OT - Snälla, läs om du är djurvän...
Jag har bestämt mej, jag ska bli vegeterian. Om du läser här nedanför så förstår du nog varför. Jag ska bli en mycket bättre människa från och med nu, för jag vill inte att mina barn /barn barn/ djur ska få ett helvete och inte få uppleva naturens under. VI MÅSTE GÖRA NÅGONTING mot det här, växthus effekten och allt djurplågeri och svält. Gör som jag, bli medlem på www.wwf.se, bli fadder åt en isbjörn, eller varför inte en tiger eller späckhuggare? Snälla, tänk lite, jag tror inte du skulle vilja uppleva något så fruktansvärt som dom stackars djuren. Läs hela texten här nedan så är du snäll, och sprid detta vidare till alla du känner.
gå in på www.djurensratt.se och protestera mot det där jävla får-plågeriet i australien!!
Varje år dödas omkring 75 miljoner djur inom det svenska lantbruket. Inte nog med det, omkring 5 miljarder fiskar får sätta livet till i Sverige varje år. I de moderna djurfabrikerna är djurens miljöer onaturliga och stressande. Den hårda aveln har gjort många djur extremt snabbväxande, men också sjuka. I samband med djurtransporter skadas och dödas tiotusentals individer varje år. De flesta djur slutar sina dagar på stora, skrämmande fabriksslakterier där personalen arbetar under hård tidspress och inte tar någon hänsyn till de enskilda djuren. Resultatet är ett fruktansvärt lidande för ett oräkneligt antal djur.
Korna, kalvarna och tjurarna
I Bregottreklamen gör korna inte annat än idylliskt betar tillsammans med sina kalvar på gröna ängar. Sanningen är att kalven för det mesta tas från kon strax efter födseln, vilket leder till saknad och sorg hos båda djuren. Detta görs för att kons mjölk ska säljas till människor istället för att ges till kalven. Under vinterhalvåret står de flesta kor i Sverige uppbundna inomhus och kan bara stå upp eller ligga ner på samma fläck. De som inte är uppbundna går lösa inomhus. Efter 4-5 år anses mjölkkon "utsliten" och dödas i förtid. 65 procent av nötköttet som köps kommer från mjölkkorna och deras hankalvar.
Grisarna
Varje år dödas cirka 3 miljoner grisar i Sverige. 99 procent av dessa lever hela sina liv inomhus. Många ser solljus för första och enda gången när slaktbilen kommer för att köra dem till slakteriet. Hangrisarna kastreras strax efter födseln, utan bedövning. De små griskultingarna skiljs från sin mamma vid en onaturligt tidig ålder. Boxarna är trånga och grisarna saknar ofta strö. De svenska grisarna får inte utlopp för sina naturliga behov av att böka, undersöka och röra på sig.
Hönorna
Av Sveriges drygt 6 miljoner hönor lever över en tredjedel fortfarande i små burar där de knappt har utrymme att sträcka ut vingarna. De tillåtna burarna i Sverige är så kallade modifierade burar. De innehåller sandbad, rede och sittpinne. Det låter kanske trevligt, men buren är fortfarande liten och hönornas behov av att kunna röra på sig har helt ignorerats. Av de hönor som slipper burarna, får de flesta leva hela sina liv helt inomhus och i svår trängsel. Varje år kläcks också 5 miljoner tuppkycklingar. Eftersom de inte producerar några ägg så betraktas de som olönsamma och mals ner levande strax efter kläckningen.
Kycklingarna
Kycklingkött har blivit populär och billig mat. Men kycklingarna har fått betala dyrt för det låga priset i frysdisken. De kläcks i maskiner och får aldrig träffa sin mamma. De små kycklingarna växer så snabbt att benen i många fall inte orkar bära den tunga kroppen. Kycklingarna växer upp i stallar där över 30 000 individer kan trängas ihop. De tvingas gå och ligga i sin egen avföring hela livet. Efter bara 35 dagar är det dags för slakt. Tiotusentals fåglar dör redan under slakttransporterna. På slakteriet hängs kycklingarna upp och ned i fötterna vid fullt medvetande. Sedan släpas deras huvuden genom ett elektriskt vattenbad, avsett att bedöva, innan halsen skärs av i en maskin. Varje år dödas 70 miljoner kycklingar enbart i Sverige.
Fiskarna
Många människor har svårt att identifiera sig med fiskar. Kanske är det för att de saknar ansiktsuttryck och lever i vattnet där vi sällan ser dem. Men forskning har visat att fiskar precis som andra djur kan känna smärta och lida. Trots det utsätts de regelbundet för svårt lidande. De fångas på krokar för "nöjes" skull, de kläms i fiskebåtarnas nät och kvävs till döds när de dras upp i luften. Hanteringen och slaktmetoderna på "fiskodlingarna" är också mycket plågsamma för fiskarna. I Sverige dödas varje år omkring 5 miljarder fiskar. Man pratar dock ofta om fiskar i kilo, inte om antal individer. Det säger en del om synen på fiskar.
För miljöns och andra människors skull
"Det är väl min ensak om jag äter kött?" Ja, så kan man förstås tänka - om man inte bryr sig om att djuren dör. Men samtidigt inte. Det är nämligen inte bara djurens liv det handlar om. Ditt val av mat påverkar många fler människor än du kan ana - faktiskt hela vår jord. Ta vattnet som ett exempel. Färskvatten är en av vår tids stora miljö- och överlevnadsfrågor. Ungefär en miljard människor saknar tillgång till färskt dricksvatten. Samtidigt innebär köttproduktionen ett enormt slöseri med denna viktiga bristvara. Köttätandet är också en stor energitjuv. I studien "Vegan, vegetarian, allätare" från Sveriges Lantbruksuniversitet (1997) visade det sig att vegankosten var den mest energisnåla kosten. Vegankosten:
medförde de lägsta utsläppen av metan, ammoniak och kväve.
krävde minst energi att framställa (nötkött kräver 15 gånger mer energi än baljväxter).
använde knappt hälften av åkermarkarealen jämfört med blandkosten (1 000 m² istället för 2 300 m² per person).
Visste du att:
Djuruppfödningen bidrar med 18 procent av växthusgasutsläppen? Det är mer än vad hela transportsektorn, inklusive flyget, bidrar till.
Sojabönor är mycket näringsrika baljväxter som kan användas till många vegetariska produkter. Men istället för att livnära människor används 80 procent av all världens soja idag till att föda upp djur till köttproduktion.
I USA används 70 procent av all odlad majs till djurfoder, liksom 66 procent av Sveriges spannmål. År 2004 importerades dessutom 293 000 ton sojabönor för att användas till djurfoder.
Det krävs mer än fem gånger så mycket vatten för att producera ett kilo kött jämfört med ett kilo vegetabilier.
Jordbruket och djuruppfödningen är två av de största källorna till kväveutsläpp i Sverige. Kväveutsläppen medför övergödning av våra sjöar och vattendrag. Övergödningen leder till fiskdöd och förstörda havs- och sjöbottnar.
Bakterier som blir resistenta mot antibiotika är huvudsakligen ett resultat av antibiotikaanvändningen i djurindustrin. Förhållandena i dagens djurfabriker ökar dramatiskt riskerna för att virus och bakterier ska sprida sig mellan djur och människor.
Sanningen är enkel: Varje gång du väljer bort falukorven och istället tar sojakorven räddar du inte bara djurliv. Du räddar också en bit av jorden och frigör vatten, energi, odlingsmark och mat till människor som har ett desperat överlevnadsbehov. Något att fundera på!
Somliga är oroliga över att våra landskap skulle växa igen om vi inte längre åt kött eftersom betesdjuren då skulle försvinna. Men enligt Sveriges Lantbruksuniversitet skulle köttkonsumtionen kunna minska med 75-80 procent utan att upprätthållandet av de naturliga betesmarkerna behövde äventyras. Och det finns andra sätt att lösa problemet. Redan nu jobbar djur som landskapsvårdare. De får kost och logi mot att de betar av landskapet - utan att behöva slaktas efter några månader. Nästan alla grisar föds upp inomhus i trånga stallar. Det leder inte bara till lidande för djuren - koncentrationen ger även miljöproblem.
För din egen hälsas skull
Forskningen visar att vegetarisk mat är bra för hälsan. Veganer och vegetarianer är mindre drabbade av övervikt/fetma, högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes typ 2 och vissa cancerformer. Deras livslängd är några år längre än den genomsnittlige blandkostarens.
"Vegetarianer har den bästa kosthållniingen. De har den lägsta frekvensen av hjärt- och kärlsjukdomar av alla grupper i landet."
William Castelli, läkare och chef för Framingham Health Study, en av de största och längsta epidemiologiska studierna över kostvanor och hjärtsjukdomar någonsin
"Det finns mängder av vinster att göra med en vegetarisk kost. Argumenten för dem är odiskutabla."
Michael Sjöström, MD, chef för Enheten för preventiv näringslära på Karolinska Insitutet
Jag har faktiskt funderat många ggr på att bli vegitarian. tycker det är så sjukt med köttindustin å allt det där.. man mår skit när man läser sånt där du skriver :S iallafall jag.
jag har också funderat på om jag bara ska börja äta Vilt kött. det lär ju vara bättre iallafall? för de djuren har ju fått leva i frihet.
#1 ja, det är hemskt! vilt är ju bäst, det ska jag nog fortsätta äta.
#2 ja det är nog det bästa isåfall!
men så du tycker inte att man ska dricka mjölk eller äta ägg å sånt heller då? jag älskar mjölk.. det är så gott :(
jag skulle aldrig klara mig utan mjölk, då får jag skaffa mig en egen ko att mjölka :)
haha jag med!
Jag är inte vegetarian men är väldigt noggrann med vad jag köper. Jag äter kalkon som min familj föder upp, älg som våran granne jagar, gris som en släkting har, ko som en vi känner föder upp, ren som en släktings vän har samt får som också kommer från en bekant.
Jag köper alltså i stort sett aldrig kött jag inte vet var det kommer ifrån, och äter dessutom bara kött ca 2 gånger i veckan.
Jag ser inte vad som skulle vara så bra med vilt faktiskt. Visst är det bättre, men inte bra. Tänk bara vilken stress det blir för djur som skadeskjuts och djur som är runt omkring men inte skjuts… Om en massa fåglar dör varje år av chock pga fyrverkerier, så borde de rimligtvis göra det av en del skott också, beroende på vilket gevär man använder. Bly är för övrigt inte bra att sprida i naturen men det är precis det jägare gör när de skjuter.
Dessutom så skjuter man ju knappast de svagaste djuren heller, så det där med "starkast överlever" kan ju se sig i röven när jägarna är ute och smyger.
Jag säger som Johan Glans sa i Parlamentet en gång - var en man! Slå de med nävarna!
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Stress utstätter djur varandra för också. Jag tycker inte det är fel att döda för att äta. Det som är fel är när man missbrukar sin makt och behandlar djuren på ett så avskyvärt sätt som vi faktiskt gör…

