vi får också högre veterinärskostnader då våra nuvarande råttor blir äldre och kanske får lite krämpor och någon/några kanske måste somna in. Och vi kanske kan ta ett par kullar istället för en.

De flesta uppfödare har ett tjugotal råttor i genomsnitt. Jag skulle säga att mitt exempel är väldigt lågt räknat, och att det kostar rätt mkt mer egentligen.

Ett argument jag läst ibland är: ja men du skulle ju ha råttor även om du inte födde upp.

Det är visserligen sant men jag skulle definitivt inte ha så här många. 

M.A.O så går inte råttuppfödning ihop ekonomiskt om man sköter sin uppfödning  seriöst.

Utan man gör det för att man brinner för det.

Och att kunna ta mer för sina råttor än 200-300 kr/st tycker jag egentligen borde vara en självklarhet.

[Castaway]
0

Bra skrivet =)
Håller med, jag skulle lungt kunna betala mer än 300 spänn för en råtta. Jag menar, har man bestämt sig för att man vill ha råttor är de flesta nog berädda att betala mer (:

dorkey
0

Den enda anledningen att jag inte skulle kunna betala mer än 200-300 för en råtta just nu, är för att resorna för att nå råttan kostar ungefär 1000-1500kr för mig. PLUS själva råttan, så jag betalar minst 2000:- när jag ska skaffar in nya råttor.

Daydreams
0

#2 Nu vill jag helst inte att även denna tråden ska urarta till hur mycket man är beredd att betala för sina råttor och vad man kan lägga i resekostnad. Jag vill bara visa på att det är inte vinstdrivande att föda upp råttor om man tar hand om dom väl.

Mimus
0

Du har räknat i underkant Dd, bara tusen kr för att hämta fyra råttor :P.. D brukar kosta 1000 per råttskrälle..:(..Minst :(

wintermynta
0

Jätte bra skrivet och väldigt i underkant men det är bra att visa hur dyrt det är och att man inte på långa vägar kan gå med vinst.

O.t Till en linje  beräknar man 20 st råttor för att det ska kunna gå att avla.

Daydreams
0

Jag vet att det är i underkant, men det är rent hypotetiskt och bara ett sätt att visa hur dyrt det faktiskt är för oss uppfödare.

Ladyinred
0

jag har aldrig tänkt på att de e så dyra i maten..

Daydreams
0

Jag baserade de 120/månad på dom här uträkningarna.