Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 1065 ggr
Babbett
0

Min överlevare...nu med "osäkra" föräldrar.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Happ, Grizel får inte registreras med sina biologiska föräldrar.

Sedan hans fostermor födde 4 ungar efter att hon kom till mig så finns det enligt vissa risk för att Grizel inte är son till Gondul och Råtz Scorpio.

Jag hämtade själv hem honorna från Uppsala och där fanns inga rex, ej heller någon svart helfärgad råtta.

Jag kommer kontakta han jag köpte de 2 honorna från och be att han intygar att han inte har någon svart helfärgad hane som skulle kunna ge rexade, helsvarta bebisar tillsammans med en slät silver fawn hoodedhona.

Fast jag är tveksam till att det ändrar något, om inte mina uppgifter kan litas på….hur ska dom då kunna lita på en ormmatsuppfödare ute i skogen i Uppsala?

Och om man inte ska kunna lita på det, hur ska man kunna lita på att andra uppgifter man skriver på reg.beviset stämmer?

Jag har 9 hanar hemma, hur kan någon kolla upp vilken hane jag verkligen använde till min hona?

Nej just det, ingen kan kolla upp det…man måste lita på att folk skriver rätt saker.

Daydreams
0

För en gångs skull…

Nej, men allvarligt talat tycker jag det är urdåligt. Om du vet säkert så borde det räcka för SRS. Det är ju inte heller rätt mot råttan att regga honom med de andra föräldrarna så vad ska man göra då anser dom? Skriva okända föräldrar?

Babbett
0

#1 Jag har fått besked om att jag kan sätta citationstecken på föräldrarnas namn eller skriva okända/osäkra föräldrar om jag vill ha honom reggad.

Fast i utställnings- eller avelssammanhäng får inte föräldrarnas namn användas.

[Devo]
0

Varför ska man då skriva under reg papprena ???

Ska inte en underskrift räcka att man skriver under på heder och samvete ?

Tack och lov att jag inte är medlem i SRS längre.

Babbett: jag tycker att du ska skriva till Gail och fråga henne ifall det ska gå till på detta sättet.

wintermynta
0

#1 Varför är det dåligt? Om man inte kan utom all rimligt tvivel faställa vilka föräldrarna ska man då ändå få skriva det man tror att det är? Nu syftar jag inte bara på Babett utan även på andra.
Om nu Babett vet vilka som är föräldrarna (även om det är svårt att bevisa) va spelar då för roll om han reggas utan föräldrar?

Daydreams
0

Om Babett VET, så borde SRS lita på henne. Och det spelar väl stor roll för ev framtida avel på råttan eller för köpare att faktiskt få föräldrarna på papper.

Babbett
0

#4 Varför ska man då tro på någon över huvud taget??

Och varför ska man registrera råttor och avla på råttor med känd bakgrund om det inte spelar någon roll??????

Kan du "bevisa" vilka som är föräldrar till dina råttungar??

Denna kommentar har tagits bort.
Daydreams
0

hmm, men då kan du ju skriva att föräldrarna på alla råttorna från den händelsen är barn till Gondul och Scorpio, fast inom citationstecken så blir det ännu mer fel, men efter vad jag förstår helt tillåtet?

Ok att det kanske finns stadgar, regler etc men ibland kanske sunt förnuft kunde få bestämma:S

Babbett
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag lägger in en bild på Grizel och hans fosterbröder när de är några dagar gamla…

Jag tycker inte det är svårt att se skillnad på han och de andra 4.

Den bilden, och flera andra, har jag mailat registratorn för att "bevisa" att Grizel inte fick samma start i livet som Tines 4 biologiska söner.

SamanthaJones
0

nu blev det lekskola igen. trallala.

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Babbett
0

Den här tråden får inte bli en diskussion om vilka som är vänner eller inte. Vänner är bra, vänner hjälper varandra…så är det och bör det vara!

För mig handlar den här tråden om något helt annat. Det handlar om att det man intygar och skriver under på inte ses som trovärdigt.

Varför ska man då lägga ner tid, kraft och pengar på att registrera kullar? Registrera råttor?

Jag har j**ligt bra fantasi, det har flera med mig….vi kan ju bara hitta på allt ihop!

[Devo]
0

Du kan ju kanske fråga styrelsen på lördag.

Babbett
0

#18 Bra idé!

