Råttor iFokus

Råttor

Etikettminneslunden
Läst 990 ggr
jessi_twini
0

Torkel 2 januari 2008 - 3 mars 2008

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår kväll gick min kära lilla råttbebis bort… Han blev bara 8 veckor. Han fick lunginflammation och blev sämre. Han fick medicin men det hjälpte inte, Vi tror att han kvävdes av den pga Att den är ganska tjock.

Så nu är min fråga Ska man ge råttor människomedecin? Den heter Bactrim. Det var veterinären som gav mig den. Och så stog det att man ska ge 0,7ml men veterinären sa 1,7ml så någon hade väl fel.

Mimus
0

R.I.P'

Vart var han ifrån?

jessi_twini
0

#1 Djuraffären i arken som ligger i arlanda Men han var frisk när jag fick honom…

LeTigre
0

RIP.. :( 

Bactrim används ofta till råttor. Det är inte bara människor som behöver antibiotika utan alla djur som kan få sjukdomar orsakade av bakterier. Vet inte om bactrim används så ofta till människor dock, jag har aldrig ätit det i allafall.

Tror nog att du bör undvika att köpa från arken igen för han bar säkert på infektionen redan då du köpte honom. Det finns hur många uppfödare som helst häromkring som du kan vända dig till istället.

LeTigre
0

ps: köpte fiskar från arken i arlandastad och det akvariet var fullt av döda fiskar och de fiskar vi fick hem betedde sig sjukt från dag ett och dog efter bara någon dag hos oss. Och det är inget fel på vårt akvarium.

jessi_twini
0

#3 - #4 Jasså okej :] Nästa gång(om det blir någon nästa gång) så köper jag från en uppfödare :]

Stephanie
0

1,7ml!? Det kan du väl aldrig ha gett? Menar du inte 0,17 då? Räcka ut tungan

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Lells
0

ja det är med 1,7 ml låter jääävligt för mkt.. är du säker på att vetten sa det?? det är på tok för mkt för en så liten råtta..

min på ca 300gram får 0,3 ml baytril dagligen

stackars liten ;(

jessi_twini
0

Ja hon sa det!

Terato
0

Min vet rekommenderade 1 ml bactrim till min hona på 400 g då hon hade livmoderinflammation. Frågade runt på forumet och de hade fått ungefär 0,3 ml rekommenderat till hona i samma storlek och åkomma.

Jag gav dock henne inte med spruta utan i en klick gottgott så för mig kändes det bra att veta att hon fick i sig det hon behövde och lite till så att det iaf inte fanns någon risk att hon fick för lite. För lite antibiotika kan resultera i resistenta bakterier. Vet dock inte vad som händer om de får för mycket. Har för mig att det påverkar deras egna bakterieflora negativt..

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

jessi_twini
0

hmm okej.. Så det var typ jag som dödade honom eller vadå? eller egentligen veterinären kanske

Lells
0

något mysko var det ju med mängden..fick du det uppskrivet någonstans hur mycket du skulle ge?

tycker du sla ringe vetten och fråga ut dem i sådana fall

jessi_twini
0

Nej eller jo på flaskan men det såg ju inte jag.. Men jag vet(110% säker!)att hon sa(vetten) 1,7ml och pappa sa det oxå att hon sa det. Men ja  jag ska verkligen ringa och snacka med dom dära.

Lells
0

det är med medicin måste man vara noga med speciellt på småbebisar!

han kan mycket väl ha kvävts av massan..man ska ju heller inte trycka in allt på en gång utan lite i taget, ca 0,1 ml i varje tryck.

jessi_twini
0

Jo jag vet men jag kan inte ro för att jag e dum och lyssnar på veterinären! som nu hade fel! Men han fick ju inte i sig allt hela tiden. Men ja… nu är det försent och jag får väl tänka nästa gång bättre. Om det nu blir någon nästa gång.

Ninja
0

Den typ av doseringsspruta som man brukar använda är på 1ml, så du menar att du fyllde en hel sådan och gav honom, och sedan 0,7ml, nästan en hel till? Eller hade du en ovanligt stor doseringsspruta?

Elliot_bus
0

Det va en 1 ml spruta som vi använde och den måttade vi/jag upp till 0,07 ml + lite till eftersom han inte fick i sig det som stannade i pipen. Lite åt gången men ändå så kom nästan allt utanför.

Jag tror inte det va medicinen som gjorde att han somnade in utan alla organen i den lilla smala kropen sa helt enkelt upp. Ledsen 

Han låg så fridfullt i buren när jag hittade honom.

Lilla Torkel vi saknar dig Gråter

Ninja
0

Då var det inte 1,7ml du gav honom, låter som att det blev knappt 0,1ml så då tror jag inte heller att det berodde på medicinen. Det var något annat. :(

UpptagetNamn
0

R.I.P. Gråter

jimmzz
0

r.i.p..beklagarGråter