Råttor iFokus

Råttor

Etikett: annonsering
Läst 1462 ggr
zickan
0

GP UNGAR/SISTA KULLEN I STHLM

SISTA STHLMS KULLEN AV MINA GAMBIANSKA PUNG RÅTTOR.

eftersom det redan diskuteras gp i detta forum så fortsätter jag med en ny.

Jag planerar en kull på Nemi. nyfiken på om det finns intresserade.
Pappan kommer vara Rat Think's scott.

Nemi: imp från danmark, stefan stjerne. Inte hanterad som liten men går ändå att hantera. Extremt grinig om man väcker henne. Aldrig bitit hål lr skadat annat djur. Bott med tamråtta men total ignorerat dom. Helt frisk, inte speciellt hoppig.
Hon var 1,7 kg vid förre vägningen men gått upp lite. Är 1år6mån. får in ca 22 vindruvor i munnen lr ett helt paket russin.

Scott: Väldigt mysig grabb som inte haft det så lätt med förre bur kamraten. Bott med en tjej som ställde och styrde så han är lite försiktig. Tar maten jätte snällt ur handen men gillar inte hastiga rörelser då gömmer han sig så gott han kan. Kan vara uppe korta perioder men ännu väldigt feg. Dock är han mycket snäll och har ännu inte försökt bitas.
Han har inte hunnit vägas då jag måste fixa en bättre våg. Som bebis bet de andra ungarna av hans svans. Inget som kommer gå över till ungarna. Han klarar sin balans bra på den bit svans han har.
Är 7mån.

Planerat kommer ungarna födas på lucia dagen och vara leverans klara ca den 20jan till vissa. Men annars kan de flytta runt siste jan.

Pris beroende på vad man vill ha:

Ju tidigare man bokar och betalar med 1/3 av summan ju enklare kan man få det man vill ha. Boknings summan betalas ej tillbaka vid avbokning.
2måns doldvalp försäkring på alla ungarna= blir de sjuka lr är skadade. ska man uppvisa vetrinär intyg på att detta inträffade lr var mitt fel så får man tillbaka 2/3 av det man betalade för ungen lr likvärdig unge från annan kull av mig lr Rat think beroende på vem som har.

Paket 1: 5-700:-
en unge som hämtas efter 27jan. Ej nappmatad och får endast med sig transportbur, stamtavla och 5hg mat

Paket 2: 1000-1200:-
Syskonpar av samma kön, hämtas efter 27jan. ej nappmatade och får endast med sig transportbur, stamtavla och 5hg mat.

Paket 3: 1000-1200:-
En unge som hämtas 20jan. Nappmatas i två veckor innan köp. för att sedan köparen nappmata 1-2 månader i avänjningsperiod.
Medföljer ett paket mjölkersättning, transportbur, stamtavla, 5hg mat.
Ingår ett års försäkring hos agria

Paket 4: 1500:-
En unge som hämtas 20jan. Nappmatad sedan 1-1½ veckas åldet fram till hämtning. Fortsätter nappas av köparen i avänjningsperiod 1-2mån.
Ingår mjölkersättning, transportbur, stamtavla, 1kg mat, 8:a sele, leksak. Ingår även 1 års försäkring hos agria.

Paket 5: 2000:-
En unge med valfri hämtningstid tidigast 20jan, senast 20feb.
Nappmatas från 1-1½ veckas ålder fram tills hämtning. Om köp innan 27Jan medföljer mjölkersättning om man själv vill mata ungen för att få bättre kontakt.
Medföljer även transportbur, stamtavla, sele, 1kg mat, leksaker, myspåse, 1 års försäkring hos agria.
betalar man hälften i bokningsavgift kan man även få ungen kastrerad.

paket 6: 2500:-
allt i paket fem fast två ungar och samma kastrerings möjlighet.
både försäkrade i agria.

Nappmatning= jag matar 1-3 ggr per dag men kommer låta dom gå med mamman och få hennes mjölk med.
Kommer även samtidigt som nappmatning hantera de ungarna mer än de andra. sel träna ect.
De andra ungarna kommer att hanteras men inte i lika stor grad.
Alla ungar kommer vänjas med hund och råttor. Vill man ha en råtta tillsamans med sin gp är det bara att säga till.

OBSOBS!!
2FEB ÄR DET STOR CHANS ATT JAG FLYTTAT FRÅN STHLM. KAN ÄNNU TA MIG TILL STHLM MEN INTE LIKA OFTA. vet detta säkert i nästa vecka vad som sker.
Blev lite snabb och oplanerad flytt men sånt händer när man hittar just det man vill ha.