jag är typ halft vege.. tål inte kött.. det roliga är att människokroppen inte är uppbyggd för att klara av att käka kött men det är det inte många som vet..

Om man ogillar jakt för att det är stressande, ogillar man inte rovdjur av samma anledning? Och vad tycker man isåfall att vi ska göra av alla otäcka rovdjur som stressar sina byten (se bara på katter, där kan vi snacka stress), döda dem? *bara nyfiken*
Som sagt stress är något naturligt, ett bytesdjur är format för att klara av att bli jagad, skadeskjutna djur är dessutom något man verkligen inte strävar efter och man ska alltid ha tillgång till en eftersökshund.
Troféjakt förekommer, jag vet.
Men det är inte något som alla jägare pysslar med, dom vill fortfarande att det skall finnas stora djur att jaga och fortplanta sig.
Mycket utav troféjakten hör den äldre generationen till.
All ammunition är inte gjord av bly, det var på tal med ett blyförbud men det lades ner.
#9 varför skulle människokroppen inte klara av att käka kött då våra närmsta släktingar också kan käka kött och även sträcka sig till kannibalism?
≧◔◡◔≦
#9 Och vad käkade vi på stenåldern då? Rötter? Hur klarade vi av vintern? :D
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Ska tilläggas att gör man det av djurrättsskäl bör man bli vegan och inte vegetarian.
Ett till tillägg till det sista som stod i ursprunginlägget. Jag tvivlar på att en hälsosam blankost är ohälsosammare än en hälsosam vegankost, det är alldeles en fråga om hur man tolkar statistiken.

kött är imte bra för kropen då kött fastnar i tarmarna och sitter där och ruttnar. alltså så skapar köttet en dålig miljö i kroppen, men jag har samtidigt delade menningar om vegitarisk kost..jag har prövat, men jag äter inte böner och andra saker med mycket protien så de fungerade inte riktigt…Håller med kan inte vara utan MJÖLK
jag är lakto ovo vegetarian. Jag vet med mig att jag inte klarat av att vara vegan, och jag tycker inte man ska ta det längre än vad man orkar.

Självklart ska man inte göra mer än man vill/klarar av och alla bäckar små. Jag menade bara att djur dör på grund av att vi äter mjölk och ägg även om vi inte äter köttet.
Kan man inte sikta in sig mer på att förbättra slaktdjurens situation och rättigheter ist
/Karoline.
Dettar har ju förresten ingenting att göra med om man är djurvän eller inte.
Same shit att jag inte ger halva min inkomst (jag har ingen än ens..) till typ Rädd Barnen och svältande i Kenya osv.. och bara för jag inte gör det är jag människohatare och cynisk. Liks nej.
/Karoline.

Mina föräldrar driver en bondgård, och jag måste bara säga att jag inte tycker det verkar speciellt hemskt att korna går inomhus under vintern. Jag skulle i alla fall inte uppskatta att tvingas vara ute hela dagarna i snöstorm och iskyla..
Och så vore det faktiskt skadligt att låta kalven stanna hos sin mor istället för att ta mjölken. Man har avlat så att mjölkproduktionen skall vara så stor som möjligt och ingen kalv dricker så mycker mjölk som korna numer producerar. Detta kan alltså leda till juverproblem eftersom juvrena kommer vara sprängfyllda med mjölk som inte ta bort. Så i så fall borde man ju ändra aveln igen för mindre mjölkproduktion innan man försöker återförena kavlar och kor.
(Sen så skulle jag vilja se källor på att de skulle känna stor sorg och saknad, tror tyvärr att det rör sig om ett försök att förmänskliga djuren.. Det gäller en slags avvänjning och är ju liknande hos många andra djur (ofta naturligt).)
Bara en parantes sådär ^^ Tycker man ofta svartmålar jordbruken lite väl mycket, men jag kan ju ha en annan syn på det eftersom jag är uppväxt på en också.

#12 vi är egentligen gräsätare.. har du huggtänder eller? varför tror du vi har en blindtarm?
#8: Skillnaden är att djur gör det för överlevnad, vi (eller, ni ska det nog vara, jag äter inte kött) gör det för smaklökarna.
#9: Jo, människokroppen är byggd för att äta kött - delvis. Dock inte i de extrema mängder som folk äter kött idag.
#10: Jag har inga problem med rovdjur, utan de dödar (oftast) för sin överlevnad - och gör de inte det så dödar de oftast pga sina instinkter och sitt naturliga beteende, det går inte att komma ifrån. Det jag är rätt anti där är mest folk som har utekatter och glatt låter de ha ihjäl diverse smådjur… Men då pga att det inte blir en naturlig död eftersom katter inte hör hemma i vår fauna.
#13: Kan förstå tanken där men samtidigt, alla kan inte bli veganer. Finns folk som är allergiska mot så jäkla mycket att det inte är möjligt.
Hellre att man gör lite än ingenting. Själv är jag en sån där som tar det succesivt och än har jag inte pallat att gå längre än till lacto-ovo. Kommer dock aldrig bli helt vegan utan kommer äta ägg - fast då har jag dock siktet inställt på egna höns ^^
#19: Då får man rätta till problemet och avla mot mindre juver. Eller helt enkelt sluta med mjölkraser och ta till köttraser eller lantraser istället.
Eller så låter man kalven dricka sin mjölk och ta det som blir över. Fast då blir det ju inget kalvkött till alla stackars smaklökar som blir sååå lidande utan det…
#20: Nej, vi är allätare. Se bara på vår benstruktur med långa ben, kroppsformen osf som gör att vi är byggda för att springa snabbt, och ögon tätt intill varandra som ser mer framåt och kan fokusera bättre än de kan på diverse bytesdjur som har ögonen på sidorna för att kunna hålla utkik efter rovdjur.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

vill inte äta maten nu.. spagetti och köttfärssås.. :/
Min dröm är att bo på ett liten torp vid fint fiskevatten, och ha egna höns på gården, och kanske en liten kaninuppfödning. och sen leva på det bara, alltså kanin och fisk som enda köttintag, sen ha grönsaks och potatisland och ett växthus. Då skulle jag vara nöjd. Mjölk lär jag väl köpa antar jag för det klarar jag mig inte utan och ha kor kanske är lite för mycket :-P

#21: Precis som jag skrev i #16 så gör man vad man vill/kan men du bidrar ändå till att djur far illa och dödas om du äter ägg och mejeriprodukter. Så säger man att man är vegetarian för på grund av djurrättskäl måste man vara medveten om att man fortfarande bidrar till problemet.
Sen är vi människor också ett djur vilket betyder att vi också har insinkter och även om vi kan bortse från dem på ett annat sätt är vi i grund och botten allätare. Personligen tycker jag inte att det är värre att jag äter vilt, än att mina råttor äter vilt. Bytesdjuret blir inte mindre stressat beroende på vad som kommer äta det och stress tillhör dessutom livet.
å det lär ju kanske nästan va mindre stressigt att bli sl´kjuten av en jägare i ett pass än att bli ikappjagad av en varg eller som förr i tiden av grottfolk, nog för att skadeskjutningar händer och en del kanske jagar på fel sätt med hundar och hetsar onödigt mycket, och det finns ju idioter till jägare också. men jag tror dom flesta tar det seriöst och inte vill stressa djuren i onödan, för det lär ju bli svårare att knäppa dom då åxå, så dom gör det ju bara svårare för sig själv.

Om man i nu inte köper djurvänsargumenten, själv har jag svalt dem med hull å hår (både hullet å håret jag svalde var av icke animaliskt ursprung…), kan man kanske minska sin köttkonsumtion med tanke på miljön.
Istället för att föda upp djur på foder fullvärdigt människan kunde vi skippa mellanledet och spara enorma resurser. Det finns en himla massa bra argument som talar för vegetarisk kosthållning och mot den nuvarande överkonsumtionen av kött.

#26: Och om man äter vilt? Då borde man alltså göra miljön en tjänst. :)

Att hävda instinkter i samma veva som köttkonsumtion är ett slag i luften. Inga av människan instinkter kan sägas vara med i spelet när vi äter kött Rovdjuret/allätaren/jägaren i oss kommer inte fram mellan frysdiskarna på ica.

