Råttor med häng?
Jag såg den gamla tråden här i forumet. Tycker råttor om att hänga sådär? Är det något man ska göra med sina råttor? Vad är det till för?
Kan ni inte berätta lite mer om råttor med häng för en förvirrad människa? :)

Jag vet inte riktigt om råttor gillar att hänga, men vissa gillar det kanske mer än andra iaf. När en råtta hänger fint och slappnar av så vet man att råttan är tam, lugn och litar på personen som håller den. Sprattlar den så behöver ju inte det betyda att den inte litar på en, men om man håller råttan så ofta så lär den sig nog till slut att hänga fint, eller den lär sig att dte inte är farligt och den börjar slappna av.
Om du vill att dina råttor ska hänga fint så kan du testa att hålla dem så en liten stund ibland. Men de ska nog inte hänga för länge i början, för så kan de nog bli rädda.

Okej, så det är ungefär som ett tamhetstest om jag inte förstod dig fel? Jag har alltid undrat vad det är till för :)
tja ungefär. som zimson säger så är det ett sätt att se om råttan är tillfreds att låta dig hantera den på det sättet och slappnar av och litar på dig. oftast är det någots om kommer naturligt med bra avlade och bra hanterade råttor :)
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/

Okej. Tack för svaren :)
Jag kollade aldrig om min gammla råtta kunde hänga still eller inte. Man märker ju i vilket fall som helst om de litar på en eller inte. råttan kan lita på dig men vägra hänga lungt för att den inte gillar att hänga bara.
jo givetvis men det är häng många kollar efter då de väljer råtta för det kan vara en bra riktlinje. Jag har själv haft två töser som var helt underbara i övrigt men de hatade verkligen att hänga. Jag har märkt att här är det mkt vanligare att hanarna hänger medan honorna oftast inte har tålamod att sitta fast så där :)
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/

hmm mina småpojkar kan tänka sig att hänga i max 3 sekunder sen finns de roligare saker att göra=) som att sitta på axeln o pussas lite=)
Qui dormit, non peccat

Att råttan har häng visar inte bara att den har häng…den visar att den är helt mjuk och avslappnat i kroppen när man håller den. Det är stor skillnad på att hålla en råtta med och utan häng…även fast den utan också är helmysig så blir den aldrig som en geléråtta!