Råttor iFokus

Råttor

Etikett: rif-och-ifokus
Läst 1212 ggr
Cattis
0

Stämningen på den här sajten...

Jag begriper inte en del inlägg här inne. Låt gå att en del är mer erfarna än andra på "råtteriet", men man behöver inte idiotförklara andra människor. En del är nya, en del vet inte bättre och en annan del som inte delar ens egen åsikt. Ni som är erfarna, kan ju göra massor på ett sådant här forum. Dels stärka andras intresse och dels lära upp nybörjare.
Vilken power ni skulle kunna ha! Vilket oerhört bra verktyg för detta råttor.ifokus skulle kunna vara!

Det finns de som kommit in hit glada i hågen och ställt frågor, och i princip på en gång anklagats för både det ena och det andra. Har inte alla här inne varit nybörjare någon gång?

Vill man göra de råttor man tycker synd om en tjänst, borde man väl snarare försöka förklara olika saker på ett schysst sätt?
Så att råttorna kanske får det bättre - istället för att skrämma bort dessa personer. Då finns ingen chans alls att någon kan "korrigera" tokigheter.

Exempel:
Som debatten om spån ex. Att det inte är bra, visst. Man kan säga det, förklara varför och sen räcker det. Om en person ändå säger att den tänker använda spånet, så släpp det. Poängen är gjord, det är sen upp till var och en vilka råd de tänker följa. Personen kommer heller knappast ändra åsikt genom att bli kallad för saker.

För det säger jag inte alls att alla har rätt att bängla på andra sin åsikt. Alla tycker inte lika och alla här inne vet inte alltid bäst. I vissa frågor ja, men inte i alla.

Ödmjukhet, respekt för andra människors tankar/åsikter/erfarenhet och en god ton - det är ett minimikrav för att kunna ha ett trevligt forum med gemenskap för alla medlemmar som delar ens intresse!

Jag tror att ni "gamla" tjänar på det, och ni kan ju faktiskt fånga upp, och behålla, de nybörjare som är potentiella köpare av era egna uppfödningar framöver. Ni gör er själva en stor otjänst genom att skrämma bort folk, eller skapa olika läger.

Det vore intressant att få schyssta svar på detta inlägg, inte en massa hån eller fula kommentarer.

Varsågoda!

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Daisymink
0

förlåt, men har inte vi en massa såna här trådar ? menar inget illa men känns onödigt att ta upp samma diskussioner om och om igen.. jag är inte spydig, elak eller på något sett arg..

// Vanessa 

Lells
0

Jätte bra inlägg. Upskattas!

Hoppas att det kan gå fram på bästa sätt till alla här inne.

Vill bara tillägga - Man ska vilja alla väl, om man har någon sorts medkänsla för omgivningen. (detta är väl vad Cattis vill säga)

Så, som på en arbetsplats där man ska uppföra sig inom vissa marginaler och det gör man för man har hänsyn och respekt för andra och för sitt eget bästa. Man beter sig inte hur som helst bara för det behagar en, som hemma på soffan där man kan breda ut sig och fisa högt. Hemma är hemma och bland andra beter man sig annorlunda.

Men detta kan såklart gott och väl misstolkas, när man sitter med godispåsen framför sin data, hemma. Man tror man har rätten att aäga (skriva) exakt vad man vill. 

Jag tycker det är väldigt förnämt. Åsikter och tycken får man ha men dem skall hållas inom vissa gränser. Som en "vuxen" männsika borde man veta var dessa gränser går.

#1 Kanske skapas det en sådan här tråd till eftersom samma beteende bara fortgår bland vissa? Varför får dessa bete sig såhär? "Trollen" slängs ut, men inte dem som trakasserar i skymundan..

Cattis
0

#1 Jo förvisso, men de urartar ju ofta bara till pajkastning och tråkigheter. Därför bad jag om en debatt i ämnet utan otrevliga kommentarer. Det måste gå att behålla detta forum uppe för alla som är intresserade, och att alla (de flesta) kan trivas - trots olika åsikter/inställningar. Jag vägrar tro att den här sajten är "lost" pga stämningen, det måste gå att rätta till…

Jag förstår mer än väl att du tycker ämnet är uttjatat. Och inte heller uppfattar jag din kommentar som spydig eller elak. ;-)
Åsikter än intressanta, då de som du nu gjorde, läggs fram på ett snyggt sätt.

/Cattis

Grodan
0

är det någon som påstått att den är "lost"? (ingen ironi, bara nyfiken)

jag kan känna att flera trådar om HUR stämningen är här inne inte är det vi behöver, vi behöver ha lite mera action och skoj

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lells
0

Först och främst så verkar många tycka att dessa fejder emellan andvändare är denna "action och skoj" redan.

Hur menar du med "action och skoj" då Grodan?