Måste bara inflicka att jag hoppas att alla veganer/vegetarianer fortfarande ger sina råttor kött. Att inte äta kött är ett val men att överföra sina värderingar på djur är bara fel.
Personligen tycker jag det inte finns nåt bättre än en stor, saftig köttbit och lite pommes :'D
Anyhow, det är a fact att människan är en fuckin' allätare. Påstå inget annat -_- Precis som schimpanser och grisar.
/Karoline.
#24: Visst har vi instinkter men instinkterna leder oss inte till Ica och precis som du säger så kan vi bortse från de.
Visst blir djuret inte mindre stressat, det är sant. Däremot är det onödigt att människor äter kött och djuret stressas då helt i onödan till skillnad från när de blir mat åt andra djur.
#29: Där kan jag inte annat än instämma! Folk som inte pallar att ge kött till sina djur ska helt enkelt inte ha köttätande djur.
Har själv skitsvårt för att öht handskas med kött, tycker det är väldigt äcklande - men det är sånt man får ta. Finns tvål och vatten liksom.
#30: Men dumma unge, du gör mig sugen på pommes med kebabkött nu ju :P Inte köttet i sig men smaken av kebabkött är så… ÅH <3
Snälla nån, gör ett substitut för kebabkött plz! Och substitut för fisk, helst sej för kokt sej är ju gudagott. Eller var iaf, har hört att kött ska smaka rätt vidrigt när man varit utan länge och jag har inte ätit kött på… Hmm, 7-8 år blir det nog ^^
En kul grej att räkna in i allt detta är att vegetarianer/veganer äter en hel del från växtriket, right?
Och växter odlas.. och odlingar tar plats.. och då skövlas skog.. och då får djuren ingenstans att bo.. och dör… kanske dör ut helt…
MEEEN det var bara jag som tänkte.
/Karoline.
jag vill bli sån sopfolktjej också, som det handlade om på outsiders en gång, om nån såg det. skulle jag lätt kunna bli..
Vad innebär det? o.0
/Karoline.
att man letar sopor och äter det andra slänger, eller ja mest ur containrar utanför livsmedelsbutiker och sånt, och plockar kläder å sånt ur soprum osv, återvinner sånt folk slänger bort för det inte faller dom i smaken längre :)
det handlade bla annat om en kille som hade jordens jobb flickvän och hela kitten men som tröttnade och gav upp allt flyttade in i en husbil med en polare så åker dom runt, rotlösa typ, samlar mat ur containrar utanför vid sånna stora livsmedelskedjor, packat slängt kött, grönsaker mat av alla slag som typ gått ut i datum den dagen å så, dom tog ju inget som såg dåligt ut, fanns tillräckligt tydligen på sånna ställen, så spritade dom av alla förpackningar när dom kom hem, så ibland om det blev väldigt mycket mat dom kom över så bjöd dom sina vänner på middag och sånt, hihi, bohemliv deluxe. Jag var helt facinerad.
#33: Faktum är att det mesta av det som odlas går till djur som ska ätas av köttätare, vilket gör att man får producera mer spannmål och soja än nödvändigt. Samma sak gäller vatten, jag antar att vattenbristen är rätt allmänt känd.
#38: Precis, man brukar säga att maten som EN portion kött framställer hade räckt till ungefär TIO portioner om man ätit upp den direkt istället.
Om alla ätit vegetariskt hade alltså tio gånger så många fått mat i magen :)
#38: Men om alla människor på jorden skulel bli vegetarianer/blabla så skulle det gå åt vääldigt mycket
/Karoline.
#40: Fast om man ska välja mellan pest eller kolera; Vilket är bäst, att alla får äta sig mätta på grönsaker eller att en del svälter och andra äter sig mätta på döda djur?
Här ska även nämnas att köttindustrin i sig är en av de största miljöbovarna också. Gödda vattendrag, kofisar, allt det är väldigt dåligt för miljön.
Förstår inte vad du menar~
/Karoline.
kofisar?

Jag undrar, skulle det börja regna i Sahara och skulle mat växa på träd i Afrika om vi slutade äta kött? Det är inte illa menat utan jag är helt enkelt nyfiken ex. när man drar upp vattenbrist. Om jag äter en svensk ko, hur bidrar det till att Sahara är en öken?
Och återigen, eftersom alla djur bidrar till denna miljöförstöring så är ju det bästa vi kan göra rent miljömässigt att äta upp vilt. 
#40: Men du läser ju inte vad vi skriver nu. Det skulle inte gå åt mer vegetariskt. Alla djur vi föder upp äter ju en massa vegetarisk mat som vi skulle kunna äta i stället… Alltså skulle det ju gå åt mycket mindre vegetarisk mat om alla bara åt vegetariskt.
Nu säger inte jag att alla ska bli vegetarianer, jag är ju inte ens själv det, men fakta är fakta.
#44: Japp, kofisar är otroligt miljöfarligt. De innehåller en massa gaser. Så att föda upp miljontals kor som pruttar är minst lika miljöskurkaktigt som att köra bil ^^
#44: Idisslande djur fiser och rapar metangas som inte är direkt miljövänligt om man säger så.
#45: Nej, men maten som nu för tiden går åt till västvärldens köttdjur kan istället gå till mat direkt åt människor.
För att föda upp 1 kg kött går det åt 10 kg vegetabilier.
Ääschh orka det här ämnet : > etik bigtime hur ska vi leva.
/Karoline.

#48: Och de vattnet och de vegetabilierna skickas från Afrika till Sverige som mat åt våra kor? I didn´t know that. :)
#49: Ingen har tvingat dig att diskutera :)
#50: Sjukt nog, ja. Så det är "miljödåligt" dubbelt upp.

