OT - Jag har skaffat marsvin :D *bilder*
Efter alldeles för många år utan och flera månaders planering har jag äntligen skaffat marsvin igen - fick hem 2 grabbar i söndags och måste förstås visa upp sötnosarna
Omplaceringar som vanligt xD Dels en cream/vit sheltie på 1½ år vid namn Filip, kallas Ulf, och så en svart/golden/vit peruan på 8 månader vid namn Nisse, kallas Kenneth. Nu fattas bara en liten bebis som bara måste få heta Snigel 

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Ulf och Kenneth
.jpg)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Ulf käkar babyspenat

vilka sötisar =)
Ulf
.jpg)
Kenneth va nice :D
Finns en långhårig creme på min skola som ser likadan ut.. wooh! Blir fruktansvärt mycket smuts och kiss och shit bak ><..
/Karoline.
Kenneth
.jpg)
Och ja, det är kutterspån i buren - de hade det när de kom hit och de är ganska rädda efter rätt bristfällig ompyssling i förra hemmet så jag har inte velat göra rent i buren än :P
marsvin? varför? 
För dom är söta? Och.. pyssliga :o man kan kamma dem<3
/Karoline.
#9: För att de är underbara, allra mest för deras läten när man öppnar kylskåpet och sånt - du skulle bara veta hur ofta jag suttit och kollat på marsvinsfilmer på youtube bara för att höra de låta sen jag fick sälja de jag hade för alldeles för många år sen, fram tills nu
Och så är de mysiga, och så slipper man klippa gräset på sommaren samtidigt som gräsmattan blir finfin med prima gödsel!
Enda nackdelen är det där med hanar och att vända ut och in på arslet… ^^

har du en ordentlig buffert nu då`?
#11: Menar du kurrandet elelr de där konstiga "OIII OIIII OIIIIIH"-skriken? XD hoho älskare<3
/Karoline.
#12: Jepp! ^^ Inte så hög som jag vill att den ska vara än, men nästan
Är därför det inte blir fler råttor nu, den ska vara riktigt ordentlig innan det blir fler råttor iom att de blir sjuka så mycket lättare än tex marsvin (fast här kanske jag ska skylla mig själv lite extra egentligen, som prompt ska släpa hem omplaceringar som ursprungar från grossister och sånt jämt :P).
Oh förresten, jag kör en liten fuling nu - är det nån som vet nån bonde i Borlänge-trakten som kan tänkas sälja hö i småbalar utan att man måste köpa ett ton hö på en gång så plis, hojta till… Min gamla "hökälla" har slutat med hästar så inget mer hö därifrån, och jag hittar bannemig bara bönder i Avesta vilket blir lite för långt bort… :( Får köpa på zooaffären nu men orka liksom, 30 liter löspackat för 30 spänn blir både dyrt och otympligt och så är det oftast så jäkla dammigt jämfört med höet man brukar ha till hästar odyl…
#13: Båda, men mest OIII OIII OIII och det där mysiga småkuttrandet 
jag höll på att bli galen av dom där ljudn asså oiii oii oii oiii dock var han en mkt pratglad herre :P
Det som är så gulligt :D <3

marsvin är dyra i drift, då de äter så mkt o jämt ska ha mat
hahaha kennth, klockrent, lycka till, så söta !!!
#20: Äh, beror ju på hur man gör :P Hö kan man få billigt från en bonde, pellets/annat kraftfoder ska de inte ha fri tillgång till vad en del än verkar tro utan det går åt ca 2 msk/marsvin och dag, och så lite grönsaker, inte alls så farligt :P Billigare än råttor, marsvin ska ju äta runt 80% hö om jag inte minns siffrorna fel nu och hö hos en bonde går ju på runt 1,50-2 kr/kg :P
(Sen att pengarna ändå rullar iväg beror inte på marsvinen utan ägarens svaghet för deras sjukt söta oinkande
)
Ge inte Marsvin spenat de tål inte Oxalsyran i det. samma med rabarber..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Åh vad kul :D Grattis
hahaa du e knäpp Annelie, går du å skaffar marsvin när du inte klarade av storråttans gnag på gallret om nätterna..toka !! xD
#25 Mina marsvin gnager ej på galler.. Nu flyttar alla i helgen *suck*
ne men dom skriker väl menade jag :-P
ååh får du göra dig av med dina nu alltså :( va jobbigt. Kanske Annelie vill ta dom tihii..
Mina skriker inte så mkt o högt.. Har troligen snälla svin..
De är bort tingade allihopa redan..
#20 Ne marsvin är inte så dyra. Till och med mina möss kostar mer… =P
#23: Oh, jag som var helt säker på att spenat var sådär görnyttigt… Får ge det som är kvar till de andra krypen istället då, poppis är det iaf
#25: Marsvinsskrik är inte störigt, det är gulligt och rofyllt :P Anders gnag däremot är… Öhm… Tänk 50 tamråttor som gnager i takt och samtidigt rycker och sliter hela natten med sån kraft så de kan tugga sönder en stålbur (vilket Anders har gjort ja), så har du hur jävlig Anders är ;P
#30 Mina marsvin får dagligen frukt o grönsaker. Vitkål o morötter dagligen. 25 gram vitkål ger ett marsvin dagsbehovet av c-vitaminer. Marsvin kan ju ej producera c-vitamin själv de måste få det i sig.
Måste ha snälla rådisar med de gnager ej heller på gallret, inte så jag hör det i alla fall.
Yes, det vet jag iaf ^^ Gosh, på tal om det glömde jag ju köpa vitkål när jag var vid affären… Suuuck >.< Oh well, de får klara sig på sallad, gurka, persilja och morötter sålänge :P
Samma här, utom en dam som blir väldigt rastlös på nätterna och tuggar på gallret… Men det låter inte så farligt och hon ger upp efter några minuter så det brukar inte vara några problem ^^
#32 Persilja innehåller oxå c-vitaminer.
när jag hade marsvin fick jag med nån bi karbonat eller nu vad det heter man köper det på affärn få att marsvinet skulle få i sig c vitamin
#34 Bättre med frukt o grönsaker som har detta.
#34: Säger som Mymlan, bättre att köra på grönsaker ^^
(sen lär iofs inte enstaka c-vitamintabletter heller skada, iaf inte om man heter Lurvas och tycker de är det godaste som existerar
)
#36 jo det är men det var inga tbletter uten ett pulver
#37 Men frukt o grönsaker är trots allt mycket bättre..
#36 jo jag sa ju det "jo det är det skrev kankse lite oförstårlig ;P" och det fick dom också=)
"MER GURKA OR STFU!" 

#37 Askorbinsyra tror jag att du fick :)
#41 ja precis =)

Grattis :D
Så söta dom va (: