Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 888 ggr
Ratz
0

Ska få råttor!

Hejhej jag ska få råttor :) Har inte bestämt mig för vilket kön utan jag tänkte att ni kan berätta vilket som är bäst. Har läst mkt på internet och i böcker. Hanar sägs ju vara lugnare, större och är renligare. Sen honor mindre, mer aktiva och luktar mindre. Är det sant? Jag vet ju att hanar är större och honor mindre men det andra. Sen så har jag kommit på lite namn redan, han-namn: Homer, Viggo, Manson och Sirius. Hon-namn: Wilma, Tindra, Tilda och Vilda. Ni kan gärna ge mig tips ;) /K

Grodan
0

Tips från mig är läs noga på om utfodring, hälsa och hur du gör för att förebygga ohälsa. Kort sagt, ger du råttorna en välbalanserad blandkost som är full av näring och tillgodoser deras behov kommer du att få ha friska, glada och pigga råttor länge. Slarv och du får sjuka råttor och det blir mest elände.

Jag rekommenderar att du läser vad Eva Johansson skrivit, t ex Aktiveringsboken är mycket mycket bra. Eva Johansson baserar det hon skriver på vetenskapliga källor och tar alltså ingenting ur luften, vilket kan vara risken att folk gör på internet. http://goto.glocalnet.net/rat/indexsv.htm

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Bellona
0

de brukar säga att hanar generellt sett är lugnare eftersom de inte behöver massa energi för att föda upp kullar. Men det beror lite på individen också hur lugna de är. Jag håller däremot inte riktigt med om att de luktar mer utan jag tycker snarare att de luktar annorlunda. Honornas lukt är sötsliskig. Men genom bra bottenmaterial och städning så känner iaf jag knappt någon lukt.

vad som är bäst, hanar eller honor kan jag inte svara på då det beror helt på vad man själv tycker. Har båda könen men vet inte vad jag själv föredrar. Däremot har jag haft mer problem med hanarna som i många fall blivit överdominanta och aggressiva. mina tjejer har aldrig strulat men det tror jag också beror på att jag alltid haft bra flockledare från början som lärt upp en efterträdare som fortsatt på samma linje som den första alfahonan så det har alltid varit en välfungerande flock.

vilket du än väljer, men kanske speciellt om du väljer att du vill ha hanar, så skulle jag råda dig att lägga ner tid på att hitta en bra uppfödare. Då minskar risken att du får problem med dina nya vänner :)

www.rattfabriken.has.it är en hyffsat bra sida med att bläddra igenom

Digitalis
0

Jag fick tipset att börja med honor just för att dominansproblemen sällan blir lika allvarliga som hos hanar. Sen när man har lite mer erfarenhet och lättare kan läsa råttor så kan man gå över till hanar.

//frida

Karmatarerskanise
0

Vill man ha hanar ska man självklart skaffa det. Mina första hanar hade jag aldrig något problem med. De jag har nu bråkar, men änsålänge utan allvar.

Ta helt enkelt det kör du känner för :)

Digitalis
0

Ja det är ingen större skillnad :)

Själv uppskattar jag honornas livlighet och att de så gärna sysselsätter sig själva med diverse sattyg om jag inte håller koll på dem.

//frida

zimzon
0

Är det verkligen så vanligt med överdominanta hanar?

Digitalis
0

zimzon: nej, men testosteronet gör det hela värre OM man har sån otur.

//frida

Grodan
0

Jag tycker att det är ett stort problem och har varit i flera år.

Karmatarerskanise
0

Grodan, tycker du det är problem med hanar?

Grodan
0

Ja, Hera!

Jag uppmärksammade råttornas temperamentsproblem (både honor och hanar) väldigt tidigt och har jobbat på att

1. förstå varför (men gör det fortfarande inte riktigt)
  2. uppmärksamma andra om problemet
  3. ta reda på och lära ut hur trygga och snälla råttor normalt ska betee sig

Tyvärr har jag mycket kvar att lära samt lära ut - och det säger jag trots mina 21 år som råttägare!!! Så då förstår ni kanske hur stort detta problem faktiskt är - i MINA ögon!!!

Bellona
0

jag har inte varit råttägare alls lika länge men jag tycker problemet är alldeles för utbrett. Man hör hela tiden om bråkande hanar och jag har själv haft en hel hög såna.