Som alla trådar kommer säkert även denna strata diskusioner som inte har med ämnet att göra. så ni får diskutera hej vilt. Jag kommer besvara de frågor rörande denna annons. Andra frågor besvaras om jag har tråkigt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

gulzebra
0

Oh, är ungarna släkt med Anders då eller är de obesläktade? Anders pappa är Tintin, mamma är Sessan.

Kan ev vara intresserad av en hona om de är obesläktade, beroende på hur det går med nuvarande honorna.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

zickan
0

hej

nej Nemi kommer inte från samma uppfödare lr land som tintin: Är   heller ingen unge från honom.

Scotts föräldrar är lady brocklyn som kommer från stefan stjerne precis som nemi men med helt andra föräldrar och några veckor äldre. Tommy är pappan och kommer från en uppfödare i tyskland..

gulzebra
0

Ok. Ja då kanske en hona kan vara av intresse. Jag får se lite hur det går med nuvarande honorna…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Grodan
0

jag fattar inte rubriken, vaddå sista kullen i stockholm?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
0

ah, nu fatta ja… åååååååååååh… vart ska du flytta zickan

zickan
0

jag har lagt bud på en 3½a bostadsrätt i surhammar. den är min om lånet går igenom på banken. om inte ska jag tjata som fan på mina föräldrar att ge mig ett lån lr gå i borgen. Jag får reda på allt nästa vecka lr kanske i slutet på denna.

jag håller på att jobba ihjäl mig och spykologen lyssnar inte på ett ord. skriver bara ut mer och starkare tabletter trots att det är för lätt att de slinker ner ett par burkar än två tabletter när humöret är i botten. vågar inte byta jobb om jag inte kan få fast direkt för då har man ju inte till räkningarna och det är inte det lättaste. sedan är min lght på tok för liten och för dyr. jag borde bo själv i den för att ge djuren de utrymmen de egentligen behöver men hyran är ju 4300+el så det är sällan under 5000. ha en inneboende driver ju vem som till vansinne.

planen när jag tog emot hunden att jag skulle flytta i samma veva men som stoppades av en olycka. skulle ha bott med en kompis men har nu samlat på mig mod nog att våga stå på egna ben utan att kunna luta mig på någon. hoppas jag iaf.
jag tycker inte om att göra samma saker varje dag in och ut. det driver mig till komplett vansinne och mer stress än vanligt

zickan
0

jag älskar mina djur och jag vill verkligen inte behöva skiljas från de jag har kvar.
man känner och ser verkligen hur besvikna djuren blir när man inte orkar hålla på lika länge varje dag som förut.
jag har precis börjar med tabletter och terapi för min adhd och saker som hänt för ett tag sedan. att ha ett väldigt stressat jobb varav hälften av personalen är sjukskrivana på under lättar inte stressen med att försöka hålla sig i chack.

just nu är jag mest gnällig, grinig och ska gå och lägga mig. meningen med flytten är nog ett försök att börja om.

Mimus
0

Hej.

Jag undrar när du vet om det blir någon kull eller ej?

Undrar också angående om du ger instruktioner när det gäller nappning med mera?

Man vill ju gärna bli mamma till bäbisen genom å mata själv också ;)

Följer du upp med stöd och råd även efter köpet?

/Mimus

Mimus
0

He He..

Just haft disskusion med blivande sambon och eftersom han får ta med sig sin sköldpadda.. Som till råga på allt heter Bertil, vad tänkte människan på? ;P Så gick han med på en Gp :)

Verkligen jätteintresserad av om du ska ta en kull och vad mycket stöd m.m man kan räkna med efter köpet då man ändå är nybörjare på dem? :)

Grodan
0

zickan, har du jobb i surahammar? *kollar kartan* strax utanför västerås…d e ju inte så farligt långt

zickan
0

är du helt ny med gp så hänvisar jag dig innan köp att läsa på om gp råttor. bäst info finns tyvärr på zoonen där allt samlats under gp-listan.

jag kommer som tidigast att sälja ungarna när de är klara med den viktigaste fasen av diandet från mamman. avänjningsperioden kan man få sköta själv. inte lika stor fara om ungen missar mat lr man inte orkar.

