Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 554 ggr
Babbett
0

Storlek hona.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en hona som föddes 29/11 2007. Hon väger 260 gram nu… Jag har en annan hona som är 2 veckor yngre än den andra, hon väger 350 gram nu.

Min fråga lyder: Finns det chans att den minsta honan växer till sig och blir typ 320-350 gram innan hon fyllt 1 år?

niffen
0

Kanske, det beror ju på vad hon har för föräldrar, hon kanske bara växer lite långsamt? Eller hur snabbt har hon växt hittills, om man säger så. Kom allting på en gång, och sedan gick det lite långsammare eller var det typ tvärt om, att hon växte lite i början och sedan mycket 'nu'? Har hon växt som en normal bebis?

(Massa frågor)

Ninja
0

Hon är ju bara 4 månader än, så helt omöjligt är det väl inte att hon hinner växa på sig åtminstone 40-50g så hon väger över 300 innan ett år. Även om det är i minsta laget så är det ju en ok storlek, även om hon inte skulle hinna upp till 350g.

Babbett
0

Hon var liten när hon kom till mig, iaf.mindre än kullen jag hade hemma som var 2 veckor yngre. Hon växer fast lååångsamt. På mammans sida finns det stora råttor, på pappans sida är det bara danska råttor dvs. de är säkerligen mindre än på mors sida.

Grejen är att jag planerar att avla på honan OM hon utväcklas bra, både mentalt och fysisk. Fast det känns lite kört…även om hon skulle lyckas krypa upp till 320 så är det för lite för att jag tycker det är ok för avel.

Om jag får några bra svar på min fråga så kommer jag ev. sälja henne till kel eller behålla henne för avel (om vi kommer fram till att hon mycket väl kan komma upp i acceptabel storlek).

Nidnal
0

Jag hade en hona som var yttepytte, hon kom upp i 300g ungefär på sin 1-årsdag. Fast hon hade fått en väldigt dålig start, blev uppfödd på gnagarblandning och det tog ett par månader hos mig innan hon lärt sig äta riktig mat.

Nu har jag en lillskit som är äldre än din tös och väger mindre (5 mån och 240g). Jag tror inte hon kommer växa till sig mycket. Hon har inte tid att äta utan springer bara omkring. Antagligen lugnar hon ner sig i 1-årsåldern och börjar lägga på sig då.

Annars har mina honor vägt runt 300g eller mer vid 4 månaders ålder…