Sjuk råtta
Nu är min äldsta råtta, Obi, sjuk. Märkte det igårkväll när jag skulle pussa råttorna godnatt.
Hennes andning är som när man är täppt i näsan, väldigt ansträngd. Lite pip ibland, vet inte vad man ska kalla det för. Grymt slö jämfört med annars, hon har legat stilla i mitt knä/innanför min tröja hela tiden.
Dessutom har hon ett sår vid ändtarmsöppningen, eh.. Vet dock inte om det är från hennes burkompisar. Spänt/svullet runt såret, eventuellt infekterat?
Jag har fått handmata henne med en doseringsspruta. Fick i henne nyponsoppa, rött te, potatis och lite korv i natt, och nu på morgonen har hon knappt velat äta.
Hon har bajsat nu på morgonen iaf, ligger just nu i karantänburen och försöker andas. :/
Har satt min pappa på att ringa runt efter veterinärer, men det är inte en enda smådjursveterinär som har öppet idag?
Det skär ju grymt i hjärtat när man sitter och hör sin älskling kämpa, men man inte kan göra något..
Någon som har någon idé på vad hon kan få, eller vad det kan vara?
När min råtta hade svårt att andas tog jag in henne i badrummet å satte igång duschen för att det skulle bli fuktig luft.
Fuktig luft kan underlätta lite för andningen.
#1 Ska gå och testa det då, och hoppas på det bästa.

Vart bor du? Det finns alltid jourveterinärer/djursjukhus öppna. Sår och svullen vid "ändtarmen" låter som rätt allvarlig livmodersinflammation eller liknande. Därför måste din råtta ses över av en veterinär snarast samt medicineras.
Satt en stund med henne i badrummet med duschen på, ingen skillnad än.. :/
#3 Jag bor i Stockholm. Visst, Albano finns, men dom har bara hund och katt. Det dom kan göra är att lyssna på lungorna samt ta röntgenbilder, men dom kan inte medicinera eller så. Albano visste inte heller om Bagarmossens smådjursveterinär var där idag.. Roslagstull och Ahlbergs eller vad dom heter har stängt idag.

roslagstull finns också, dom är bra. Dom skall ha jouröppet dygnet runt, alltså för akuttider.
#5 Dom har minsann inte öppet? :( Åtminstone inte enligt deras hemsida, dom har stängt på söndagar och helgdagar.

Djursjukhuset i Strömsund har öppet dygnet runt alla dagar
Universitetsdjursjukhusets smådjursklinik i Uppsala har också jourtider, tel 018-67 26 80
Du kan ju alltid ringa direkt till bagarmossen och kolla om veterinären du söker är där . Tel 08-505 303 00
Lycka till!!.
Bagarmossen hade tydligen inte sin inne igår, men idag blir det veterinären. Sitter och väntar på att min far kommer hem så han kan skjutsa oss till Ahlbergs eller Roslagstull, vilket det nu blir..