OT ni som jobbar natt!
Finns det folk här inne som jobbar natt?
Jag byter jobb nästa vecka och kommer jobba natt framöver…Schemat första månaden är jätterörigt och det är natt/kväll/dag om vartannat. Från 5e maj blir det dock så att jag kommer jobba 7 dagar (22-07) och sen vara ledig i 7 dagar osv.
Jag har aldrig jobbar natt (förutom nån enstaka då o då) och försöker snoka så mkt som möjligt hur folk gör med dygnet.. Är det bäst att börja vända på dygnet en-två dagar innan man börjar jobba, eller ska man bara helt enkelt sova så länge som möjligt samma dag jag börjar och vara trött första natten?
Hur gör ni med mat? En som jag pratat med sa att det är bra om man kan äta frukost-lunch-middag ungefär samma tider som vanligt trots att man jobbar natt. Det låter rätt förnuftigt tycker jag. Det skulle isf innebära att jag äter frukost när jag kommer hem kring 7.30 - går och sover - äter lunch när jag går upp vid 3-4 och äter middag före jobbet, typ 20-21.
MEN, vad 17 ska man äta under natten undrar jag då?? Jag är ett matvrak och jobba 9 timmar UTAN mat är inte att tala om, haha då skulle jag dö. Men det kanske inte är så himla bra att sätta i sig MAT mitt i natten? Magen lär ju spunka ur rätt rejält då… den är ju inte van att få mat den tiden på dygnet över huvud taget…men det är ju skilnad på att ligga och sova och att jobba… Jag tänker mig kanske 2 mål under natten, men det måste ju vara superskonsamt mot magen och NYTTIGT, jag har ingen lust att bli tjockis nu bara för att jag ska jobba knepiga tider :D
Så…finns det nån här på rif som jobbar natt och har lite bra tips till mig?? =) Jag kommer jobba min första natt måndag 24e….hihi:)
jag jobbade natt på vägkrog, då kunde man gå å äta hela nätterna, du får väl stoppa i dig en korv då å då , hehe. inte så mycket att variera med antar jag, själv hade jag ju ett helt kök, kunde laga vad man ville i stort sätt. jag sov en stund på dagen innan jag åkte å jobbade, så jag klev upp å åkte till jobbet så att säga, som om det varit morgon typ, sen sov jag när jag kom hem, fram till tolv ungefär, det funkade ganska bra för mig :)

men det är just det, jag vill inte stå och trycka i mig korv mitt i nätterna :S man är ju inte van att äta nåt den tiden på dygnet så det måste nog va nåt skonsamt… fatta vad tjock ja kommer bli om jag äter frukost lunch o middag normala tider, PLUS att jag äter massa korv på natten! njaa… :/

ingen mer?
hmm jag har jobbat natt, men jag var redan van iom att jag är nattuggla så jag vet inte. försök va vaken hela nätterna och sov länge på dagarna någon dag innan du börjar kanske? =)

hur gjorde du med mat?? =)
tja jag jobbade på fabrik, men jag hade iofs rast varje timme. men vi hade datorer med internet så de va inte svårt att undvika mat:P. Jag åt typ en banan och 1-2mackor kanske, och sen drack jag rätt mycke:) Man suktar dock väldigt mycket efter socker under nattpass>_<

mmm kan tro det!! :S Jag kommer få kämpa som satan för att hålla mig borta från lösgodiset :/ ujujuj….

min pojkvän jobbar natt.. han äter frukost när han går upp vid tre tiden sedan lunch innan jobbet. till jobbet tar han med sig en eller två matlådor och en protein shake. sedan när han slutat går han och lägger sig direkt, eventuellt något litet innan.
Hoppas de går bra, får hålla tummarna för dig:)
Själv tycker jag nattjobb e bra..mer betalt, mer ledigt, och man kan ändå umgås med folk normala tider för man sover när dom jobbar:D

känns som att det kan bli extra jobbigt för kroppen att dels vända på dygnet och dessutom skjuta på alla måltider? Det kommer säkert bli påfrestande eftersom jag måste vända tillbaka varanna vecka liksom… :/ suck vet inte alls hur jag ska göra! :S

9# Jaa typ så tänker jag med :) Det enda jag egentligen är nervös över är just det där med att vända dygnet hit å dit och det med maten.. sen kanske lite läskigt att va helt själv men det ska väl gå bra. rånad kan man ju lika gärna bli på dagen liksom:P Men pengarna och ledigheten var ju det som avgjorde :P Och själva bytet av arbetslplats :)
Det jag har hört är att risken e stor att man blir deprimerad av brist på solljus då man sover bort de flesta ljusa timmarna.
gå hårt åt på lösgodiset första månaden så spyr du på det sen hehe. När jag började på krogen så gick jag å åt strips ur fritören nonstop, så jävla gott tyckte jag , i en månad typ, sen förstod jag varför alla andra inte åt, som jobbat där sen eldkvarn brann.

måste du vända tillbaka så mycket då? min pojkvän fortsätter att vara nattuggla även när han är ledig. kanske inte till sju på morgonen men till tre-fyra iaf. så går han upp runt tolv- ett ist. då är det inte jättesvårt att "vända tillbaka"
Jag jobbar natt sen flera år tillbaka och vad man vill äta på natten är väldigt individuellt. En del äter riktig mat, medan andra tar något lättare som tex fil och smörgås eller varma koppen, sallad osv. Jag gör lite olika. Äter hemma ca 18-19. Har länge haft med mig matlåda som jag värmt vid 01.30-2.00 men nu har jag börjat med lättare måltider. Jag har ofta med mig varma koppen, knäckebröd och frukt. Frukten tar jag som mellanmål vid något tillfälle. Äter liten frukost när jag kommer hem om jag är hungrig, annars inte.
När jag ska jobba första natten försöker jag sova länge på morgonen. Går inte det så sover jag middag senare på eftermiddagen. Mellan två arbetspass sover jag oftast mellan 9-15 ungefär.