Hjälp en knöl:(
Upptäckte igår en knöl i kinden på min råtta Nisse
.Undrar om det är en cysta eller en infektion.Han har god aptit och äter som vanligt.
Var hos veterinären förra fredag med honom och hans bror Oscar.Nisse hade börjat rosslat igen och vi trodde att han hade fått lunginflammation igen.Men tydligen har han problem med luftrören-bronkit.Men han fick antibiotika iallafall.
Tänkte vänta tills han har ätit sin kur innan vi vänder oss till veterinären igen.Synd att det inte syntes något då.Hoppas bara att det inte är cancer
Vi visade upp Oscar också,han har kliat sig väldigt mycket senaste tiden och vi har känt småknölar ovanför svansen men inte sett något.Det visades sig de hade löss bägge två.
Men varken de eller vi hade kommit i kontakt med någon annan råtta.Men när vi kom därifrån kom min man Kjelle på att 2 flickor i vårt hus där vi bor har kelat med dem.De hade en råtta som dog här i sent höstas.Så det måste ha kommit därifrån.

Kan inte vara ett litet bråk mellan dem som gett ett sår som blivit infekterat? Känn om där är nåt sår på knölen, i så fall kan den vara varfylld och kan tömmas hos vetrinär.. Hur gammal är han?

:( tråkit de där med knölar jag har iaf fått höra att om de är cancer går de snabbt… men antagligen är de nog bara små rivsår från dom andras klor.. så kolla noga om de är nå sår som sagt om inte annat kan han ha kliat sig pga av löss om de inte va han som hade löss kan han kanske ha fått kolla :)
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta

På kinden? Har det runnit ur ögat på honom? Jag hade en hona som fick en varböld i tårkanalen, det började med att ögat rann lite, sen blev det svullet runt hela ögat. Sedan rann det blod ur ögat, efter det började svullnaden dra sig nedåt och framåt mot nosen. Hon dog i narkosen efter att bölden tömts :(
Jag vill inte skrämma upp dig eller så, det är bara det enda liknande jag varit med om…

Just det, har du kollat hans tänder? Det kan vara en kindtand som blivit för lång och skaver.

Tack för alla svar
Jag har inte sett några sår eller problem med ögat.Knölen känns rund och fast,så det är kanske en cysta.Tänkte att antibiotikan skulle hjälpa ifall han hade en infektion men det har inte hjälpt.
Ska kontakta veterinären nästa vecka……
Försökt tittat i insidan på kinden men OMÖJLIGT.Nisse är hopplös,han är stark och duktig på att vifta med händerna och slingra sig ur.Vi får kämpa med honom varje dag 10-15min när vi ska ge antbiotikan.Försökt vira runt en handduk men han är en väldig smart liten kille.
Fått tips från min moster att man ska ta en kuddfodral och knyta runt halsen.Ska testa idag om det funkar bättre.
Måste tipsa om Ahlbergs veterinärpraktik/Stockholm.Var där i förra veckan med pojkarna.Han var väldig trevlig och kunnig och dessutom mycket billigare
än Roslagstullsdjurklinik där vi var i höstas.