Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 827 ggr
Daydreams
0

Jag blir så sorgsen

Har räknat lite, och sista få månader är det nästan 100 råttbebisar som fötts p.g.a människors okunskap och själviskhet.

En del är djuraffärer som sålt dräktiga honor, eller sålt 2 råttor ihop av olika kön. En del är yngre personer som skriver här och ber om råd och sen struntar i råden och avlar iallafall. En del är vuxna människor som låter sina hanar bo med sina honor för att dom inte bryr sig. En del är faktiska tjuvparningar som ingen kunnat rå för och en del är "låtsastjuvparningar".

Det gör mig så himla ledsen för alla dessa råttor som föds som får så otroligt dålig start i livet, både arvsmässigt/genetiskt, och pga ägarnas okunskap om skötsel.

Jag förstår inte hur folk kan ta så lätt på att para sina djur, för mig är det otroligt jobbigt att ha kullar då jag oroar mig massor ifall jag valt rätt avelsdjur, ifall kullen ska bli bra så att dom faktiskt bidrar till att fler bra sällskapsråttor föds. Oro över att förlossningen ska gå bra så inget händer med mina älskade djur osv.

Vissa här inne önskar jag verkligen skulle försöka inse allvaret i det dom gör.

Och ett par andra skulle jag verkligen vilja ge ett fång rosor för att ni tagit hand om andras dräktiga honor och gjort/gör ert bästa för att ge dom bästa möjliga start i livet och bra hem.

Ni som vill avla, men varken har kunskapen eller bra avelsdjur, snälla kan ni inte vänta ett år åtminstonde och verkligen försöka lära er massor, försöka hitta en duktig mentor som kan hjälpa er, köpa in djur från seriösa uppfödare så ni vet om bakgrund samt spara ihop ett kapital så ni har möjlighet att ge djuren vård ifall en förlossning skulle gå åt skogen helt. 

Nånstans tror jag ändå att ni älskar djur och faktiskt inte förstår hur illa ni gör dom genom att sätta massa råttor till världen. 

Jag vet inte heller vad man ska skriva/säga/göra för att nå er och få er att inse. Tycker folk på forumet verkligen försökt på alla möjliga sätt, både genom att skälla men också genom att verkligen vänligt försöka förklara.

DoD
0

Fint skrivet av dig.. visst vala/vill jag avla men hade tänkt vänta tills jag fått bra djur för de, om sådär ett år.. men då får man hem parade djur och stackars lilla sakura blir parad genom buren.. vad ska man göra då.. visst ungarna mår bra och är fina å runda, men vela värkligen inte att ronja iaf skulle få små pga av att hon inte litar på alla människor och sakura är visseligen gammal nog men väldigt liten ändå tycker jag.. ska inte byta ämne men ge mig gärna råd på hur jag kan göra för att hitta den perfekta ägaren till ver och en du som kan.. du kan skriva dom på min Ojsan:)  där jag har bilder på dom små osv..

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

cosmonita
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, jag håller med dig om att det är ledsamt. Det handlar väldigt mycket om okunskap och att inte alla, särskilt yngre, har tillräckligt med erfarenhet för att förstå konsekvenserna av sitt handlande.

Tack för rosorna :) Jag har skämts lite för att jag inte klarade av att kulla den oönskade kullen Mimmi fick. Hade tänkt att vara hård och göra det men blev som en blöt fläck när jag såg dem.

Girlie
0

Jag kan inte annat än hålla med..

LeTigre
0

Ja, det är ju nya sk. "tjuvparningar" varje vecka. Vi kan ju jobba mer aktivt för att minimera riskerna för de äkta tjuvparningarna i alla fall. Kanske bör vi arbeta aktivt för att endast de som är kunniga och erfarna och de med seriösa avelsambitioner ska ha både hanar och honor hemma? Har man bara råttor av det ena könet kan man ju faktiskt inte få några bebisar.

I övrigt bör alla som har flockar av båda könen tänka efter lite extra och se över sin bursäkerhet hemma. Det är ett sådant onödigt problem som med enkla medel helt kan undvikas.  

Men vad gör åt de oseriösa "skoj-med-bebisar"-parningarna som sedan skylls på olyckor? Information information information?

