para genom galler?
kan råttor det det verkar ju skumt men jag har ingen aning kan dom para med varann genom galler?
Jo det går. Det är det vanligaste "tjuvparnings-sättet". Många har hanburar och honburar i samma rum och då räcker det med att en råtta ur någon av burarna rymmer så kan det blir bebisar.
Därför det är viktigt med rymningssäkra burar.
okej trodde fan inte att det gick :S
anledningen att jag frågar är för att jag ska sitta råttvakt åt två hanar och måste ha dom i samma rum så då får jag helt enkelt sätta lås och bom för dörrana :) det är ju bara en vecka så men vill ta det före det osäkra
jag är lite skeptisk… har någon sett detta ske? verkar ju onekligen lite halvkrångligt, samt betänk att en hane behöver komma igång ordentligt - så endast en parning räcker inte utan det är bäst om han får kopulera uppåt 40 ggr med honan för fullgod parning…
Marsvin kan iaf inte göra så…
/Karoline.
#3 jag har fått för mig att det är "påhittade parningar" å då säger man att det va genom gallret så jag tänkte att det va bäst att fråga här

Jag tycker det låter lite otroligt :P
Jag håller tummarna för att det inte funkar iaf… Efter att nyligen ha haft två honor på rymmen en natt… 

Mvh Stephanie 

Kaniner kan para sig genom galler iaf :P Men de är ju aningens större iofs, och det kan ju helt klart vara en fördel i detta fall 

Men jag förstår inte..Så honan måste då trycka sig mot gallret först och främst sen måste hanen försöka "nå" igenom haha

Jag själv har varit skeptisk och trott att det inte riktigt funkat med tjuvparningar på det sättet att de kunnat paras genom gallret och tji fick jag.
Hade köpt två nya voljärer till råttorna och dum som jag var tänkte jag inte på hur lätt den ena luckan på honornas bur var att få upp. Jag blev helpaff när jag kom hem och såg 2 av mina honor kuta på golvet, 2 andra var på hanarnas bur och den sista honan satt inne i voljären….
`#10 jo men fick dom ungar eller det här handlar ju inte om att rymma utan att para varann genom galler
#9, precis, du har ju fattat galoppen ;)

#11 ja - ena honan fick ungar och tur i oturen blev det 2 bebbar varav ena dog efter några timmar.
#13 okej förstog inte att hon hade fått sorry
#10 men… honan som blev parad kanske var inne en snabbis i hanburen o stängde dörren om sig när hon gick?

#14 jag har en tendens att vara otydlig=/
#15 haha ja råttor är ju smarta men jag får knappt upp luckorna på hanburen och hon är nog inte så stark:P
hm…. 
jag vill se fotobevis… hehe

Jag tänker då icke släppa ut honorna till hanarna så att jag kan skaffa fotobevis :P

Jag skulle starkt tvivla på att det går, möjligen att det fungerar med ett väldigt brett galler. Fast jag har ju å andra sidan ingen erfarenhet av råttparning.
Men jag har varit med vid kaninparningar ett antal gånger, och varit kaninskötare en längre period på ett ställe med mycket kaniner av olika kön. Och dom parade sig då aldrig genom gallret mellan hagarna (som förvisso var väldigt finmaskat, eller vad det nu ska kallas)…
Fast om gallret är stort nog för att honorna ska få ut rumpan lär det ju funka ;D
det går säkert… men tror inte det det är så lätt precis.. men man kan aldrig vara nog försiktig.