Hera säger tex att hennes nuvarande bråkar men inte allvarligt. även om det är bråk utan skador så räknar jag in sånt under temperamentsfel. En råtta ska inte bråka förutom för att fastställa rang och för att försvara sig själv om en annan ger sig på den och även då bör en bra råtta kunna försöka lösa det på annat sätt än att spöa skiten ur bråkstaken. Hos honorna har jag däremot varit förskonad från allt sådant än så länge. *ta i trä*

men givetvis finns det ljuvliga hanar utan temp fel. men själv har jag bara haft turen att ha tre såna som inte hade något fel alls. dvs hade en stabil plats i sin flock, aldrig bråkade utan löste problem på andra sätt osv.. En var fredsmäklaren i flocken. Han la sig som en död säl över de andra råttorna är de bråkade ;)

Bitte
0

Jag har alltid haft hanar och mestadels varit nöjd. Jag har fått ta bort två av dem p g a aggressivitet under närmare femton års tid, men procentuellt är det inte särskilt mycket med tanke på att jag haft tiotals. En annan lät jag kastrera och han blev oerhört trevlig. Men eftersom jag aldrig haft några honor kan jag inte yttra mig om hur de är, så jag föreslår att du lyssnar på de som har vana vid båda könen.

Digitalis
0

Det förekommer alldeles för ofta, javisst! Om man utgår ifrån att det inte bör förekomma alls.

//frida

Karmatarerskanise
0

Bråken handlar om rang. Så fort de bråkar lägger sig den ena på rygg och då putsar den andra honom. Orkar inte höra på ert snack om att sådant bråk inte är nomalt. Kul för er om era råttor inte alls bråkar men jag har ALDRIG varit med om det hos någon annan och jag tror nog att majoriteten vinner här. Det är inte fel på råttan då den busar och ibland bråkar. Det gör alla djur.

Bellona
0

om du inte vill ta diskussionen så låt bara bli att dra upp det igen? visst förekommer bråk men det är det man vill få bort med bra avel. rang ska göras upp en gång från början och sen när flocken ändras. Mer bråk än så ska bra djur inte behöva. jag har oxå en hane som tramsar nu, han startar bråk hela tiden. det är inget jag ser lätt på, råttor ska inte tramsa och bråka även om de inte skadar varandra. Det gör de inte i det vilda heller för att det är onödigt slöseri på krafter. Men på något sätt har tamråttsaveln blivit fel och alla borde se mer hårt på sånt beteende och stoppa avel på alla såna djur för att en gång för alla få bukt med det. Men eftersom folk ser så lätt på det är det svårt och förmodligen lär det aldrig ske..

grodan förtjänar en medalj för att hon är så kritisk i sin syn på råttorna.

Grodan
0

Tack Bellona, tar gärna emot den medaljen! Skrattande

Jag tror att det i nästa skede är på plats att definera "bråk".

Råttor kan

• busa
  • kivas
  • vara oense över en matbit
  • inte ha samma inställning till en ny kamrat
  • ha olika åsikter om hur det ska bäddas
  • vara osams över vem som ska få göra vad först
  • de kan även mäta sig med varandra för att försöka klättra i rang
  • de kan reta en ranghög för att testa hans tålamod, karaktär och styrka
  • de kan ha problem med kommunikationen
  • de kan vara överdominanta och inte nöja sig med att de andra visar underkastlse utan bita och bråka med dem ändå

listan kan fyllas på…

Ratz
0

Hejhej. Hmm jag tar nog honor, dem är ju mindre å så. Men jag undrar vad frakten kostar om man beställer från ikea? Tänkte kanske beställa en blimp. Sen så undrar jag vad en rått sele kan kosta? Tänkte kanske ta ut dem på gräset när det är fint väder. Vill inte riskera att någon rymmer. Ska kolla på djuraffären i stan om det finns rått selar. Har funnits tidigare men vet inte om dem är slut. /K

Digitalis
0

I mitt övertrötta tillstånd fick jag för mig att du skulle beställa Råttorna från IKEA *S*

Vet inte om det går att beställa sånt online. Många småprylar går bara att köpa i varuhusen.

Råttselar kan man tillverka själv men annars vet jag att oskila här på råttor.ifokus säljer hemmagjorda. På http://r8.kanske.net/ -> R8-shop kan du se hur en sele kan se ut.

//frida

oskila
0

Jepp, jag säljer selar. 40 kr styck och passar alla råttor!

Ratz
0

Hehe nejnej jag menade att jag kanske ska beställa saker därifrån.

Till Oskila:

Är shoppen öppen? Det står att den är stängd tillsvidare :P

oskila
0

r8shoppen är inte min. syftet med den länken var nog att där finns bilder på selar så man kan göra egna.

min "shop" är garanterat öppen :)