Jag ska få råtta!
Hej allihoppa!
Dt har hänt en fantastig sak; jag ska få 2 st underbara råttor!
Så nu skulle jag behöva alla råd och tips och fakta om råttor. Har lånat böcker på bibloteket och läst på internet men vill mer än gärna veta mer. Så skriv en massa grejer om råtter till mej så blir jag jätte glad …
Kram / Eliin
Ingen fakta,tips lr råd är onödig!

Hej!!
Grattis, du har valt ett underbart sällskapsdjur!!
Det viktigaste:Hög bur!! Fågelbur funkar bra. våran bur till honerna är 92cm hög och den till grabbarna är 82cm. Mycket inredning!! Jag har fullsmockat med inredning i deras burar. Hängmattor, byxben,trasiga strumpor, korgar, hyllplan, pringelsrör, trähus, kartonger. man ser dom knapp där inne :P Rätt boten material!! Vi har tidningar i botttnen, hela tidningar och sen har vi rivit remsor som ligger utstrött uppepå de. Använd inte kutterspån, det är alldels för dammigt. inte heller hö!! innehåller massa smådjur som sätter sig i pälsen, inte bra!!:P Rätt mat!! Inte sånt där "råttpellets" som man köper i zooaffär, gör egen istället. köp ett bra müsli och ha som bas. sedan kan man blanda i lite vad som hällst. vi har: lite tårkad frukt, knäckebröd, hård pasta, hårda majskorn, lite nötter och puffar. Dom ska även ha mat som vi äter dagligen, ge dom rästerna från middan om det inte är för starkt eller för fett.
kolla in vår hemsida för mer info: www.freewebs.com/r8isar
Lycka till// Emelie å r8isarna =)
Man ska aldrig ha en massa inredning i buren då man precis fått råttorna. Då ska man inte ha något kul i buren, eftersom DU ska vara det intressanta. Detta handlar om ett par dagar så att råttorna lär känna dig. Helst ska buren vara lite mindre än den de ska bo i efter ni lärt känna varandra.
Hej!
Tack för dina råd! Du har hjälpt mej jätte mkt!
/ elin 
Hej!
Så man ska alltså ha en liten bur? Jag har bara en stor bur! Ska jag köpa en liten bur då?
Tack så jättemycket för alla råd från dej!
/elin 

Är råttorna redan tama när man köper dem så behöver man inte oroa sig för att ha en massa inredning och stor bur.
En lite bur kan vara bra att ha om råttorna inte är så tama för då är det lättade att få tag på dem och de har inte så mkt annat att göra än att lära känna dig och så.
Mina råttor hade en stor bur från början och det har inte avrt några stora problem även att de inte var så jättetama när jag fick dem. :) Så det kan man ju välja själv vilket man vill ha. :)
Hej!
Tack så mycket! 
/ elin
vad roligt :) råttor är underbara små kräk ;) jag har alltid stora burar till mina redan från början och även om vissa varit ganska ohanterade har det inte varit några problem :)
böcker man kan hitta ska man ta med en nypa salt. det brukar vara ganska mycket fel i dem.
Att utfodra sin råtta är på det hela ganska enkelt. FÖr en råtta av normalhull räcker det med en grynblandning som innehåller alla sädesslagen som Torrfoder. Har råttan däremot lätt att tappa i vikt kan det vara lämpligt att lägga i lite fetare saker som nötter och solrosfrön i blandningen. en råtta ska ha fri tillgång till Torrfoder. ett bra Torrfoder är en osockrad müsli. alla färdiga rått och gnagarblandningar ska man undvika. de är dåliga och näringsfattiga och ofta för feta och söta. müsli är bra och billigare. vill man kan man dryga ut det med cornflakes, puffat ris, nötter, lite solrosfrön osv. var försiktig med torkad frukt, det består mest bara av socker.
Förutom torrfodret bör de få färsk mat varje dag,förutom detta så ska råttan ha färskfoder varje dag, grönsaker, frukt, och husmanskost. rester från middagen brukar vara bra. de vill ha en varierad kost med pasta, potatis, kött, fisk, ägg osv.
inte alltför kryddade eller feta matrester brukar vara omtyckt. Det man ska tänka på är att råttorna behöver ungefär samma sak som du själv så utgå från kostcirkeln för att vara säker på att de får i sig allt de behöver.
Förslag på det kan vara; kokt fisk, kött av alla de slag, potatis, pasta, grönsaksblandningar som man kan hitta frysta, ägg, groddade fröer, bönor, linser osv.
För att hjälpa dem att slipa de ständigt växande tänderna kan man ge dem olika sortes ben eller större bitar av Torrfoder för hundar.
Något man ska vara försiktig med är mejeriprodukter om inte råttan är van det från början. Laktosen i mjölken kan vara farligt för deras små magar. Precis som för människor som inte är vana vid mjölk.
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
"Förutom torrfodret bör de få färsk mat varje dag,förutom detta så ska råttan ha färskfoder varje dag, grönsaker, frukt, och husmanskost." Jag kanske bara är trött men är inte färskfoder samma sak som grönsaker,frukt osv?
Hej!
Tack så jättemycket! 
/elin
Hej!
Jag har ingen aning, Tack så mycket! 
/elin
Jag tror bara det blev skrivit fel. De ska ha tillgång till Torrfoder alltid och de ska få färsk mat 2ggr dagligen.
Man behöver inte ge råttor saker för att de ska slipa sina tänder, detta gör de själva då man kan höra ett knäppande ljud. De gnider sina tänder.