#51: Ännu ett skäl att bara äter vilt. :)
håller med #19. Jag kan förstå att vissa väljer att vara vegetarianer (även om jag själv aldrig skulle palla), men däremot har jag svårt att förstå att man väljer att bli vegan.
Alltså, visst det är ju inte bra om man köper mjölk och ägg och shit från vadsomhelststans, men köper du ekologiskt så vet man ju att djuren iaf haft det helt okej och att det inte är besprutat med massa grejs. Men att man tar kalven ifrån sin mamma är ju lika naturligt som att man tar t ex föl (och andra djur också för den delen) från stoet innan all mjölk är slut. Ok, man kanske tar iväg kalven tidigare, men jag tror inte att varken kalven eller kon tar skada av detta mer än andra djur gör.
Iaf på de ekologiska bondgårdarna jag varit på har både kor, kvigor, kalvar och tjurar haft det väldigt bra, och kor vill faktiskt inte gå ute när det är svinkallt ute, utan mår bäst av att så inne då (även om de flesta bönder faktiskt har dåliga förhållanden för kossorna, det håller jag helt med om).
Fasen vad jag babblar, menmen, köp ekologiskt för tusan 
det e ju ändå kört lixom, det kommer inte bli tillräckligt många som säger ifrån denna industri så det leder till nått bättre, kanske tillräckligt många för att dra ut på tiden lite innan det är helt kört. känns som att man gör valet av personliga skäl att man inte vill spronsra sånt, för att känna att man själv gör något för det, för att må bättre själv, vilket e skitbra såklart. men jag tror inte vi kan förändra något, folk som vill tjäna pengar är svåra att stoppa :(
Det finns många exempel när folket stoppat företag! Om fler och fler tänker "Det går!" så går det ju till slut :) Om inte annat så minskar man ju på produktionen iaf…
jo det va det jag menade, dra ut på tiden, men vi kommer ju inte kunna få det som man önskar, man gör sitt ..det man känner att man kan och leder det till nått så e det ju bra, men det som är grejjen är att det är så jäkla mycket så det tar ju aldrig slut med saker att kämpa för vilket kan göra mig ganska deppig å frustrerad och känner att det är helt hopplöst, vilket får mig att vilja flytta ut i ett torp å sköta mig helt själv och skita i alla annat och sen inte skaffa några barn så jag vet att jag inte sätter ungar till världen som sen skaffar egna och sen nån gång i en förmodligen "snörre" framtid kommer uppleva jordens undergång pga av det vi gjort lixom.
Jag fungerar helt annorlunda. Jag ska inte flytta ut i något torp, jag ska bli journalist och förändra världen ^^
Jaaaaa braa kickan !! Jag kanske ska skaffa en gammal transistorradio till torpet då så jag kan hålla mig uppdaterad och hejja på dig då :)
(medans jag gödslar landet med hönsskit )

#53: Vad händer med kalvarna hos de som har mjölkkor? Vad händer med tupparna som föds hos de som har värdhöns? De dödas eftersom de inte kan lägga ägg eller mjölkas. Så om man äter ägg eller dricker mjölk bidrar man till indirekt till att djur dödas. Därför är man vegan.
#20 äter du gräs? skulle du kunna leva på gräs?
blindtarmen är ett bihang vi inte ens använder likaväl som lämningarna av våran svans dvs. svanskotorna, våra tänder är inte typiska för varken herbivorer eller carnivorer, vi är omnivora och har tänder för att kunna äta det mesta vi hittar.
en råtta har inga huggtänder heller, endå måste dom ha animaliskt protein.
≧◔◡◔≦
#59: Då har jag fått det förklarat för mej då ;) Men om man inte hade mjölkproduktion etc då, då skulle det ju finnas mycket färre, om några alls, kor och höns? Det är ju inte spec många som har de till sällskap liksom, och de skulle ju inte klara sig i det vilda på egen hand.
Men jag håller med om att det är kass att tjurar och tuppar dödas eftersom att de inte kan användas, men vad ska man göra? Nog för att min bästa kompis har typ tjugo tuppar hemma eftersom att de inte kan avliva några, men det gör ju ingen som vill tjäna pengar precis..
#61: Här i Sverige skulle det inte finnas många nej, de hör inte ens hemma här egentligen så det är mer naturligt än som det är idag.
Och själva grejen att "använda" djur är ju sjukt. Man ska inte använda djur… Däremot tycker jag att man kan ta hand om djur, ge dem vad de behöver och då kanske få något tillbaka. Precis som de flesta av oss har råttorna :)
#53: Ekologiskt må vara bättre men helt bra är det inte.
Att ta ett föl från stoet när fölet är 6 månader och ändå ska avvänjas är stor skillnad mot att ta bort kalven mitt i råmjölksperioden…
#56: Man måste inte kämpa heller. Jag har inte ork att kämpa en massa tex. Tycker inte att lite diskussioner på nätet och att vara vegetarian kan likställas med att kämpa iom att det faktiskt är ganska enkelt om man bara ger det en chans.

#60.. jag lever på grönsaker ja..

#63: Men kalven får all den råmjölk den behöver. Alla kalvar ska ha råmjölk i tre dagar, annars löper de risk att bli sjuka. Efter detta får de även vanlig mjölk.
#65: Men icke ekologiska kalvar brukar inte gå hos kon i 3 dagar ens.

#66 Nej, men de får fortfarande mjölken. Återigen så producerar korna mer mjölk än vad kalven dricker, så därför mjölkar man kon på råmjölken och ger kalven så mycket som den ska ha i tre-fyra dagar oavsett om de går tillsammans eller inte..
#64 grönsaker och gräs är inte samma sak, det enda gemensamma är att det är växter.
≧◔◡◔≦
Jag är vegetarian, en uppfödd sådan ;P
Har aldrig ätit kött, mer av misstag från skolans sida ^^'
Det har hänt typ 5 ggr i mitt liv att jag ätit kött alltså.
Tänker aldrig börja, då jag redan är så ovan vid smaken och min mage inte heller är så speciellt van vid kött. :/ Jag tror att jag skulle kräkas om jag åt det i större mängder, bara för att det är så främmande för magen ;/
Jag gillar att vara veg och det är skitlätt också :P
Bara ät inte kött eller fisk. Så lätt är det ;)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#69 det är nog inte "så lätt" att sluta om man är uppfödd på animaliska produkter som när man inte är det eller helt enkelt ogillar det.
Jag hade med lätthet kunnat sluta käka grönsaker för "jag gillar det inte" men jag behöver ju få i mig det grönsakerna innehåller.
≧◔◡◔≦

#68 vad faan spelar d för roll.. jag käkar iaf inte kött..
#71 är du otrevlig för att argumenten tryter?
klart det spelar roll, näringen från grönsaker kan vi smälta och ta upp, men vi kan inte ta upp cellulosa.
≧◔◡◔≦

#72 ne d e jag inte, jag bara säger vad jag tycker.. och jag tycker inte att d spelar nån roll för jag mår bättre av att inte käka kött än om jag ksulle käka kött..
Det måste väl vara skitjobbigt att läsa på typ allt man köper, godis och så om det innehåller animaliskt shit…
/Karoline.

man lär sig..
#74 Jag vet ju inte hur det är att "övergå" till veg från kött, men det blir nog en vana, eftersom man inte vill äta kött. Vissa bryr sig inte riktigt, men jag gör det iaf. :/ Äter inget som innehåller djur. Avstår från gelatingodis(mest för att jag mår illa av det, men ändå), t.ex. Om man verkligen vill bli veg tar man ju sig tiden till att kolla på etiketter. ;) Om man inte vill, ja då är det ju ingen idé att bli det heller ;P

