Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 1751 ggr
garmonbozia
0

Roan eller striped?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

HALLOJ därute. Jag vet ingenting om olika färger osv men har väl fattat att mina råttflickor är antingen husky roan eller striped.

Den ena (vänster) är ljusare och jämnare i pälsen, grå och med en tunn smal vit strimma på huvudet.

Den andra (höger) är mörkare i pälsen och mer spräcklig, även nyanser av brunt längst inne i pälsen på ryggen. Hennes panna är mycket mörkare och strimman är mer markerad och bredare, som ni kan se.

Vill någon hjälpa mig? Det vore kul att få veta så mycket om möjligt.

En annan grej är att min ena råtta ofta blir putsad av den andra i nacken, nästan tvångsmässigt men det verkar inte vara någon fara. Vad som däremot har hänt (tror jag) är att hennes nackes päls ändrat färg till en rödbrun nyans p g a detta putsande. Kan det stämma? Någon som varit med om något liknande?

Tack och hej!

Velsan
0

de är inte striped iaf :) Då har de mer en rand på ryggen. Dina är mörka så långt ner på magen att de blir husky

niffen
0

Råttor får ofta putsfläckar om dom putsar/putsas, så det är väl ingen fara om det inte blir för mycket, så pälsen börjar trilla av  ;)
Black Husky Roan är de iaf, båda två. Eftersom 'roan' är blekning så ser råttor vääääääääldigt olika ut. Du kommer säkert inte ens känna igen dina råttor om några månader   ;)
Jag bifogar en bild på min Black Husky Roan-kille som han såg ut när jag fick honom vid lite över två månaders ålder, på ena sidan såg han såhär ut - striped nästan, och på andra sidan så gick färgen ner till magkanten  :P

niffen
0

Idag ser han ut såhär, och nej, det är inget skämt  :P

garmonbozia
0

niffen: tack för svaret, menar du att mina flickor också kommer bli vitare? ojoj…

ingår det att pälsen under allt det vita är lite brunaktig, i "dunet" liksom? den ena (högra) råttan har en brunaktig nyans där, se bilden.

niffen
0

Ja, det kallas att de "rostar" om det är det jag tror att det är. Dina flickor behöver naturligtvis inte bli vitare, jag har Idefix bror här också, han ser ut som dina flickor, fast har lite mer rost på vissa ställen. Jag kan bifoga en bild på Lurefix(bror)   :)

Allamej
0

Det är att dom har rostat det är inget farligt eller speciellt ovanligt :) Dom är black husky roan båda två :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

garmonbozia
0

Haha, "rostat". Det måste jag berätta för min sambo. Att våra råttor har rostat :)

Trevlig helg och tack allihop!

Ps. Avslutar med en liten råttfot. Jag älskar råttfötter!

niffen
0

#7   Aaahw, kärlek!

UpptagetNamn
0

nej så söta