Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 585 ggr
Nicciz
0

Barbering vid svansroten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick igår hem fyra jourhanar. Två av dem ser ut att vara barberade precis vid svansroten, vilket jag aldrig någonsin varken sett eller läst om innan.

Dem är inte i toppskick heller så nu undrar jag om det finns någon annan förklaring till att dem isåfall tappar päls just där? Dem har iofs skabb men inga skabbsår vid svansroten.

Absinthe
0

Kan inte vara någon vitaminbrist som gör att de tappar pälsen då? B-vitaminer kan väl orsaka håravfall hos människor? Bara tänkte om man kunde dra en så pass enkel parallell? Eller om de kanske haft ohyra en längre tid som är orsaken till håravfall?

Nicciz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som jourhem får jag ju inte ifrågasätta djurens hälsotillstånd när dem överlämnas utan bara le och vara glad, så hur länge de haft skabb och löss har jag ingen aning om. Men om man ser till hur angripna dem är så är det länge.

Maten som fanns kvar skickade dem med så jag vet att de har ätit ett av veterinärer speciellt framtaget Torrfoder för råttor samt gnagar pellets.

en bild på en av de andra killarna. Syns ganska bra att pälsen runt skabbangreppen är ut tunnad och gles. Men angreppen sträcker sig inte längre än dit. Alltså inget över baken.

Ska mata på dem med vitaminrik kost och stronghold har dem redan fått så får vi väl se hur det går.

Sigge62
0

Det lytar som proteinmangel. Pröv evt. at give dem noget hundetörkost. Ca. 13% af kosten skal vära proteinar.

Kattetörkost er der mere proteinar i, men hundetörkost optager råttor bedre.Glad

Nicciz
0

Just nu går dem på oxbowhay´s Regal Rat foder och det är ju innehållskontrollerat. Så jag har svårt att tro att det skulle vara en proteinbrist. Fast jag vet ju inte hur övergången till fodret gick till då det ska ske succesivt om det kan ha med det att göra…

Deras hemsida www.oxbowhay.com

foderinnehållet: http://www.oxbowhay.com/link.sp?page=ingredientsrr

Sigge62
0

Men så skal du nok få styr på det!

Det kan jo vära, at de har lidt af proteinmangel og derfor har manglende hårväkst ved svansroten, men nu, hvor du givar dem god ernäringsrig foder, da vil deres pelsproblem löse sig helt af sig selv.Skrattande