#76 precis.. det är som att t.ex bli gluten eller laktosintollerant.. de måste ju åxå titta etiketter och så..
Yez men det verkar fetejobbigt :'> mina polerz får alltid läsa igenom allt för att spana efter djur eller nötter
/Karoline.
Räknas fisk och skaldjur som "kött"? För det kan man ju inte LEVA utan! ;)
Är allätare själv, men visst kan jag acceptera vegetarianers sätt att leva/äta.. det stör ju liksom inte mig! :) Sålänge dom inte försöker få MIG att bli vegetarian, så..! Samma med veganer… även om jag personligen tycker veganism är att gå för långt
"Djurens rätt" står bara för en massa svammel :P
-
#78 HAHA ;D du låter som nån jag känner nästan! det är alltid jag som kollar all choklad för "spår av nötter" när jag är med min bästa kompis ;) hon är typ jätteallergisk, men helt nonchig, så jag får liksom vakta henne haha ^^
#79 Man kan väl visst leva utan fisk ;) Jag har levt utan det hela livet :P Knappt ätit grönsaker eller frukt alls, ägg sällan, började inte äta ost förrän jag var typ tio och har aldrig druckit mjölk(bara sådär) xP Levde i stort sett bara på pasta med sås och keso, ris med "pannbullar" och keso, potatis med keso och bröd utan pålägg…(Var värsta kesoterianen xD) dricker inte annat än vatten heller. Ibland cola eller cider. Jag är ett levande bevis på att man kan leva utan mkt ;)
Äter dock typ allt vegetariskt nuförtiden(spenat, avocado, kål är undantag xP Bläh). Så jag har bättrat mig och är inte lika konstig längre ;)
Du borde lära dig uppskatta mat och livets goda drycker o____0 liks.. äta är ju typ bästa som finns
/Karoline.
#67: Det förändrar inte på det faktum att kalven tas från kon i råmjölksperioden medan föl tas från stoet när de ändå ska avvänjas. Det är STOR skillnad.
#74: Beror ju på hur noga man är. Man MÅSTE ju inte skita i allt utan man gör som man vill helt enkelt. Bättre att göra lite än inget.
Själv äter jag glatt både gelatin, lecitin, löpe osv, pallar inte att läsa etiketter och skit. Däremot undviker jag rött godis av den enkla anledningen att jag blir äcklad av vetskapen att de krossat dräktiga löss för att få fram färgen. Skulle glatt stoppa i mig sånt också om det inte vore för att det är äcklande.
#79: Tja, de växer ju inte på träd iaf ;P Och som sagt, man MÅSTE inte skita i precis allt kött utan man gör ju som man själv vill.
Dock är man inte vegetarian om man äter fisk eller skaldjur efter som det är just kött.
#81 Tyckte inte jag när jag var liten xP
Vägrade äta nån rätt som nuddat nån annan ;) Allt skulle ätas separat. Haha… kunde sitta i matsalen med desperata fröknar i timmar… x) Goda tider det. Jag hade verkligen makt :P
Men nu skulle jag aldrig kunna tänka mig nåt så idiotiskt xS
#81: Du borde testa tacos med quornfärs :3 Tom pappa gillar det och väljer det framför köttfärs om det finns - och han är nog den sista i familjen som skulle bli vegetarian, jägare och allt ^^
Alla mina kompisar säger att quorn smakar(nästan) exakt likadant som kött… och ingen av dem är vegetarianer.

#82; Förvisso, men det skulle antagligen skada kalven mer att gå lös i en ladugård än att tas till en egen box där den får vara i lugn och ro. Sen tycker jag faktiskt inte att det är så stor skillnad som du beskriver, kalven får allt den behöver - det enda som fattas är en "modersgestalt" som antagligen skulle ge själva sjutton i kalven så snart den fått en ny kalv ändå. Det enda som händer är att man påskyndar naturens gång med några månader. Det har ingen fysisk inverkan på kalven alls, och jag tvivlar faktiskt på att det har någon större psykisk inverkan heller. Kons uppgift är att se till att kalven överlever de första månaderna, en uppgift som bönderna övertar istället. Mer band än så tror jag inte de har om jag ska vara brutalt ärlig.
Nu säger jag inte att jag är FÖR detta, jag försöker bara upplysa om att allt inte är svart mot vitt. Det finns mycket man inte tänker på, och ofta svartmålar man gärna mer än vad som är sant.
#86: Word. bönderna vill liks inte skada sina djur, och de har ganska bra koll på läget..
/Karoline.
#86: Kon har även till uppgift att uppfostra kalven.
Om jag tog en råttkull och tog en pinkie som jag själv födde upp på mjölk jag mjölkat från råttmamman (hur nu det skulle gå till) - skulle det vara djurvänligt?
#87: Skada och skada, många kalvar skickas ju iväg på slakt direkt.
Det finns gott om bönder som skadar sina djur. Tyvärr.
Finns en bonde 1 mil bort tex som föder upp köttkor. Det enda dagsljus de ser är när ladugårdsdörren står öppen. Gå ut, vad är det? De står ju så bra där inne livet ut ända fram till slakt… Inte finns det nån lag mot det heller, den enda som finns gäller mjölkkor och minst 2 månader varje sommar. Resten av tiden får de glatt stå där fastbundna. Roligt liv, verkligen.

Uppfostra den till vadå? Nu tror jag det rör sig om förmänskling igen. Jag har iaf inte märkt någon skillnad på de kalvar som fått gå med sin mamma och de som tagits till en egen avdelning av ladugården vad gäller beteende. Sen kan man fråga sig vilken uppfostran som är nödvändig från mammans sida, med tanke på att den hela sitt liv kommer vara omgiven av andra kor som kommer överta denna uppgift, om den nu existerar. Har du källor på det här?
Jag tycker inte att det inte skulle vara djurvänligt, så länge den råttungen får samma villkor som alla de andra och har sällskap och så vidare. Däremot så ser jag ingen anledning att göra det. Som sagt så finns det en anledning till varför man tar bort kalven från mamman, vilken är att kon skulle må hemskt dåligt, bli sjuk och kanske tillslut dö om ingen mjölkade henne på det som kalven inte dricker upp.
Sunt förnuft är min källa. Jag pallar inte att googla just nu.
Tror du seriöst att det är för att kon ska må bra som de skiljs? Anledningen till att de producerar så mycket mjölk från första början är för att människan ville ha mjölken och avlade fram såna juver för att människan ska få dricka mjölken så att människan kan tjäna pengar. Hade det varit för kons skull så kunde man lika gärna låta kalven gå kvar och mjölka resterna - eller helt enkelt låta kon förbli kviga och låta de groteska mjölkraserna dö ut.