Och stor eloge till cosmo och andra som tar sig an de dräktiga honorna. Mucho cred till dem!

Bullerbytjejen
0

för att inte tala om mörkertalet :(

KickanW
0

Håller med. Men vad ska man göra? Det här med "tjuvparningar" rår ju också vi som arbetar mot oseriös avel för. Det bevisar bara att man inte kan tvinga folk till saker.
Frågan är då hur man ska göra. Sprida information, få folk att inse eller lära folk så pass mycket att de kan avla… Men hur? Många vill ju inte lära sig saker.

Man får försöka vinkla det så att det är jättekul, jätteintressant, för det är det ju faktiskt. Visst får jag också enorm lust att ta en kull när man ser alla underbara bebisbilder… Men jag ser framåt. Kanske kommer jag ta en kull så småningom? Tills dess nöjer jag mig att köpa bebisar och titta på alla söta bilder :)

Det är så man får försöka få folk att tänka…

zickan
0

mh.. zoo affärer bör börja ta lite större ansvar. vissa zoo affärer skickar ju med info broschyr men det borde ju alla göra. sedan när de säljer råttor ha lite mer koll på att de inte är gravida och av samma kön.

kompis köpte en väldigt fin hamster på hagsätra zoo. var i tjej buren och vi frågade flera ggr om det nu var en tjej. När man kom hem och fick tag i den där krabaten så var det ju en hane som gick bland andra honor

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

lothus1
0

#2 Vilken härlig bild!

KAGE
0

De som gett sig fan på att dom vill ha en kull går inte att stoppa hur mycket info man än ger. Det är som barn som ABSOLUT ska den där leksaken/godisen NU. (som tur är kan man iaf skrika åt barn och släpa dem i en fot därifrån<3 men det funkar ju inte över internet osv)

/Karoline.

Terato
0

Det är faktiskt sant. Alla går inte att påverka.

Ska man försöka så är det millimeterprecision som gäller och att verkligen lägga ner energi och tid för att ge den personen en diskussion. Inte bara säga att "du verkar inte mogen nog att ta en kull" och sedan lämna tråden.

Tyvärr kräver det mycket tid, kärlek och engagemang av råtterfarna människor om man vill ha en förändring.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
0

Dessutom måste man då också tåla alla jobbiga typer som inte vill ta in information. Det är som i ett vårdyrke. Man får ta sig i kragen och försöka lirka med människorna utan att tappa humöret. (ibland är det visserligen befogat att tappa humöret)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

KAGE
0

Vi skyller på h-begären och samhället ok ;d
Vissa är smarta och andra är dum i huvudet och behöver uppleva för att lära.
Vissa vill "bevisa" att de är så himla duktiga osv. Men för vilka? Jo mestadels för sig själva, och då måste man nog visa att personen är förståndig nog och allt ÄNDÅ.. MEN att det vore en dum idé av diverse anledningar, hablahabla..

/Karoline.

KAGE
0

ha* inte h..

/Karoline.

Nicciz
0

Djur affärer sak enligt lag bifoga skötselråd eller iaf fråga köparen om de vill ha.

#7 När var det din kompis köpte hamstern? Och gick ni tillbaka med den? Kollade ni alla andra i buren?

KAGE
0

Jag köpte två dvärghamstrar när jag var yngre.. honor.
Men sen blev det 5 små rosa ungar -_- dock väldigt roligt för min del :D
Mamman dog i cancer (hon var en väldigt hyper och stressad individ :/)
Pappan dog av ålder och var helt underbar<3 dock fick han nåt psykbryt när jag särade honom från ungarna och mamman.. han började hugga mig, men jag gav inte upp och sen blev han gosigos som vanligt ^^
Behöll en hona, helt underbar hon med, kunde inte bli tamare än hon var<3 dog av cancer.. (hittade henne sittandes i HELT normal pose i buren med öppna öron, en framtass lyft och allt.. men död o___0)
Två hanar från kullen dog också av tumörer.. vet inte hur det gick med de sista 2 (gav till djuraffären :\)
Mja jättekul med inavel och tumörer</3

/Karoline.

RatLover
0

Jättabra skrivet

Grodan
0

#15 På smågnagare är tumörvirus mkt vanligt! Virus är inte ärftligt bara smittsamt.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️