Man kanske borde hitta något som byter ut detta då till något annat?

UpptagetNamn
0

Nu ska jag sova……………………………………..

UpptagetNamn
0

NÖFF

Grodan
0

#5 mja, näe, menade inte så… mera råttrelaterat, mer info, fakta, råttskoj

Cattis
0

#5 Ja, den här sajten är ofta ett exempel som ges på de forum som inte är så kul att vara på. Inte bara denna, långt ifrån, men ändå tråkigt.
Men det går att fixa till ju… Om alla vill, och om de som inte vill rätta sig efter reglerna (som kanske skulle skärpas lite) mister rätten att bete sig otrevligt.

Det skulle finnas ngn som kunde moderera här inne, som inte är kompis IRL med många medlemmar. Någon som inte behöver råka illa ut personligen för att den gör sitt jobb.

#8 Absolut, men för att det skall funka och uppskattas, så måste väl allt som jag nämnde funka skapligt först?

För om det skrivs artiklar om låt säga exempelvis skötsel, och det kommer in ngn ny och frågar saker, eller säger att den inte gör som det står i artikeln - då får det inte bli att personen blir idiotförklarad…  Om alla respekterar varandra som de är, då behövs inga sådana här trådar eller en massa upprörda PM och kommentarer.

Då kan sajten vara det du (och de flesta andra) vill. Absolut.

Hur kul är det att lägga ner energi och ffa tid på att skriva artiklar som man antingen själv blir påhoppad för, eller som skapar tillfällen för andra att dumförklaras/känna sig dumma?

Det kryllar ju av folk här inne som kan massor - den här sajten skulle kunna vara värsta "kunskapsbanken" om råttor i form av artiklar, råd och dessutom en oerhört trevlig mötesplats.

/Cattis

UpptagetNamn
0

oj vilka långa inläg.

men nu ska jag sova, på rikgtigt.

Babbett
0

Om det vore så j**la jobbigtt här inne så skulle det inte finnas så många aktiva!!

lolaisdenied
0

Visst kanske det är lite otrevligheter men det har jag sett på alla forum. När jag var ny medlem här blev jag behandlad jättebra, fick svar på mina frågor och blev inte dum förklarad & ingen sa något elakt.

Fast det upptrår bråk här så tycker jag ändå detta forum är bästa som finns. Var förr väldigt aktiv på ett annat forum och då var det bråk i riktig dagisnivå och de tog aldrig slut och där var så grymt mycket skit, alla delades in i olika grupper, trådarna skapades för det skulle bli bråk- Detta forum är inte ens i närheten av hur det var där!

Babbett
0

#12 Vovve? :-P

[Devo]
0

Det tråkiga tycker jag är att det ibland är skillnad på vem som skriver vad.

Är ju inte konstigt då om det orsakar irritation.

LeTigre
0

Jag vidhåller min åsikt (känns kanske lite tjatigt att dra detta om och om igen - men antar att tålamod är en dygd) att problemet inte ligger i någon förhärskande elak attityd på just RIF utan i att vi har en oproportioneligt stor andel känsliga männsiskor som tar saker för personligt. Man bör inte ta saker som sägs av främlingar på ett internetforum alltför allvarligt.

Detta beror i sin tur dels på att många är väldigt unga och dels på att råttvärlden är full av aningens orginella människor som kanske är vana vid att försvara sig och som fäller taggarna utåt väldigt snabbt. Många har också ett aningen bryskt språk och man måste kunna läsa mellan raderna lite. Varje dag ser jag hur folk blir arga/sårade/ledsna/sura helt i onödan här inne.

Sen är det också så att många brinner för råttor och deras välfärd och blir väldigt engagerade och passionerade då de upplever att oskyldiga råttor far illa. Alla människor kan inte vara pedagogiska retoriker eller fantastiskt begåvade i konsten att gjuta olja på vågorna och förklara sina åsikter på ett sätt som inte upprör! Alla människor kan inte vara bra på männniskor - och det är OK! Många här inne är dock väldigt bra på råttor.

Sen att många känner varandra IRL är svårt att komma ifrån, råttvärlden är ganska liten. Jag är fortfarande ny här men har redan börjat lära känna folk utanför forumet. Så om man vill ha en moderator som kan råttor och kan styra diskussioner och välja ut artiklar etc så blir det svårt att ha någon helt utomstående.

Sen håller jag med #4 att ännu en tråd som denna knappast är vad forumet behöver.  Använd dina retoriska talanger och din människokännedom till att sprida kunskap i de riktiga trådarna istället :)

lolaisdenied
0

#13 huh?

Babbett
0

#16 Tyckte det passade på beskrivningen.

KickanW
0

Håller med LeTigre i allt hon säger… Och citerar dessutom lolaisdenied.