Bullerbytjejen
0

#13 bilden ja, säger en hel del tycker jag iaf, och vi har väl hängt med många här under den aktuella tiden, och på råttforumet med väl? det finns väl trådar kvar där att blicka tillbaka på om folk blir skeptiska. Och sen hur kan man vara säker på vem som e pappan till kullar öht egentligen, går ju knappast att bevisa, men det var väl en planerad parning du hade då? och där både mamman och pappan var kända? och sen kom tine in i bilden och fick egna ungar, vilket syns ganska klart vilka som var hennes och inte, jag har svårt att se hur man inte kan tro att grizel inte hör dit..

Babbett
0

Hur många har en silverfawn hooded som fött en black iris mm rex, utan hjälp av en svart rexhane?

ratpaw
0

Ang. osäkra och säkra bevis.

En hona kan få ungar flera dagar efter att hon fött de andra bebisarna, så det är inget säkert bevis.

Om en av föräldrarna i båda föräldraparen är rex, är det inte heller något säkert bevis.

Däremot om man vet att det bara var en förälder som var rex av de 4 föräldrarna, då kan man säkert veta vem föräldrarna till den lille rexkillen är. Det är ett säkert bevis.

UpptagetNamn
0

Kan en dräktig hona föda nårra ungar ena dagen och resten nästa? ;O

ratpaw
0

De fall jag känner till har det varit tvärtom, dvs. att de flesta bebisar har fötts först och några få bebisar har fötts dagen/dagarna efteråt.

Grodan
0

bara läst #0 och måste tyvärr säga att jag inte förstår riktigt

vem är Grizel, är han från en av dina planerade kullar eller från tjuvparning?

kanske inte hör till saken, men nog har han ett Råtzigt utseende!!!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
0

Nu har jag läst och rensat i tråden!

Nicciz
0

Ingenting av det jag skrev var personliga påhopp. Att du läser in saker i trådar som står helt utanför forumet är faktiskt inget du kan lägga till grund och benämna som personliga påhopp.

Och att ingen formell varning utfärdas till samtliga vars inlägg tagits bort är något jag också ifrågasätter? Fast som Babbett så klokt skrev - vänner är bra, vänner hjälper varandra så är det och bör det vara.

Grodan
0

Jag valde att ta bort trådar som har med varandra att göra, där man personligen hoppar på varandra.

Jag läser inte in något. Jag vet inte ett jota om personer, vilka de är vänner med etc.

Nicciz
0

Jag antar att jag inte kan skriva ett dugg till svar egentligen, för då plockas väl även det bort.

Det enda jag tänker och kan skriva är en personlig åsikt, och det är att jag önskar att du ska vara ärlig, mot oss och dig själv.

Fortfarande står mina frågor obesvarade, Vad av det jag skrev var ett personligt påhopp? Och varför är inte Daydreams varnad, fast minst ett av hennes inlägg också är bortplockat?

Daydreams
0

Ok. Snälla Grodan, ge mig en varning så blir kanske allt bra.

Grodan
0

#34 men skärp dig nu

Babbett
0

#27 Bilden jag laddade upp visar inte en råttbebis som är ett par dygn yngre än de andra, den visar en råttbebis som inte fått samma start som de andra….oavsett om han föddes före eller efter.

För Srs räcker det tydligen inte med min underskrift på att det inte fanns någon rex där jag hämtade 2 honor. Det är därför jag börjat undra på vad man ska skriva under på reg.bevisen för….om man ändå ska välja ut vilka man ska tro på eller inte. Som jag skrev längre upp så är man tvungen att lita på folk annars är hela reg.systemet bortkastat!

ratpaw
0

#37 Ok. Ja man måste ju lita på det som står i stamtavlorna, att alla uppgifter är sanna.

Babbett
0

Om jag lämnar in ett intyg från han jag hämtade 2 honor ifrån där han skriver under på att han inte hade någon rexad hane i den aktuella peridoden borde det gå bra att regga Grizel med hans biologiska föräldrar….har jag nu fått besked om.

Grodan
0

öh, vänta, ska se om jag förstår det här

du blandade ihop ungarna från din planerade kull och fostermammans kull och är nu inte säker på att Grizel är från din planerade kull? Eller ifrågasätter klubben hans härstamning medans du vet?

Babbett
0

#40 Fostermamman födde 4 egna ungar efter 2 dagar hos mig.

Jag vet att det inte fanns någon rex där fostermamman hämtades och att Grizel är son till min egen hona, som parades med Råtz Scorpio.

Jag får inte registrera honom med känd pappa sedan det tydligen finns tvivel bland några på att jag vet vad jag pratar om…

Fast som sagt, kan säljaren av fostermamman intyga att inga rexar funnits hos honom okt. 2007 så borde det vara lugnt…

Grodan
0

Oki, då är jag med.