Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 756 ggr
empan-hampus
0

Mobbare... INGET SVAR ÄN!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En råttis pojk i vår bur mobbar dom andra.. speciellt Elvis den tanigaste utav dom alla en dag hade han en skadad klo och ett bett vid morrhåren.. Vad ska man göra? Elliot en annan hane i buren säger iallafall ifrån och den andra Goliat oxå men Elvis bara låter Hamilton som "mobbaren" heter bita och göra illa honom verkar det som… och allihopa är väldigt unga Elliot och Hamilton är 3 månader och Elvis och Goliat är 6 månader… Så någon som har något tips? :S Det kanske inte finns så mkt att göra men.. (Elvis på bilden)

empan-hampus
0

putt…

ratpaw
0

Jag kan berätta om mina egma erfarenheter ang. råttor som mobbar andra.

Om det inte finns någon flockledare som kan sätta den mobbande råttan på plats i flocken, då har den mobbande råttan fått flytta från flocken. De andra råttorna ska inte behöva lida för att en råtta bråkar och förstör i flocken.

Den/de mobbande råttan/råttorna har inte klarat av att bo med andra råttor heller, men har älskat människor, och då har de fått bli ensamråttor istället, då de trivs bättre med det än att bo med råttkompisar.

Hur gammal är din råtta som mobbar de andra? Är det en tonårsråtta, dvs. mellan 4 månader upp till ca 1 år?

Stj3rnfallet
0

#2 Hon skrev ju att 2 st är 6 månader och 2 st 3 månader..

ratpaw
0

Ja, det ser jag nu :)

Så om jag har förstått det hela rätt så är det en 3 månaders råtthane som ger sig på 2 stycken 6 månaders råtthanar. 

Det ser inte särskilt lovande ut. En sån råtta skulle behövt en äldre hane som kunde satt honom på plats, och för att man skulle veta om det har med dåligt temprament att göra eller om det beror på annat. 

Råd till de som vill ha!

När man vill starta upp en råttflock bör det skilja dem åt minst 6 månader i ålder. Detta för att skapa en så stabil flock som möjligt och för att minimera risken för kommande probelm, så att de äldsta råttorna bestämmer och tar hand om de yngre råttorna som tillkommer i flocken :)

Jag önskar själv att jag hade fått det rådet av någon när jag startade upp min hanflock, det hade besparat mig en massa problem.

empan-hampus
0

Okej tack.. jag kan ju inte skaffa fler råttor som är äldre desutom.. så jag får väl försöka lösa det på nåt annat sätt… Glad

LeTigre
0

#5 kanske testa att separera honom från gruppen tillfälligt? Låter inte bra att han skadar de andra. :/

empan-hampus
0

Mja.. jag får väl göra så.. men jag vill inte att han ska bli en ensamråtta :/ Som Hampus var och han dog av det…  för att han helt plötsligt blev aggressiv mot människor oxå :/