Sunt förnuft är inte god källa nog, för mitt sunda förnuft säger annorlunda…
Numer är det för att kon ska må bra, jo - bland annat. Jag bor ju på en bondgård och har varit delaktig i skötseln av djuren.. Tror du jag sitter och tar argument ur tomma luften?
Visst är jag medveten om att det är överproduktionen och efterfrågan på mjölk som lett fram till denna avel, men då är svaret att förändra aveln och inte klaga på att kalvarna tas från korna (vilket jag skrev tidigare). Det är inte praktiskt möjligt att låta kalven gå kvar med mamman, så enkelt är det. Hur ska man veta när kalven fått tillräckligt? Det är inte som att de dricker 4 liter i ett kör och sen är det klar; nej, de dricker lite flera gånger om dagen (och natten). När ska man då mjölka kon och befria den från resten av mjölken som fyller juvret mer och mer till bristningsgränsen?
Om du verkligen vill göra skillnad, så verka i så fall för förändring av aveln och säg inte att kalvarna ska vara hos sina mammor som det ser ut idag. Det är inget annat än ett förslag till djurplågeri.

Och för övrigt tycker jag det är intressant att någon som tydligen kallar sig djurvän hellre verkar vilja låta utrota en hel art istället för att göra villlkoren för dem bättre..

usch förihelvete, fattar itne hur man kan ha en maassa djur när man vet att man plågar dom, usch fyfan för dom.
tvi
#88: Du måste tycka det är fruktansvärt hemskt med innekatter då också, antar jag.
/Karoline.
#94 eller inneråttor :O
≧◔◡◔≦
#88 min råttkul blev av med mamman och dom lever idag i flock och ingen är aggresiv för att inte mamman var där

Roligt initiativ när männniskor inser att man kanske behöver ändra sin livsstil för att påverka annat och andra.
Jag är själv vegetarian (ovo lakto) och trivs jättebra med det, tycker inte det är svårt alls att "hålla sig borta" ifrån kött. Det enda som kan vara krångligt är att undivka gelatin och färgämnen gjorda av djurämnen. Nu är det ju inte alla som väljer att göra det, men det är lite pilligt att läsa innehållsförteckningar etc.
Men jag saknar inte kött på något vis och tycker quorn finns i många roliga varianter som erkätter kött och jag tror att de flesta som testar det är positivt överraskade då det inte smakar konstigt eller så alls.
#91: Försökte googla nu men det dyker bara upp en massa tjafs om könsroller och skit, så palla.
Lol, djurplågeri att låta kalven gå kvar hos kon? Knappast.
Jag är inte helt säker på hur man ska mjölka för att kalven ska kunna vara kvar - jag är ingen extraordinär bonde med expertkunnande om kor. Rent logiskt så borde det iaf vara ganska enkelt löst med att man helt enkelt fortsätter mjölka men lämnar kvar en del mjölk till kalven. Går det inte att låta en kalv växa upp med kon däremot så är frågan om det öht är djurvänligt att ha såna kor kvar.
Om du nu är så kunnig på kor som du försöker verka så hade du insett att det inte rör sig om en hel art utan enstaka raser som ev borde utrotas. Sen när traskar fjällkor och diverse köttraser runt med gigantiska juver?
För övrigt, det finns ingen som lider av att inte födas så vad det har med djurvänlighet att göra vete fasen. Ja, jag är djurvän. Jag vill inte att djur ska lida och då kanske det är bättre att inte födas öht.
#94: Nej, det tycker jag inte. Föredrar innekatt framför utekatt faktiskt.
Skillnaden mellan en innekatt och en ko som står inne är att kon ofta inte ens har möjlighet att gå en ynklig liten meter. Samtidigt får man ta med i beräkningarna att det rör sig om helt olika djurarter med helt olika behov.
#96: Så det skulle vara helt okej att ta ungarna ifrån sin mamma helt i onödan också då?

Du lyssnar tydligen inte alls på vad någon annan säger än dig själv. Jag har förklarat flera gånger varför det inte funkar att låta kalven gå kvar hos kon. Du pratar om att "växa upp" men det rör sig om bara om ungefär ett år fram tills det att kon får en ny kalv.
Du har helt rätt, du är ingen bonde och verkar inte ha någon vidare uppfattning om hur saker och ting går till förutom saker du hört och ditt såkallade sunda förnuft.
Varför är det inte djurvänligt att försöka påverka aveln så att man kan ha kor som inte far illa och som kan vara med sina kalvar? Vad är det för fel med det?
Och jag har inte försökt verka kunnig på kor som art, däremot så vet jag hur det går till på en bondgård och varför man gör på ett visst sätt. Men återigen så hoppar du visst över vissa stycken.
Och jag tycker man borde skämmas om man säger att man är djurvän och sedan i samma mening säger att man kan tänka sig att utrota vissa raser. För mig går det inte ihop alls. Hur många "människovänner" har du hört säga att de kan tänka sig sterilisera alla människor med t ex blodproppar? De lider ju ändå av sina sjukdomar och borde dö ut.
Well på de bondgårdar jag vart på har korna gått lösa som i en hage inne i ladugården under vintrarna. De kan gå omkring massa och har en bädd där de kan sova när de vill.
/Karoline.
#98 nej det sa jag inte men dom klarar sig ! sen så klarar inte korna av att gå med kalv pga att dom producerar för mkt mjölk än vad kalven klarar av så det är inte helt i onödan!
Apropå kodiskussionen som blev..
Jag har varit inne i två ladugårdar. På den ena stog korna i sina bås utan möjlighet att kunna röra sig någonstans, och ägarna gick runt med en maskin som hängde i en räls i taket som de mjölkade korna med.
Kalvarna som nyss skilts från sina mammor var ihoppackade i ett litet bås med mycket skit överallt och de lite äldre kalvarna hade packad skit som var minst 2 dm djup! Jag och min kompis mockade åt de äldre kalvarna, tog några timmar.. men så fort de fått nytt spån så lade dom sig ner, det syndes på dom att dom var helt utmattade av att försöka undvika att lägga sig ner i skiten.
Den andra ladugården hade något bättre, lösdrift. Korna får gå som de vill, men jag tycker fortfarande att det är dåligt.. betonggolv och pyttelite spån i själva båsen.
Kalvarna hade iaf ett tjockt lager ren halm.
Jag har aldrig sett en ko utan liggsår, och bara det visar ju på att korna inte har det bra. Kor är tunga djur och då behöver de underlag efter det också, så att de inte uppkommer sår.
Detta är i Sverige, som ändå har relativt bra djurskyddslagar! Jämfört med andra länder då. Men vi måste fortfarande bli bättre på att ta hand om våra djur. Många får aldrig leva bra innan dom dör.
Anmäl den där dåliga gården?
Ingen av korna på min skola har liggsår iaf..
/Karoline.