kan på plats visa hur du nappar. sedan får du alltid fråga och be om råd så länge du har eller inte har en gp. jag finns lättast tillgänglig via msn. min mobil är lite paj och glöms lätt i en jack ficka. jag kommer skriva kontrakt samt stamtavla på det som finns så du har alla uppgifter.
sedan gäller två måns garanti på ungarna. alla fel som kan bevisas med vetrinär att det uppkom här lr fanns vid försäljning. ger 2/3 pengar tillbaka lr en ny unge.

om inte jag kan nås för info finns det ett gp forum. gpr8.webb.se

kan även ge kontakt uppgifter till andra som kan svara på frågor.

zickan
0

nej inge jobb där ännu. har precis börjat söka. varit på en intervju som personlig assistent men det var bara extra. lättare söka på plats. om inte får man klara sig på akassan och söka in på en skola istället. men är ju lite pluss med att jobba på ett scandic. man kan lätt komma in på andra :-)

antingen kommr detta går jätte bra eller bli en jätte stor flopp. hur som hellst så är det ett äventyr :-). kan inte bli värre än vad det är iaf

Mimus
0

Du kanske skulle kunna lägga till mig på msn?

mimus_s@hotmail.com

Så blir d kanske enklare att få svar snabbare än här.. Skrattande

zickan
0

har gjort det nu :)

nu är det klart att detta bli siste kullen att ev födas i sthlm. 9feb finns jag sedan i västmaland.

min msn: widerkrantz@hotmail.com
just nu ska jag på börja min vecka av stor städning inför kommande jul, flytt och ungar. svarar så gott jag kan :-)

Mimus
0

Usch för att städa.. Lr vad tycker ni?

Räcka ut tungan

zickan
0

mh.. jo.. men jag jobbar ju som städerska just nu på ett hotell så det blir städning dygnet runt ;-)

zickan
0

nu är det iaf klart att hon är gravid och att jag flyttar första veckan i feb. de ungar som är kvar när jag flyttar stannar kvar så länge det går i sthlm för att minska stress

Ladyinred
0

Jag kommer naturligtvis o hämtar innan det. Bara säg till vilken dag så slänger jag mig på tåget :P

Stj3rnfallet
0

Jag är ev. intresserad av en kompis till Lava (som jag hämtar 11/12) =) Tror att jag vill ha en hane i så fall, då de kanske går lite lättare ihop än om jag tar en hona. Men då får det nog bli funderingar på kastrering, eftersom att de är släkt (vad jag vet) och jag vill ju absolut inte få ungar på besläktade djur. Kanske att en hona är av intresse, men allt beror väl på vad det blir för kön och hur många ungar, fast jag tror nog att det passar bättre med en hane, då Lava kommer vara någon månad äldre än denna. Vi ser ju =)

zickan
0

yes box .-)

Stj3rnfallet
0

#20 Eller vad tror du?:P Jag tror nog att det blir bättre med en hane, dock har jag aldrig haft 2 Gp råttor ihop, så jag har ingen aning =/ Om jag köper en så får jag ju självklar intruducera dem långsamt så att ingen blir skadad. Jag tror att de trivs bättre 2 trots att många säger att de är ensam levande. Jag hoppas iaf att det blir många fina ungar, iofs gör ju det valet lite svårare =) Lava är störst i sin kull, t.o.m större än båda hanarna, så hon lär ju bli jäkligt stor (hon är ett matvrak :P), därför vore det ju bra med en unge av större storlek ;) Ja, vi ser ju när ungarna är födda vad det blir =)

zickan
0

det beror på.. en hane och hona ger dubbel fyra gånger ungifter och jobb om du får ungar ;-)

sedan är gp rätt svåra att ha ihop. vissa fungerar strålande och vissa inte alls. hane+ hona har änså länge varit det enklaste

To0viiS
0

hej har du någogon kvar?

Stj3rnfallet
0

#23 Jag tror inte att någon finns kvar.. De blev nog tingade och sålda de som blev ur kullen.

To0viiS
0

okok:/

Stj3rnfallet
0

Men det är inte ofta Gp råttor går ihop med tamråttor, så att du vet. Finns ju självklart undantagsfall, men för det mesta trivs de bäst själv. Inte alltid de går ihop med en annan Gp råtta heller. De blir ju dessutom väldigt mkt större än tamråttor! Lava skulle nog mosa mina 3 tanter här hemma :P Har inte vägt henne på ett tag, men jag är helt säker på att hon väger närmare 2 kg nu! Mkt råtta att ta på iaf =)

To0viiS
0

okok:D hehe

zickan
0

om de funkar med tamråttor beror på råtta. ja de var rejält dumt att ta en kull runt jul/nyår. mamman blev troligen stressad så det var bara 2 ungar i slutet som flyttade.

jag har varit på semester en vecka nu och djur vakten hittade två toma gp burar så tyvärr har de fått upp alla förseglingar på alla dörrar och har nu byggt bo bakom ett skåp.
kan bli ungar men jag hoppas inte.

