siameser och himalayan
Nu ska jag gnälla lite. Jag gillar INTE siameser eller himalayan, främst för att jag tycker de flesta ser exakt likadana ut som vuxna. Jag vet att pointrarna skiljer sig, färgmässigt etcmen ändåååå. Nu i sista kullen på min underbara ba eu bk hona så fick jag MASSOR av himmisar och siameser. Mammans mamma är siames, och flera av hennes systrar är siameser och himmisar, dock hittar jag inga mesar i pappas stamtavla. men det finns säkert längre bak.
Hur är det med siamesgenen, är den dominant eller ressecive? Hur många generationer framöver måste jag dras med massa siameser i mina kullar i den linjen? Borde inte svart vara MER dominant eftersom båda föräldrarna är svarta? vad är bäst rent färgmässigt att avla med för att slippa meskullar?
Och en till fråga, varför vill ni så gärna ha siameser? De är ju inte direkt ovanliga…
Nä tacka vet jag russian blue, mink, ba eu bk,beige och ba hooded, DET är vackra färger/teckningar. (självklart älskar jag mina råttor oavsett färg)
haha, stackars, jag tycker lite som du faktiskt, har aldrig riktigt fastnat för varken himisar eller siameser. Vet inte hur du ska göra för att trolla bort dom ur linjen dock

mm, håller med. Trots att jag sitter här hemma med två härliga himmisar - en stor och en bebbe.. :P
Jag är egentligen mest förtjust i blue och black men som du vet är jag inte den som sätter färgen först. :)
(men jag är löjligt kär i min lilla svartis Anova - bilder kommer)
jag har altid varit förtjust i himmisar dock aldrig haft någon :/

*håller för öronen på Circlemaster så han slipper höra sin uppfödares hemska ord*
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
*Såja JD inte gråta, hon tycker om dig iaf :P*
himisar och mesar som är så fina!
≧◔◡◔≦

"(självklart älskar jag mina råttor oavsett färg) "
Klart jag älskar ALLA mina bebisar, så gråt inte pluttisar. Men jag vill inte syssla med avel på mesar och himmisar.
Vad har du tänkt för inriktning då? Ba hu ro? :P

Nä verkligen inte.
Nä förstod nästan de *ler* Har du tänkt ut nåt särskilt då?

Jag färgavlar inte, men visst skulle jag ha massvis av valmöjligheter på riktigt bra råttor så skulle jag inrikta mig på russian blue. (innan var min plan mink och beige, men eftersom en annan uppfödare i Skåne inriktar sig på det känns det bättre att rikta sig lite annorlunda.)
Men som sagt jag avlar på dom av mina djur som är bäst, och då spelar färgen ingen större roll.
Nä visst kan man inte gå blint efter färger, va mest en tanke när du inte ville ha det som du får fram nu, men fördelen är kanske att det finns en rätt stor efterfråga på just de färgerna. För varken man vill eller inte så e ju vi flesta lite utseende fixerade när det kommer till våra råttor.

Jag tycker att siameser ser så blida ut, därför gillar jag dem, visst finns det gott om dem. Men väldigt dåligt med bra siameser.
Det måste finnas anlag för siames i dubbel upplaga för att det ska bli siameser. Hmm du vet ju redan vad jag tror kontra vad jag hoppas för dina bebisar. 

Jag håller faktiskt med dig.
Är inte speciellt förtjust i Siameser och Himalaya. Men som ni andra sagt sagt så bryr jag mig inte heller speciellt mycket om det är en trevlig och frisk råtta. En råtta med underbart temperament blir automatiskt vacker!
Men siames ska ju vara en av de mest populära..
Jag är mest förtjust i black och olika tickade varianter.
Älskar mina stora små vänner..
Jag bryr mig inte heller om vad mina råttor har för färg, men mesar och himmisar är ingen favorit här heller. :P
siamese/himalayan är recessiv, och ligger på albinolocuset. Albino cc, Himalayan cc(h) och siamese c(h)c(h).
Det bästa sättet att inte få dessa varianter i kullen är att inte avla på bärare. Siamesegenen fungerar så att den bleker de varma delarna på råttans kropp medans de kallare partierna (nos, öron, tassar, rumpa/svans) behåller den ursprungliga färgen. Därför spelar det ingen roll vilken färg du avlar med, eftersom råttan då får den pointfärgen i stället.
Väljer du att para med andra teckningar kan du få tecknade mesar och himmisar.
Annars får man helt enkelt stå ut med att få lite siameser och himalayanungar i kullarna.
Med (h) menas ett upphöjt, ^,h
Tycker siames är snyggast på alla djur <3
Vill ha en sån råttis jättemyckeeet!
Himalayan tycker jag är fult dock ;d
/Karoline.