#102: Man borde verkligen skärpa kontrollerna och verka för bättre behandling av de djur som faktiskt håller vår massproduktion gående. Att det över huvud taget existerar bondgårdar som behandlar sina djur så som du beskriver är bara hemskt.. :(
Inga av våra kor har liggsår heller, och jag har inte sett det på någon ko som tillhört någon annan gård i närheten heller.. Kanske har du haft otur och råkat ut för skräckexempel? :/ Eller så är det här ett bra område helt enkelt.
Jag vet inte hur det ser ut där nu, det var i skellefteå, kanske 3 år sen nu.. Min kompis och jag hälsade på hennes mamma som bor där, jag vet knappt vart det är.
#104 låter bra att det inte är så överallt iaf, men så synd att det finns ö h t. :(
#99: Klart jag lyssnar, jag bara säger emot. Jag måste uppenbarligen ha lyssnat då jag pluggat kor iaf lite när jag gick naturbruksgymnasie (hästinriktning, därav väldigt lite ko).
Det jag har sagt om att låta kalven gå kvar hos kon är hur man skulle kunna göra det rent logiskt, och går inte det så får man av djurskyddsskäl helt enkelt låta bli att föda upp kor med groteskt stora juver.
Nej, det är inte bara saker jag hört och sunt förnuft. Det är saker jag läst om på fritiden, lärt mig i skolan, sett med egna ögon och sunt förnuft.
Läs inte in saker jag inte skrivit. Jag har aldrig någonsin skrivit att det är djurplågeri att påverka aveln mot det bättre. Däremot är det djurplågeri att låta djur fara illa.
Men snälla nån, vilken ko lider av att en koras utrotas? Skulle det vara jättehemskt om man helt sonika slutade föda upp belgian blue, om man ska ta ett ännu värre exempel? Varför kan man inte vara djurvän samtidigt som man vill att såna raser utrotas medan man däremot kan vara djurvän och ändå bidrar till djurplågeri? DET däremot går inte ihop i mitt huvud.
Jag skulle personligen inte ha något emot om människor med sjukdomar steriliserar sig. Skulle glatt göra det själv pga mina ärftliga problem. Obligatoriska steriliseringar däremot är jag mer kluven till, där är jag både för och emot. Man får ju där dock räkna in att bara för att man har föräldrar med någon ärftlig sjukdom så behöver man inte få den själv, och att många av de sjukdomarna oftast inte ens upptäcks förrän man har barn, ev barnbarn. Kor däremot avlas för större och större juver och kvigkalvarna där FÅR just stora juver för annars duger de inte till mjölkindustrin.
#100: På min gamla skola stod korna fastbundna året om förutom vid den obligatoriska betesperioden som det vore olagligt att skippa eftersom det var mjölkkor.
Jag har nog aldrig sett djur bli så glada över att äntligen få komma ut och röra på sig som kor och jag har nog aldrig sett djur ha så stela leder innan de vant sig vid att få röra sig som kor.
#101: Nej men dåså… Det handlade inte om ifall de klarar sig, det handlade om hur djurvänligt det skulle vara att ta de från mamman för tidigt.
Jo, det är i onödan. Vi behöver inte ens föda upp kor med groteskt stora juver. Vi behöver inte andra arters bröstmjölk för att överleva, vi behöver den inte ens för att må bra utan klarar oss alldeles utmärkt utan det. Hade vi även varit utan det så hade såna koraser inte funnits och kor hade inte behövt skiljas från sina kalvar (bortsett från när det gäller kalvkött) öht.
Nakenkatter borde inte helelr fortsätta finnas. Man måste tydligen göra rent öronen på dem eftersom de inte kan de själva (inget hår där). Hur sunt är det.
/Karoline.

#106: Så du är vegan numera? *nyfiken*

106: Jag har inte heller sagt att du har sagt att det skulle vara djurplågeri att förändra aveln, men som jag uppfattar det så tycker du att antingen så ska kalvarna gå med korna NU, punkt slut eller också så kan man sluta föda upp mjölkkor.
Som jag ser det vore en mellanväg det bästa, där man förändrar aveln så att korna kan gå med kalvarna, kanske inte i morgon men inom en viss framtid i alla fall. Samt att man jobbar för att korna ska få det bättre med längre betestid under sommaren och bättre skötsel inomhus under vinterhalvåret.
Har jag sagt att man är djurvän om man bidrar till djurplågeriet?
Vad gäller belgian blue är de en hel klass för sig, men jag vill ändå tro att förändrad avel även där är svaret. Tycker det är väldigt extremt att låta utrota raser när de kanske kan räddas och få det mycket bättre om några generationer bara man anstränger sig lite. Även om det gått väldigt långt med just Belgian blue rasen, som är ett väldigt extremt och hemskt exempel på människans vrickade syn på avel..
Jag tycker det bästa vore om alla de raser som levt tillsammans med människan genom årtusendena kan fortsätta med det - och dessutom må bra medan de gör det. Och detta utan att vi utrotar dem när de inte behövs längre, eller när det blir för jobbigt att omvända den avel som vi startat och som från början lett till dessa problem…
#107: Kanske det… Har ingen koll där.
Perserkatter däremot är jag starkt för utrotning på. Samma sak med engelsk bulldogg, schäfrar med räkstjärt osv.
Hur är det med olika nakenhundsraser? Har de problem av att vara nakna annat än med kylan om man inte drar på något värmande?
#108: Nej, tyvärr inte.
#109: Det är lika bra att vi lägger ner här, för vi kommer ändå inte komma någonstans.

#110; Jag tror du har rätt i det XD
Det är olika med persern. Vissa har nosen intryckt mellan ögonen, och andra inte. De mest osunda brukar många inte vilja ha.. så det är bra :3
Det finns väl nästan inga sånna schäfrar kvar idag?
Om en engelsk bulldogg inte kan valpa själv och behöver kejsarsnitt får dom aldrig göra det igen. Det är också bra!
/Karoline.
sant extrema versioner av såväl katt som hundraser är inte så vanliga som dom gärna utmålas som.
Det är dessutom katt/valpköparna som bestämmer avelns riktning.
En schäfer som inte är av bruksmeriterade föräldrar och inte kan jobba är ointressant för dom flesta.
Bulldoggar som nämnt har gjort en helomvändning, man vill framhäva naturliga födslar utan att riskera tikarna, hundar som haltar har exem eller för hårt liggande svansar åker ur utställningsringen direkt.
≧◔◡◔≦