När jag var ny medlem här blev jag behandlad jättebra, fick svar på mina frågor och blev inte dum förklarad & ingen sa något elakt.

Karmatarerskanise
0

Ingne som tycker det är oroande att det hela tiden kommer upp sånna här trådar? Säger det ingenting?

Och jag håller inte med, det finns faktiskt de här, och på andra forum som mycket väl vet hur det dom skriver kommer uppfattas av andra. De skriver otrevligt med mening.

Och bara för att man brinner för råttor, betyder det inte att man kan skriva hur som helst. Tror inte någon här inne är så dum att den inte fattar hur man är trevlig ;)

Ibland krävs det att man måste anstränga sig lite, men det är väl inte för mycket begärt? :)

LeTigre
0

#19 du pratar ofta om vikten att vara trevlig och hur alla människor har förmågan att uttrycka sig utan att såra, något som du och jag inte har riktigt samma åsikt om förvisso.. jag har visserligen godtagit ursäkten som du offentligt erbjöd här inne för ett tag sen men jag kan ändå inte låta bli att påpeka att du kastar sten i glashus när du ständigt kritiserar folk på det sätt du gör. Jag vill inte skapa en helt ny argumentation nu men jag tycker inte att ständigt döma hela forumet för att man har svårt för hus vissa uttrycker sig är särskilt konstruktivt.

Det är varje människas fria val om och hur man tar åt sig av kontroversiella åsikter, och argumentationer mellan enskilda medlemmar borde inte få genomsyra synen på hela RIF.

lolaisdenied
0

#20 bra sagt LeTigre :) *hålla med*

Karmatarerskanise
0

Jag skriver ingenstans att det gäller hela forumet, bara enskilda meldemmar.

Och du har all rätt att tycka att jag kastar sten i glashus.
Jag ser bara att jag säger till då någon är ptrevlig helt i onödan :)

LeTigre
0

#22 jo jag förstår din grundtanke men min personliga åsikt är att det oftast bara eskalerar konflikter när någon plötsligt kommer in med pekpinnar och kritiserar enskilda medlemmars sätt att uttrycka sig.

Den här tråden handlade ju för övrigt om forumet som stort och inte enskilda medlemmar. Alla forum som inte är diktatoriska och kastar ut alla som inte passar i mallen kommer att ha kontroverser mellan medlemmar som inte förstår varandra.

Ursäkta om jag är lite osammanhängande, gör tusen saker med barnen samtidigt som jag tittar in och skriver här :)

Karmatarerskanise
0

#23 Javisst händer det att det eskalerar. Men jag kan inte sitta och bara se på. Sån e ja :)

LeTigre
0

Ok, då har vi helt enkelt olika synsätt och olika saker vi vill åstakomma med våra inlägg antar jag. Men man får som alltid i livet acceptera att alla ser olika på saker, tror det går att samexistera ändå!

Karmatarerskanise
0

Javisst. Klart att man kan tycka olika utan att vara fiender.

Girlie
0

Jag är väldigt nyfiken på konkreta exempel? Jag har också märkt att vissa har en del personliga vendettor men om vi tar exemplet med spån har jag faktiskt missat att någon frågar om spån är farligt altenativt slänger upp en bild och folk direkt är otrevliga. Saker spårar för det mesta ur för att personer inte tar hand om sina djur (må det vara i just den incidenten eller genellrellt) och då är det fruktansvärt svårt att som djurvän bara stå och se på.

Sen kan jag uppriktigt säga att jag är ledsen men i min värld går välmåendet för våra fyrfota vänner, som inte kan ta hand om sig själva, före en människa som faktiskt har val att göra. I och med det inte sagt att jag brukar sänka mig till personangrepp.

Angående potentiella köpare kan jag säga (fast jag inte avlar) att någon som inte kan ta kritik och sedan se till sina djurs bästa ändå aldrig skulle få köpa ett djur av mig.

[countess]
0

Alla ni som skriver att den här tråden skrivs om och om igen kankse ska börja undra varför , jo för att det inte blir bättre här inne , själv klart ska alla få säga sin åsikt men inget hjälper med att smutskasta anklaga mm och många säger att det inte är så farligt men dom inte tycker det kankse inte har blivigt utsatt själv?

har inne är det mkt tjfs som inte ens är värt äre inte bättre och hjälpa och snacka om våra älsklingar hur vi ska ta hand om dom bäst? och som TS det hjälper inte att skrika på folk utan säg ditt råd och sen är det bra!

Grodan
0

Det är så lätt att klaga, men så svårt att aktivt bidra till en god stämning.

[countess]
0

jo det är lätt och klaga men tex jag hade varit medlem i en vecka och direkt blir jag anklagad?  så självklart klagar jag och många sköter sig faktist medans vissa värkar vara nå poliser och vill verkligen ha bråk och tjafs och det syns tydligt och det går inte bara att blunda heller!

