Egenmäktigt förfarande
Har Roger den jag är inneboende med hans syster som ej bor här, ej bor i denna kommun har hon rätt att om 2 veckor bara sätta ut MINA djur ute på gatan? även mina möbler..
Roger är en mespropp på ja lika ålder som på mig han tordes ej be mig flytta så han bad sin lilla mamma och stora syster göra det åt han så hans mor o stora syster vräkte mig har ENDAST 2 veckor på mig att flytta. Inga papper skrivna tyvärr bra ha facit i handen i efterskott. Muntligt avtal vart ju sagt då jag flyttade från Örbyhus tillbaka till Rimbo -05
Men jag är rädd att djuren ska fara illa, möblerna skiter jag i det är bara skravel ändå. Men djuren..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Utan skrivna avtal är man tyvärr otroligt utsatt, skulle du ta det här vidare står ord mot ord. :/
Mycket fegt och dåligt av honom att inte ens våga prata med dig själv utan skicka familjen på dig. Lågt! Och oerhört lågt att de bara ger dig två veckor. Har du någonstans att ta vägen?
#1 Ingenstans att ta vägen som det ser ut idag. Borde flytta så djävla långt bort för de sa de skulle stå för min flytt kostnad o allt.. De får fan i mig betala flyttfirma den dagen vill ej se dem.

#2 se till att få papper på att de står för din flyttkostnad i såna fall, de verkar vara hemskt opålitliga. Varför vill de bli av med dig så snabbt då??
Hade jag ens ett enda extra rum kunde du och djuren fått klämma in er här, vet hur det är att stå utan bostad. Håller tummarna för att det löser sig på något sätt!!
#3 Har bott här i 3 år o de anser jag ej sökt bostad så de *läs Roger* har ledsnat, hans ekonomi går back. Jag betalar maten hit till oss + till djuren.. Undrar vem som fyllt en stor frys o 2 små? hmm, måste tänka jo jag o min mor.
Han äter ju ej normalt heller 10 limpskivor till frukost med pålägg. 3L gryta med mat till middag. Äter mer än vad jag gör.
Ja ja mespropp var han trodde det endast var barn i yngre tonåren som bad om hjälp om fråga chans eller hjälp om göra slut med killen/tjejen.

Efter problem med en fd inneboende så har jag lite koll på vad som gäller, eller gällde då för 8 år sedan, dom kan inte kasta ut dig, dom får inte heller lov att byta lås etc. Vill dom ha ut dig och du vägrar så måste dom gå genom kronofogden vilket tar minst 3 månader och kostar dom en hel del. Är du skriven på den adressen och det är en hyresbostad så kontakta hyresgästföreningen även om du inte är medlem och bara fråga dom vad som gäller enligt lagen.
#5 Även om inga papper finns skrivna? Skriven är jag här på denna adress sedan 25/2 -05, grannar kan intyga jag bor här.. Han hyr denna bostad via det stora bostadsföretaget i denna kommun *utan deras vetskap om hyrt ut ett rum*.
Kan de kasta ut djuren på gatan bara så där?

Tyvärr har inte djuren några rättigheter rent bostadsmässigt men du har, är du skriven där så ska isåfall hyresnämnden döma om vem av er två som har störst behov av lägenheten. Har du alltid varit inneboende eller har ni varit sambo från början?
Man får hyra ut rum utan att bostadsföretaget har med det att göra så länge man själv bor där samtidigt.

jag hade fel,
"Vid en upplösning av ett samboförhållande där det saknas gemensamma barn blir det i regel den som har kontraktet som får behålla lägenheten. Har man skaffat lägenheten tillsammans är det den som bäst behöver den som får bo kvar."
#7 tyvärr sa kronis nu i telefon utan papper så kan de göra vad fan de vill.

nej det kan dom inte. läs på sidan jag länkade till.
Kollrig sida vet ej vad jag ska klicka på. Men jag har ju möblerat bostaden med mestadels Mina möbler mitt rum, vardagsrum o delvis i haller o köket.
Kronis sa rent ut de kunde göra som de ville.. De visste ej heller vad Roger menade då jag sa han hade pratat med en på kronis som sagt han kan ge mig en veckas uppsägningstid.

Men ring hyresgästföreningen, eller Konsumentverket. De kan lagarna bättre. Kronofogden blir inte inblandad förrän dom tar det dit om du vägrar flytta. Vägrar du att flytta, kan dom inte göra någonting själva rent lagligt utan MÅSTE gå via Kronofogden vilket tar lång tid.
Konsumentverket de kunde inget göra. Fick nys på Roslagsbostäder hade detta med provkontrakt i 6 månader, nu var tanten ej där idag så ringer imorgon.

ring hyresgästföreningen. Nog för att han "har rätt" att vräka dig men jag tror att du kan bråka tillbaka för att vinna lite tid för dig coh djuren.
#15 Ska ringa men tror de pytsar ut mig även om jag bråkar de tar 0 hänsyn även om jag skulle få rätten på min sida. De inväntar ej in några svar alls..

