Hur mycket mat?
Hur mycket mat borde man ge till en råtta/dag? om man ger "människomat" två gånger per dag säger vi, hur mycket ska man ge per gång ungefär då? =)

Du märker hur mycket de äter, de har lite olika aptit, någon sa att de äter en portion ungefär lika stor som sitt eget huvud. Men jag ger dem ca en vanligt stor matskål full om kvällen (en matskål på två råttor dvs). Mina vuxna råttor får färskmat en gång om dagen, bebisarna får samma + välling/gröt/ägg eller liknande till frukost. :)

Sen äter ju skrällena oftast mest under natten med..Iaf mina :P
Jag ger dem gröt eller välling med groddar på morgonen.
Sedan en portion av min mat på kvällen (kött, fisk, grönsaker, pasta, potatis, linser, bönor, ris osv).
Sen låter jag allt stå kvar till på morgonen då jag tar bort båda skålarna (oftast tomma).
Hur gör man egna groddar? Jag har försökt, men de börjar bara mögla.
#4 När jag groddar alfalfafrön så har jag ca ½ dl i en glasbruk, spolar i vatten och ruskar om lite, sedan silar jag bort vattnet genom en duk (använder en duk eftersom fröna är så små, sil fungerade inte så bra)
Sedan har jag i ett par dl vatten och låter de stå i blöt i ca 6 timmar, sen slår jag av vattnet och låter fröna stå mörkt. Sköljer ca två ggr per dag för att spola bort bakterier och mögelsporer och för att tillföra mer fukt åt groddarna. Efter ca 4 dagar är de färdiga, då kan man ställa dom ljust några timmar så att dom blir lite gröna, sedan in i kylen.
#4: Jag har en speciell groddburk, så man sköljer det bara varje dag och låter burken sedan stå upp och ner (det är ett slags nät på locket). De får inte ligga i vatten utan bara vara fuktiga…