Fråga om bad och klor
Jag är en rätt så ny råttägare som ar läst en del inlägg i forumet och har två frågor som jag hoppas att ni kan svara på.
I ett inlägg stod det kort om att råtterna blev glada när de hörde vattenkranen, för att det betydde bad. Gillar råtter att bada, behöver man bada dem. Jag badar gärna min råtta om det är så att den gillar det, men vad ska man ha för tempratur?
Sedan läste jag någor om att klippa klorna på råttan. Ska man göra det, eller är det inte rekomenderat? Kan tänka mig att de behöver dem i många lägen. Men det syns dock att man är råttägare på alla rivmärken på axlar och hals.
Jag har varierande erfarenheter av råttors inställning till bad, men eftersom jag har hanar så behöver mina killar vaskas av lite då och då. I vilket fall som helst avskydde min första råtta badupplevelsen, han pep och var allmänt kinkig när han skulle bada, men det berodde nog på hans första badupplevelse som inte blev riktigt lyckad. Hans två andra burkompisar gillade inte heller direkt badet, men det var inte så mycket pip och riv som med den första råttan.
Mina "nuvarande" killar, tre goseklumpar på strax över ett år, har blivit mer vana av att bli badade sedan de var små och finner sig i proceduren utan skrik, pip och riv. Faktum är att Fender, min albino, älskar att bada när han får stå under en rinnande kran. Då brukar han gå in och ut i vattenstrålen och duscha sig själv =)
Jag brukar känna av vattentemperaturen med armbågen (likadant som man gör när man skall bada bebisar), man lär sig hur varmt det ska vara (helst några grader under den temperatur du själv duschar i). Ibland barar råttorna under kranen i handfatet, ibland i en balja och ibland får de simma omkring i badkaret. Råttor är utmärkta simmare så de får nyttig motion samtidigt som de bli renast när de får simma. Jag använder ett speciellt pälsdjursschampo som går att köpa hos de flesta veterinärer (men det är ganska dyrt, 120 kr flaskan). Annars fungerar apotekets oparfymerade tvål fint (Latacyd heter den, finns också i vanliga matvarubutiker).
Efter badet ska man se till att råttan blir torr snabbt, linda in den nybadade i en torr handuk och släpp ner råttan i exempelvis din säng efteråt så den kan mysa in sig i kuddarna och putsa sig fin. Hårtork fungerar ibland, men då måste man se till att bara föna med ljummen luft, inte för varmt och inte för kallt.
Beträffande klor så har jag aldrig klippt mina herrars klor eftersom det aldrig behövs, men skulle det behövas så ska en vanlig klosax gå aldeles utmärkt att använda. Tips och råd om kloklippning kan du säkert få av någon annan på den här sidan.
Lycka till med badet!
//Tosca
Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr

En del råttor tycker om att bada, andra gör det inte. Oftast behöver du inte bada råttorna då de tvättar sig själva, men det kan vara en kul upplevelse för de som gillar det. Sen kan det hända att de av en anledning eller annan kan behöva ett bad.
Oftast behöver man inte klippa klorna, om man har inrett buren med olika typer av material att klättra på, men tycker du att de rivs för mycket kan du klippa klorna. Det är lite svårt på så små tassar så var försiktig så du inte klipper i pulpan.
Lycka till med allt och grattis till de små, att vara råttägare är bland det bästa som finns. :)
/Bima

Haha kommer ihåg mina bortgångna råttors första baduppleverser , eller dem flesta , dom vande sig aldrig. men jag var noga med att dom skulle badas eftersom dem var 4 st ble det mycket lukt i mitt lilla rum ^^ , vi stod i handfatet med lite vatten & dom flög upp på armarna m.m dom tyckte inte om vatten överhuvutaget, om ett par dagar ska jag lära mina bebisar att bada , ska bli intresseant och se hur dom reagerar på detta :)

Vissa råttor gillar säkert att bada. Mina däremot avskyr det. Dom skriker som grisar så fort dom blir blöta. Men ibland måste man ju bada dom, tex om dom har fått löss.
Du måste inte klippa klorna. Bara om dom river upp sår på sig eller dom det stör dig. Men det är inget måste.