Man måste inte ge färsk mat två gånger dagligen. Mina får oftast bara färskmat en gång om dagen. Men en råtta ska ha ca en dl färskmat om dagen har jag hört (fast det beror ju oxå lite på vad man ger och hur stor råttan är).

Jag har fått rådet att alltid se till att råttorna har tillgång till Torrfoder. Sedan ger jag dem mina matrester varje kväll (typ pasta, potatis, grönsaker, frukt, kött, fisk…). Funkar jättebra!
Sedan är det viktigt med färskt vatten varje dag.
Ja, smaken är som baken :) Jag ger matrester eller babymat 2ggr om dagen. Morgon och kväll. Torrfoder har de alltid, lika så färskt vatten.
Hera: "Förutom torrfodret bör de få färsk mat varje dag,förutom detta så ska råttan ha färskfoder varje dag, grönsaker, frukt, och husmanskost."
det är en upprepning. ådligt skrivet av mig :) de ska ha färskfoder varje dag = grönsaker, frukt och husmanskost.
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/

Råttor behöver som sagt inte grejer att gnaga på, däremot står det i djurskyddsmyndighetens förordning om hållande av smådjur att de ska ha det.
Ja, de gillar ju att göra det. Så visst ger jag dem grenar osv att gnaga på.

Ja, grenar är ju bra att ha iaf. Och så kan man ju lägga in stora grenar så de kan klättra på dem också. :)

Tänk på att rengöra grenar ordentligt. Vissa arter har dessutom bark som inte är så bra för råttor (vet inte vilka dock :/)
Jag brukar skrubba grenar med scotch brite och sedan koka dem ett tag.

Fast jag kan inte koka mina grenar. Jag brukar såga av sånna som är lika höga som buren. Och så stora grytor har jag inte. 
Men skrubba dem gör jag alltid, så man blir av med alla odjur som kan finnas där.
Hej!
TACK SÅ JÄTTE MYCKET ALLIHOPPA!
Ni har hjälpt mej supermkt! 
/elin
Hej!
En fråga till bara
;
Kan råttor äta lite av fröblandning för kaniner?
/ Eliin
Ja det kan man blanda med müsli och ge. Men undvik pellets eller andra färgade klumpar som du inte vet vad det är!
//frida
Hej!
Tack så mycket ;)
/ Elin