Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2373 ggr
LimE-6
0

Varför nafsar dom?

När jag har råttorna ute ur buren och går omkring med dom på mig i huset så brukar dom nafsa mig lite försiktigt, varför gör dom det?

Är det för att råttor på så vis visar att dom tycker om en, eller vill dom bara smaka? Dom gör ju inte hårt, det kittlas bara..

Absinthe
0

De smakar på dig, de är väl bebisar ännu så de smakar lite, vill du inte att de ska göra så får du säga till dem så de inte gör om det.. =)

Grodan
0

vart nafsar de?

fingrar och öron brukar råttorna smaka lite på, speciellt bebbar… de kollar läget lite bara… de kan om du inte säger åt dem få för sig att nafsa hårdare för att testa gränser…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

LimE-6
0

#1 Japp dom blir bara 7 veckor på söndag så =) Om jag nu inte vill att dom ska nafsa, hur gör jag för att få dom att sluta? Jag vill ju inte att dom ska bli rädda för mig eller så! Har du nåt bra tips?

#2 Dom nafsar framförallt på händerna (mest fingrarna), öronen och nacken! Okej, mindre skönt..

KickanW
0

Jag tycker det är så mysigt när bebisar nafsar en i fingrar, öron och nacke.

När det nafsas genom burgallret eller när man ger mat säger jag däremot stopp.

LimE-6
0

#4 jo jag tycker åxå att det är ganska mysigt, men jag vill ju inte att det ska sluta med att dom börjar bitas liksom, så hur gör jag för att dom ska sluta?

KAGE
0

Du kan köra med ett bestämt "Nej!" eller valfritt ljud ;o jag brukar säga typ "PSCHH!" när dom gör dumheter XD

/Karoline.

LimE-6
0

Okej.. fattar dom vad man menar då? Jag vet att råttor är väldigt intelligenta djur, men hur smarta är dom egentligen? Missförstå mig rätt nu =)

Stephanie
0

Fast det kan nog skada mer att säga till en bebis som bara kollar läget… Blanda inte ihop nafsande med undersökande…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

LimE-6
0

Okej.. nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra.. jaja, får väl säga till endast när jag tycker att dom gör för hårt helt enkelt..

UpptagetNamn
0

Jag tror det går bort med tiden, och jag tror inte man behöver säga nej förren dom värkligen börjar bita lite hårdare.

Bellybob
0

jag har en råtta som jag fick ta över av en kompis i somras, hon är ett å ett halft år och har inte slutat med nafsandet. hon har dock blivit bättre och bättre. antar att ingen sagt i från innan lr så tror hon att hon e liten :P haha

Pony
0

Mina råttor biter mig i fötterna när dom springer runt i lägenheten! Snuskgrisar, måste tycka det luktar väldigt intressant med fotsvett! Hehe

LimE-6
0

haha =P

UpptagetNamn
0

Min lilla doris anfaller alla i fötterna.. Väldigt bra för när man vill vara ifred är det bara att säga 'doris är lös' ;)

Ninja
0

#14 Det är jobbigt, jag har haft någon råtta som nafsar i fötterna (men absolut inte annars). Är ju så kittligt där! Varför just fötterna, kan man undra.. Kanske "usch ta boooort, det stinker!" ungefär. :P