Yikes. Vilken jobbig situation du hamnat i! Ge inte upp, men planera för det värsta. Hur många djur har du? Kan du placera ut dem tillfälligt medan du letar bostad? Jag känner att jag vill hjälpa dig men jag har varken bil eller gästrum eller pengar. :/ Men om du behöver placera något djur så ställer jag gärna upp om det hjälper?
#17 Håller ju på råttorna i det längsta men vill ej placera de tillfälligt hos vem som helst, jag vill kunna få dem tillbaka.
Sedan är det katterna men då tillsammans så de ej glömmer bort varandra sedan kan det vara lönt åt helsefyr få ihop dem igen. Här måste man kunna klippa ner 3 perser men en kommer avlivas problem med andningen. Skogisarna sköter sig själva.
1 hund men hon är reserverad mot främlingar men sedan kan hon lika gärna sitta i knä på främling. Kan ej gå med annan hund då hon blir avundsjuk och kan då nypas. Man måste gilla pälsvård. Hon är dock ngt klippt.
Ngra gerbiler kvar..
Om du kan ta dig til lkpg så har vi ett rum ledigt, extra säng o allt. hit är du mer än välkommen tills det löser sig för dig! Hör av dig om det krisar!
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar

#18 ja jag förstår att du är mån om att dina djur ska slippa så mycket stress som möjligt och att de blir väl omhändertagna. Jag kanske inte kan hjälpa till så mycket just den här gången, men bara så du vet - att jag skulle behålla någon annans djur finns inte på kartan :)

#18 Hade du 11 katter? För isåfall måste du nog sära på dom om det ska gå att ordna tillfälligt hem åt dom…
# 20 det trodde jag ej heller du skulle göra.. Jag har två barn umgänge vill inte de ska få en bild av mamma som bor i trappuppgångar..
#22 vars bor du jag kan tänka mig att hjälpa dej med några djur tills du hittat bostad
sen måste jag bara få säga jä*la i idoter !

Mymlan, jag vet en möblerad lghet i Gribbelund du kan få hyra om du vill och kan… pma mig om det är intressant. Den tillhör min moster men står obebodd.
#24 Har PM:at dig..

Hoppas allt löser sig (:
Ja det hoppas jag med sociala de har rent ut nu störtvägrat ge mig hjälp mer än vandrar hem ska jag bo med alla mina möbler..
Måste ha bostad om 2 veckor
ja soc e inget att räkna med tyvärr, det kan dom liga gärna lägga ner tycker jag. dom gör ju inget annat än strular och ställer till det värre för folk, iaf min erfarenhet *surar*
#28 håller med men när jag var i samma sits så hjälpte dom mig dock så var det i sista sekunden
#29 Här ger de nog inte ens hjälp i sista minuten ens. Vad bryr de sig om om folk sover på parkbänkar?
#30 tråkigt att höra :( vad säger dom då? säger dom bara nej tyvär hoppas iaf att det löser sig för dig
#31 de säger rent ut nej, hur ska jag kunna bo med bohag på vandrarhem, vem betalar det?
vill inte låta bitter eller rasistisk, men man ska helst va somalier, ha en fem tio ungar och inte vilja göra nått annat än sitta hemma, då kan man kanske få hjälp :( Iaf här på soc i gävle..
så gud vilka idioter , igen vän eller så som du kan få bo hos ett litet tag då
#33 asgarv.. Jag har gett dem detta svar ofta att jag bara är en sketen svensk utan missbruksproblem, ej är kriminell, röker inte ens, har inga fester..
#35 när det var nästan i sista seckunden för mig så gick jag dit och sa nä nu ska jag behöva bli alkolist bara för att få hjälp ?
far dit och tjata det är lag på att få en utredning inan dom ens kan säga nej rakt ut och stå på dej !
#36 Ger upp gör jag ej, men orken psykiska börjar tryta..
jo jag vet hur du känner ursh säger jag bara men efter regn kommer solsken
Här är det så i alla fall att soc inte har några egna lägenheter, de kan bara erbjuda sig att hjälpa till med härbärge, vandrarhem eller behandlingshem vid behov. sedna kan de gå borgen för hyran, men det är en lång process och du måste hitta lägenheten själv.
Jag kan ta in några råttor, men de får bo i köket tills du kan hämta dem… hund har jag själv och katt är seriöst det värsta djuret jag vet.. :-)
klart du orkar, du har ju alla oss!! var bestämd och stå på dig.. glöm inte att ta med varje pinal när du flyttar, låt honom inte ens behålla toapappret om du har betalat det..:-)
#39 Jag har i o f en lösning bara se om mespropp går med på det och bovärden säger okej..
Känns som detta med bo hos mor är kört för hennes Godman sa NEJ till jag ska bo där för att då mister min mor hemtjänsten och Bostadstillägget. Känns som alla lösningar bara rinner ut i sanden. Hyra i andra hand vart får jag tag på depositionkostnaden tror inte sociala står för den kostnaden.
Tycker i o f att 2 st borde ju ha råd betala hyra på ca 4000:- inkl el men min mors Godman har sagt NEJ..
Så tillbaka på ruta 1 igen..
ååh vad jobbigt :( hur kort tid har du på dig nu innan du står ute på bar backe? :(
16 mars om ingen förlängning ges.. Ska träffa soc den 17 mars men de säger det tar 1 månad i utredning o uppemot 6 månader för finna bostad. Boka tid med bostadsföretagets chef på onsdag *hon är ej där före den dagen*, satt mig på 3:a här i samma port som är ledig o inflyttbar i april *tror jag* visst för stor för mig samt är hyran så hög o el tillkommer, men tillfälligt tills 2:a blir ledig finns inga lediga här.