LeTigre
0

#30 haha, "vissa värkar vara nå poliser och vill verkligen ha bråk och tjafs" Vad har du för bild av polisväsendet egentligen?? Räcka ut tungan

[countess]
0

#31 haha oj skrev lite fel där :P menade att några är poliser och några söker bråk hehe nu mera beskrivligt ;P

och nu äre inge fel med att va polis och att man försöker hålla forumet på en bra nivå dock när man anklagar folk när man inte har bevis det är fel !

Mimus
0

Men orka..Räcka ut tungan

Ja älskar alla utom LeTigre för hon é en lortjänta Oskyldig Puss på rej gumman Flört

gulzebra
0

Undrar hur det skulle vara om folk bara lärde sig ignorera de svar de själva fått för sig är påhopp.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Mimus
0

Vet ni vad.. Den här siten é väldigt trevlig å snäll.. För ja skrev en vanlig trevlig fråga på Ryttare i fokus och där kan jag meddela om att det var en brud som var mopsig å otrevlig så d räckte.. Så nu tänker då inte jag vara otrogen mot RIF ngt mer utan håller mej här där alla é snell hest!

RIF é trevliga.. Iaf jag Flört

Allamej
0

Att ni som startar sådana här trådar inte fattar hur otroligt mycket dom sårar folk…. Rif har redan blivit en medlem fattigare pga. er… Hur många fler har ni planerat att jaga bort innan ni återgår till att inte säga flaska igen?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Mimus
0

Sitter fortfarande å surar..JÄVLA MÄNNISKA!

[countess]
0

om jag får säga mitt :P hund i fokus verkar mkt trevligare fast om jag ska va ärlig så har det blivigt mkt bättre här tycker jag på senaste dagarna =)

LeTigre
0

#38 Stämningen går naturligt upp och ned, beror på hur många som klagar på att alla andra är otrevliga ;)

#33 Lortjänta kan du  vara själv du, jagbehöver i alla fall inte annonsera på internet efter någon som kan köpa ut åt mig - jag har riktiga vänner! (Sprit-Lennart och Perra med påsen tex, de killarna och de andra på parkbänken kan man alltid lita på..) *asg*

Mimus
0

#39 Men hallå.. D va ju meningen att du skulle bli sur och gå ur forumet så ja slapp dej med alla dina inlägg så fort ja skriver ngt   Oskyldig

Fortfarande sur på jävla RyttarIFokusmännska!

[countess]
0

#39 jo det är ju såklart men endå förstör inte min stämmning nu ;P

Karmatarerskanise
0

ALlamej; RIF har även förlorat medlemmar genom att inte ta tag i de problem om uppkommer ibland. Tonen. Det är tonen som alla borde jobba på ;) Jag och alla andra :)

LeTigre
0

#41 moahahaha, det är ju det jag lever för! Jag sår misstänkasamhet och tvivel hos de rättrogna, jag planterar illvilja och avundsjuka mellan vänner, jag upprör, chockar och sårar. Jag suger i mig kraften från den korpsvarta stämning jag skapar omkring mig.. Jag är en OND tiger!

The image “http://tippedearclan.files.wordpress.com/2007/03/whitetigerdeformed1.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

Lells
0

43 haha gud så ful ;D ska det föreställa dig på bilden? (a)

wintermynta
0

INte värre än på andra ställer.
Trivs faktiskt här inte så mkt svågerpolitik.

LeTigre
0

#44 vadårå, jag var lite bakis den dagen.. är du så himla snygg själv jämt lr? Räcka ut tungan

LeTigre
0

Som trådpolis måste jag säga att mitt eget beteende är omoget och helt klart oacceptabelt, jag skickar mig själv i säng utan kvällsmat.

ps: jag älskar RIF och tycker inte om när folk klagar för mycket, lyft fram allt det fina istället. Det här stället är en oas för alla oss som älskar råttor, så njut av det och sluta vara så negativa :)

Karmatarerskanise
0

När man  försöker lyfta fram det fina, brukar de spåra ut ett annat håll ;) Ibland :P

Lells
0

#46 hihi var du säkert, med en slapp tunga och ansträngd blick till på köpet ;)

klart jag är snygg always! topmodel ju

[countess]
0

letigre haha måste jag säga =) du lättar upp stämningen här =)

gulzebra
0

#43: Hallåe, vet du inte att det är elakt att göra folk till lebbar utan att fråga om tillstånd först? :@ (A)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Grodan
0

jag gillar inte att den här tråden skrivs i… sluta skriva i den nu… Räcka ut tungan

gulzebra
0

Ja precis Grodan, sluta skriva nu! ;)

Mimus
0

Jag sa faktiskt att vi var trevliga härinne om ja får be Räcka ut tungan