Hej jag har...
en jätte stor bur till mina råttor men ändå så bråkar dom med varandra om allting.
Vad ska jag göra???
Råttor busar mycket. Är du säker på att det är bråk? Skulle det vara bråk är det ingen fara sålänge de inte får sår.

Ja, en del råttor kan busa ganska våldsamt och pipa som om de höll på att dö (jag har själv en liten pipråtta här hemma). Men så länge de inte skadar varandra så är det nog ingen fara. :)

Bus och bus. När mina råttor varit på varandra har jag mer uppfattat att det handlar om rangordning. Så himla gulligt busigt har det faktiskt inte varit. Men jag håller med om att så länge det inte uppstår blodvite är det inte superallvarligt. Jag har hört från råttuppfödare att det faktiskt finns råttor som helt enkelt inte gillar varandra. Om du har råkat ut för detta räcker det nog inte med en stor bur är jag rädd.
De bråkar väl inte om rang fören vid ca 1 års ålder? Det sa min uppfödare tror ja. Att det är då de börjar slåss om vem som bestämmer. Känner de som har råttor som saknar delar av öronen osv för att de bråkar så mkt.

Ja jag är säker på att det var bråk för att min ena råtta Piggelin fick ett stort sår mitt i nacken och hon har blivit väldigt slö på sistone.
och jag vet att det inte spelar roll hur stor bur man har.
ok tack Hera det kan vara det =)

Hur många råttor har du då?
Om de fortsätter bråka så kanske det är bäst att sära på dem så de inte skadar varandra mer?
Tror inte man ska sära på dem. Sålänge de inte får allvarliga skador. Eller de bestämmer man ju själv. Men då de inte bråkar brukar de ju trots allt ligga o mys aihop, eller? Sover de inte tillsammans?

Ja, jag tänkte mer om de bråkar mycket, typ hela tiden. Men om de bara bråkar lite ibland och är bra polare annars så kan amn nog vänta lite och se om det blir bättre.

Jag har fyra honor och jo de sover snällt tillsammans iallafal,l så jag ska inte sära på dem då?

OK!
Tack för svaren
Jag känner m¨ånga som har råttor som ger varandra skador, dock inte skador som hotar deras små liv. Men sår och skadade öron är inget konstigt hos dem. Tycker inte man ska dela på dem om de sover tillsammans. Fast du vet ju bäst själv hur mkt de bråkar :)
Mina bråkar änsålänge utan sår. Iof är dem bara 9 veckor :)

Om det ständigt är en och samma råtta som biter de andra så kanske den borde bo för sig själv. Normalt sett biter inte råttor upp stora sår på varandra, men en del är överdominanta eller liknande.

Ja det är samma råtta men jag tycker nästan det är djurplågeri när bara en råtta får sitta i en egen bur
De biter inte upp sår, de river.

De biter visst.
mimmi93: du bör tillrättavisa den bråkande råttan när den går på andra. Hjälper inte det är separation, omplacering och avlivning alternativen :/
Såren som uppstod då vi tittade kom från klor, så nej. De finns säkert de som biter hål. Men det vet ju inte du eller jag. Lika stor chans att de kommer från klor.
Och att avliva är väl inget allternativ för bråk?

Ok jag trodde du menade i allmänhet.
Det finns exempel på råttor som är helt knäppa och inte kan bo tillsammans med andra på några villkor. Är de dessutom bitiga mot människor också så är det inte helt ovanligt att man tar bort den. Bra eller inte kan man ju diskutera…
Men nu snackar vi inte om råttor som biter människor, utan bråk i buren.

det var mer en bonusinformation :P det är ändå inte ovanligt att råttor som bråkar hela tiden bedöms vara hopplösa fall och avlivas för att slippa ett ovärdigt liv.
Men vad menas med hela tiden? Mina som jag hade förut bråkade ofta. Men det gör råttor. Dock inga större ssår.

Visst, rangbråk är det ju hela tiden, mest bland honor kanske, men jag menar de som visar tecken på överdominans eller så. Som biter stora sår, som biter liggande motståndare istället för att börja putsa, rider på ickelöpande flockmedlemmar, etc.
Det finns ju också de som bott ensamma för länge och aldrig lärt sig "prata råttspråk" och därför inte vet hur man beter sig, vilka tecken och kroppsställningar som betyder vad, etc.
Var har du fått all fakta från?

r8forum.kanske.net, andra SRS-medlemmar och uppfödare samt andra vänner och bekanta med god råtterfarenhet.
T.ex. avlivades en syster till två av mina honor pga överdominans.

