Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 623 ggr
Ninja
0

Choklad och råttor

Tråd delad från Apelsin? där ämnet gled in på choklads effekt på råttor.

#7 [Bild på countess](javascript:void top.ShowProfile('countess') "Visa personlig sida för countess.")

countess
2008-03-19
19:35

Hantera inlägg

sterila av choklad? min hona fick ofta smaka på choklad och hon fick två kullar?

#8 [Bild på KAGE](javascript:void top.ShowProfile('KAGE') "Visa personlig sida för KAGE.")

KAGE
2008-03-19
19:36

Hantera inlägg

Choklad är inte bra för något djur >< !

#9 [Bild på countess](javascript:void top.ShowProfile('countess') "Visa personlig sida för countess.")

countess
2008-03-19
19:44

Hantera inlägg

ja med det vet jag men det här var för 2 år sen men hon mådde inte dåligt av det och hon vart 3,5 år och hade två kullar utan problem

[Bild på iFokus](javascript:void top.ShowProfile('iFokus') "Visa personlig sida för iFokus.")

iFokus
2008-03-19
20:36

#10 [Bild på Ninja](javascript:void top.ShowProfile('Ninja') "Visa personlig sida för Ninja.")

Ninja
2008-03-19
20:16

Hantera inlägg

Klart att inte choklad är bra, det är ju bara socker!

Alltså, bara för att en råtta smakar på choklad så blir den inte steril.. det behövs stora mängder choklad, och det gäller bara hanråttor.
Det jag skrev var bara en parentes på vad ladyinred skrev i #2, därför var det inget större, utsvävdande svar..

Därmot kan råttor bli feta av choklad, och fetman i sig kan påverka fertiliteten hos honor..

#11 [Bild på KAGE](javascript:void top.ShowProfile('KAGE') "Visa personlig sida för KAGE.")

KAGE
2008-03-19
20:23

Hantera inlägg

Det är kakaon i sig som brukar vara farligt för tex hundar ju ;o

#12 [Bild på countess](javascript:void top.ShowProfile('countess') "Visa personlig sida för countess.")

countess
2008-03-19
20:28

Hantera inlägg

#10 ja jag skrev ju att jag vet att det inte är bra men det var för2 år sen jag gav hon de då och då :P

#11 joo men inte själva kakaon utan ett ämne som finns i riktigt fin kakao min hund åt upp ett helt paket med kakao :S gud va jag grät trodde jag skulle förlora henne men hon fick aldrig några symtom och vetten sa att det finns inte så mkt av det ämnet i kakao så oftats är det inga problem med kakao dock i riktikgt fin dyr choklad är det livsfarligt för hundar

#13 [Bild på Ninja](javascript:void top.ShowProfile('Ninja') "Visa personlig sida för Ninja.")

Ninja
2008-03-19
20:29

Hantera inlägg

#11 Det är livsfarligt för hundar, men det är inte det för råttor. Väldigt onyttigt såklart, ohälsan det orskakar är ju farlig för råttan, men det har inget med teobrominet att göra utan de konsekvenser som mycket socker o kosten ger.

_"At very high doses (500 mg/kg daily for 5 to 7 days) of theobromine, the ONLY effect on the rats' health that was noted was sterility in male rats due to damage to cells in the testes."
_Chocolate toxicityLänken öppnas i nytt fönster