Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1123 ggr
Lottar8
0

Lutande huvud?

Usch, nu har våran lilla råtta Lisa börjat ha huvudet lite snett.Hon är köpt från Åkellos o är bara ca 3 månader.Hon har haft det i ca 1 dygn nu, hon äter o är som vanligt annars. ska givetvis till veterinären på tisdag när de öppnar, men är orolig.Var hos vetten med mina marsvin när vi hade tagit hand om Begagnade med ohyra". De hade ingen aning om vilken ohyra de hade, o hade aldrig klippt klorna på ett marsvin förut. Hon klippte i 2 pulpor o tog 900 kr för besväret…Så jag har ingen tilltro till dem precis… Är det vanligt att det är öroninflammation eller liknande som man kan bota? Eller är det troligt att hon inte klarar sig? Lider de mycket?

Lottar8
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det ingen som vet något? Jag sitter här med henne innanför tröjan, o hon är så gosig alltid.

annelie-h
0

"Snedskalle kan även vara ett symtom av följande:
-Hjärnblödning
-Hjärntumör
-Öroninflammation"

Citat från *Girlie* i annan tråd. (sök på snedskalle)

det går ofta att bota med antibiotika, men hon behöver komma till en vet. finns det ingen annan i närheten?

annelie-h
0
Snedskalle

Symptom: Råttan lutar huvudet åt något håll. För varje dag som går lutar huvudet mer och mer. Tillslut kan inte råttan gå normalt och börjar gå i cirklar eller rulla runt på marken.
Orsak: Snedskalle kan orsakas av mykoplasma, hjärnblödning, hjärnskada, tumör eller öroninflammation.
Åtgärd: Så fort du misstänker att din råtta har fått snedskalle måste du ta dig till veterinären som skriver ut antibiotika och kortison till råttan. Låt sedan råttan sitta i en egen bur med bra mat, värme och medicinering.

klippt från ratpower.se

Lottar8
0

Tack så mycket Annelie.Detta har jag lyckats snoka fram tidigare ikväll. Kan det smittas tror ni?

annelie-h
0

nja.. jag tror inte det.. om det beror på inflammation eller de andra sakerna smittar det ju inte.. mykoplasma bär ju alla råttor på, det bryter inte ut bara.. om jag minns rätt.. så risken är väl inte så stor.. har ingen direkt erfarenhet av det.

men det bästa är att komma iväg till en veterinär så fort som möjligt, gärna en du kan lita på. men din gamla kanske kan se att huvudet är snett och ge antibiotika:)

Lottar8
0

Vid sådana här tillfällen skulle man bo i en storstad som är vana vid att hjälpa smådjur. Här runt är de bara vana vid att behandla kor, hästar o grisar! Jag hoppas verkligen det hjälper med antibiotika. Det är min 5-årings råtta, o han har redan gråtit floder. Han är så fäst vid sin råtta, de är tillsammans massor.

UpptagetNamn
0

Vad tråkigt :( lycka till.

Lottar8
0

Har varit hos veterinären  o han visste inte vad det var. Ändå ringde jag innan o hörde att han kunde smådjur. Har ringt till 6st olika o de sa olika allihop. En sa "det finns inget att göra, det är bara att avliva." Han gav henne kortison o vitaminspruta.Han kollade i öronen o de var ok sa han.Hon kunde vara sne av att hon "slagit sig"…..Vad tror ni?Hon är bara lite sne fortfarande, det har inte blivit värre. Hjärnblödning kan det inte vara, det är hon för ung för,sa han. Vad tror ni som vet lite?

niffen
0

Mjä, slagit i sig tror jag inte att hon gjort, på vilket sätt så hon hade blitt så skadad isf? OM hon t.ex. ramlat från ett hyllplan så hade hon ju tagit imot med benen och haltat isf. Men jag tycker det borde gått över om det bara var en sån tillfällig sak också… Lycka till, och hoppas du hittar nån kunnig vettig veterinär!  :)

LeTigre
0

Jag skulle kunna tro att en råtta med dålig avel bakom sig skulle kunna ha medfödda fel som kan orsaka hjärnblödning oavsett ålder. Det skulle kunna vara en mindre stroke också, typ propp, vilket skulle kunna förklara att det inte blivit sämre.

Dåligt av dem att inte ge antibiotika. Och att påstå sig kunna smådjur men ändå inte veta vad snedskalle är.

Ni får väl avvakta och se hur det går med henne. Hur långt till närmsta större stad annars?

Lottar8
0

Vi har bara ca 1 timme till Växjö, men de svarade aldrig på det stället. Jag tycker oxå det känns konstigt, vet inte vad man ska tro?

LeTigre
0

#11 det känns som ett typiskt fall av högutbildat högmod, veterinären kan ingenting om råttor så han låtsas att han vet eftersom han vägrar att låta påskina att DU som vanlig dödlig skulle kunna ha mer kunskap än  honom.

Men efetrsom tösen inte blivit sämre kanske det inte är så allvarligt? Jag håller i alla fall alla tummar och stortåar för att det går över. Speciellt för din sons skull! :)

Lottar8
0

Tack så mycket, vad snäll du ärGlad! Ja, vi får hoppas på det bästa!

LeTigre
0

#13 har ju en 4-åring och en 6-åring själv så jag känner för stackarn :/ Är inte lätt när man är vuxen ens när favoritdjur blir sjuka.

Du får uppdatera oss om hur det går för henne!

Lottar8
0

Ja, det lovar jag såklart att göra!