#22 Var har DU fått all fakta ifrån? Råttor bråkar visst om rangen före 1 års ålder. Hur ska de annars veta vem som bestämmer i buren?! De är sociala djur med bestämda hierarkier som inte dyker upp på ettårsdagen.
Råttor som bråkar så att blodvite uppstår ska inte behöva dela bur i förlängnigen. Mina råttor har ALDRIG skadat varandra så att de har massa synliga skador på öronen eller dyligt. Visst, det kan säkert hända en "olycka", men att råttorna skadar varandra ska absolut inte ses som något naturligt. Jag håller med oskila, råttor som inte fungerar med andra råttor ska antingen avlivas eller sättas i en egen bur (fast det tycker jag inte är särklit snällt med tanke på deras sociala behov!).
Mimmi93: Om din skadade råtta blivit slö efter skadan i nacken tycker jag att du ska gå till veterinären. Hon kan ha fått en inflamation i såret.
Faktan kommer från flera håll, ett av dem är uppfödaren. De bråkar om rang vid ett års ålder ca. Innan dess är det olika som bestämmer. Har jag själv sett.
Sålänge råttorna inte får allvarliga skador ser jag inget behov av att dela eller avliva. Då skulle det vara en hel del råttor som skulle behövts avliva med tanke på hur stora bråk det kan bli om rang.

Råttor som är överdominanta i en flock kan å andra sidan fungera bra i andra, därav alternativet omplacering. I första hand ska man naturligtvis försöka få råttan ifråga att lugna ner sig, t.ex. genom att sätta den i en egen bur en stund när den bråkar för mycket med nån.

#25 Men vad kallar du då det som beskrivs i #5? Vad är allvarlig skada i så fall ?
Skulle inte råttor bråka om rang före ett års ålder? Jag fattar ingenting! Då jag vid flera tillfällen presenterat nya unga burkompisar har det ofta hänt att de blivit bråk och kiv i buren. Den unga råttan har då fått lägga sig på rygg med en dominant äldre råtta som "sätter den på plats". Vad kallar du du då detta för? Även mina jämnåriga råttor har vid yngre ålder än ett år haft en ranking emellan sig. Men den har kanske kommit nerdimpandes från himlen?
Jag vet att de slåss innan, men inte av samma anledning. Orkar inte skriva mer om det. Jag tror på min uppfödare och på det hon säger. Du får tro det du vill. Och med tanke på att det aldrig är samma råtta här som hamnar underst så tror jag som jag gör.

Det kan ju lika gärna indikera en mer dynamisk rangordning, men jag har inget att backa upp med så jag släpper det.
Så kan det vara ja. Jag har inget att backa upp med heller, intemer än det jag ser och det uppfödaren sade. Hoppas bara mina håller sig såhär.

Du har väl hanar? De bråkar generellt mindre än honor. Nöjer sig ofta med att sätta rangordningen en gång och låta den vara.

Och jag har honor…
Men vad menar ni med dynamisk rangordning? Att rangordnigen ändras i buren (beroende på att nya råttor tillkommer, eller att någon blir äldre och svag) betyder väl inte att det inte FINNS en rangordning?
Ledsen om ni uppfattar mig provocerande, men jag förstår på allvar inte vad Hera menar med att det inte förekommer rang"slagsmål" före ett års ålder. Jag kan ju ha missat något och här på forumet måste man kunna få lära sig nya saker. 
Det att det inte förekommer rangslagsmål före ett års ålder köper jag inte och skulle verkligen ta det din uppfödare sagt med en nypa salt. vid 5månader ungefär brukar såna problem göra sig till känna hos speciellt hanar när de börjar bli könsmedvetna. Det är nu rangen på riktigt börjar göras upp. Vid 1år brukar de flesta ungråttehormoner lugna ner sig. Varje gång en ny råtta kommer in i flocken så kan det självklart bli lite tjafs med eftersom en ny rang måste göras upp.
_"Jag känner m¨ånga som har råttor som ger varandra skador, dock inte skador som hotar deras små liv. Men sår och skadade öron är inget konstigt hos dem"
"Mina som jag hade förut bråkade ofta. Men det gör råttor. Dock inga större ssår."
_lite oroväckande att du verkar tycka att det är normalt. För det är det verkligen inte. Det tyder på råttor med dåligt temperament. Råttor ska Aldrig bråka så att de ger varandra skador.
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
men för att svara på frågan. Hur allvarligt är bråken? Skadar de fortfarande varandra så bör de säras på för säkerhetsskull. Det är inte alls ovanligt med såna här råttor med mindre bra temperament utanför de mer seriösa uppfödarnas linjer. Även om de inte skadar varandra så måste det vara väldigt stressande att hela tiden känna att man behöver bråka om allting. Du hade fyra? finns det några som kommer bättre överens med varandra så att du kanske skulle kunna testa att ha två burar istället?
/Gia-Bokfrossa
Jag tycker gott ni kan lyssna på Bellona, hon har läst på och har fattat väldigt mycket! *berömmer*
Några vanliga anledningar till bråk är dåligt med föda eller stress. Stor bur är inte allt och faktiskt enligt mig inte ens så viktigt som alla tror. Viktigast är ständig tillgång till mycket och näringsrik föda. Råttor blir stressade av många saker. Att bo med en dominant, elak eller aggressiv artfrände får många hanar att må dåligt och bli stressade. På så sätt blir det gärna en ond cirkel, stress sätter ner immunförsvaret och skabbkvalsterangrepp och div sjukdomar blir synliga.
Iaktta råttorna noga vid bråk. Vem startar bråket? Vad händer? Lär dig att läsa dina råttor. I en stor flock kan det vara en eller flera som inte fungerar i flock, som är överdominanta eller aggressiva mot artfränder. Jag anser att sådana råttor mår dåligt och stressar hela flocken. Det är DEM ni skall avlägsna från flocken och det hjälper inte att omplacera dessa. Dessa bör kastreras, behandlas mot ev sjukdomar de kan tänkas ha eller avlivas.