To0viiS
0

okok. för jag är i så fall ganska intresserad:D

synd att de rymde. får du inte ut dem?

Lollo86
0

#29 rekomenderar att du läser på BRA mycket innan du skaffar en gpråtta.

här är en bra sida: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=148174 

Ninja
0

Vi har även artikeln GP-råttan här på Råttor iFokus

gulzebra
0

Och inte att förglömma; http://gpr8.cjb.net :P

zickan
0

#29 jag är inte hemma ännu. men tror inte det ska bli problem för mig att få ut dom.. bara plocka fram nått som luktar rejält gott.

Det beror på. Är du personen som klarar av en utmaning, inte rädd för en råtta stor som en katt med ett svängigt humör som aldrig komemr bli som en tamråtta. Säker på allergier, familje medlemar, inte ska ha barn eller nått annat hinder de kommande 5 åren så gp slängs upp på annons?
jag vill inte se fler gp råttor säljes runt innan de ens hunnit bli ett år. Eller avlas sönder bara för att man vill ha pengar.
Det är ett stort ansvar man tar på sig med att skaffa gp råtta. Precis som att ha en hundvalp som aldrig växer upp eller en 3åring i ca 5-7 år ev mer…

Bäst info finner man på zoonen.com under gp-listan.
Jag kan även sända dig artiklar om du inte har tillgång till zoonen. Gpr8.cjb.net är mest ett forum där man kan fråga saker men det står inte så mycket info.

Stj3rnfallet
0

#30 & 33 Håller med er =)

To0viiS
0

okok.:D

gulzebra
0

Kan inte mer än hålla med resten.

Läste själv på i 3 år innan jag fick tag på Anders. Ändå var det inte alls som jag trodde och han var mycket mer krävande än jag trodde han skulle vara. Som tur var gick det bra med det.

Fick tyvärr sälja honom då jag flyttade till en etta och inte fick någon sömn alls med honom gnagande på gallret… Kan öht inte rekommendera GP till nån som får ha de i sovrummet btw för de låter jävligt mycket >.>

Stj3rnfallet
0

#36 Men jag har ju Lava i mitt rum :P Fast jag hållerm ed om att de lever om mkt!:P Håller med om det du skriver.. Det var inte alls som man trodde fast man hade läst på mkt och trots att jag frågade uppfödaren massvis med saker. De är ju inte alls lik tamråttan heller!
Gp råttor är ju rätt speciella =) De är ju som de är helt enkelt. Inget djur man bara köper innan man läst på ordentligt. Självklart ska man läsa på om alla djur man köper, men jag tycker det är extra viktigt med "udda" djur, då de oftast inte är lik tamdjuren vi redan har. Fast som sagt ska man självklart läsa på om alla djur man tänkt köpa. Mkt kan ju gå fel annars.

zickan
0

jag kan ärligt säga att jag inte läste på speciellt mycket alls om gp innan jag köpte min förste på en jätte stor reptil mässa i hamm. Men det hade mysco plasma och dog nån dag efter vi kom hem. rat think tog hennes brorsa som lever än i dag.
Sedan åkte vi två och hämtade varsin från stefan stjerne en av de få som föder upp i danmark och säljer till sv.
Jag hade gp fram tills nu i sovrummet framför sängen. Så fort de började hålla på så lyste jag på dom med ficklampan på mobilen eller om de inte slutade satte jag en lampa riktad mot buren. Det var rätt tyst hemma hos mig på nätterna. 
Jag har haft ungefär alla djur jag ägt i mitt sovrum. Så blir det när man delar med någon annan eller inte äger dörrar till de andra rummen. 
Givetvis nått man ska tänka på INNAN man skaffar djur om man orkar lyssna på dom. Spelar ingen roll om man har dom i köket, bråkar de och möblerar om så låter det rätt bra ändå vart man än låter dom bo.

Men gp är ju som så många andra djur. ca 50% hamnar på blocket. Borde införas en regel om att djur endast får omplaceras en viss mängd ggr innan den ska avlivas. Ju äldre djuren blir ju fler hem passerar dom om de har otur.