Jag har försökt framföra det både Belona och Grodan skriver, men tydligen inte lyckats så bra. Dessutom tillför ju både Bellona och Grodan nya viktiga perspektiv. Känns skönt att vi är fler som ser på saken på samma sätt.

32: Jag menar inte att det inte finns en rangordning, tvärtom.
Jag finner inte heller dina inlägg provocerande 
Säger ni att det är så så är det väl det. Men jag tror det först när jag ser det med egna ögon. Och jag har aldrig sagt att mina råttor bråkar så de får sår. Men det bör vara ganska vanligt då jag känner ett flertal personer som har olika råttor som ibland kommer med ett litet sår. Skulle en av mina få ett sår en gång tror jag knappast jag avlivar eller delar dem. De ska mer till för det.
En olycka händer lätt. Förresten, hur mkt bråk är normalt enligt er?
Du borde umgås mer med dina råttor så att du ser hur de beter sig mot varandra. Det handlar inte om att hitta sår, utan om att förstå sina råttor. Sår kan bero på så många olika saker och behöver inte betyda något annat än att råttorna inte är i 100 % bra kondition.
tack ;)
Hur mkt bråk som är normalt? Tja enligt mig ska det i en fungerande flock i princip inte förekomma något bråk alls utom vid flockändringar då rang måste ordnas upp igen. oftast finns det ett skäl till allting och då får man försöka lista ut vad det är som är fel och försöka finna en lösning. Det är sällan tjafs kommer utan anledning. det handlar inte om avlivning för att de fått ett sår utan det handlar om flockens hälsa och stabilitet. En råtta som skadar andra kan inte må särskilt bra själv och då får man försöka hitta ett skäl till varför den gör som den gör och se hur man kan återgärda det. En orolig bitande råtta stör hela flocken och gör även dem oroliga. Det blir en ond cirkel. Nu känns det som jag upprepar vad hon redan sagt men tja.. det tål att upprepas för jag tycker det är på ägarnas ansvar att tänka på djurens hälsa. En råtta som är skadlig för andra bör avlägsnas från flocken för deras bästa och ev kastreras och hela det köret..
kika på råttorna som grodan säger. sitt och studera dem och försök finna vem det är som bråkar och varför den verkar göra det. hos mig har det bara förekommit en enda gång att en råtta gett en annan ett sår och det var en störd osäker hane som hade blivit mobbad av andra hanar och hade dålig erfarenhet av andra råttor. så att alla du känner med råttor har haft råttor med sår tycks av självklara skäl lite underligt för mig.
(sorry för ett flummigt inlägg men jag skyndar mig. hoppas jag inte rä alldeles för otydlig ;) )
/Gia-Bokfrossa
Grodan: Jag hoppas du inte säger till mig att spendera mer tid med mina råttor. Jag vet precis hur mina råttor fungerar!! Samtalet har inte handlat om mina råttor.
Nu skriver jag inte mer här, eftersom ni har tydligen väldigt andra åsikter om bråk i buren än vad jag har.
Hejdå!

Mina två bråka oxå i buren i början , för jag har rör i den , som dom kan ha nu när dom är så pass små , så var Nemi på dem först sen när Daimii skulle dit blev det lite syskon figth , men det har slutat nu :D
"min leksak! inte din!" ;)
/Gia-Bokfrossa